بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
در گفتگو با بورس نیوز مطرح شد:

استانداردسازی مبنای معاملات "پسته"

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر صادرات پسته، از ضوابط و مقررات استاندارد جهانی پیروی نکند، مشکلاتی را رقم می‌زند که در گذشته نیز اتفاق افتاده بود.  
کد خبر : ۱۹۸۵۱۸
 
استاندارد سازی مبنای معاملات پسته در بازار‌های جهانی
محمدرضا پورابراهیمی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بورس نیوز به تاثیر قرارداد آتی پسته در حوزه صادرات اشاره داشت و گفت: اگر صادرات از ضوابط و مقررات استاندارد جهانی پیروی نکند، مشکلاتی را رقم می‌زند که در گذشته نیز اتفاق افتاده بود. 

وی ادامه داد: از جمله مشکلات ایجاد شده می‌توان به محصولاتی اشاره کرد که به واسطه تخلفات صادرکنندگان مواجه شدیم که محصول غیراستاندارد، صادر و آثاری منفی بر جای گذاشته است. 

پورابراهیمی استاندارد سازی را مهم‌ترین بحث این حوزه قلمداد کرد و گفت: بازار سرمایه برای ایجاد گواهی سپرده کالایی یا قرارداد آتی محصولی مانند پسته، شروع به ظرفیت سازی می‌کند؛ بنابراین استاندارد سازی را می‌توان مهمترین بحث این حوزه قلمداد کرد، چرا که مبنای معاملات در بازار‌های جهانی خواهد بود. 

وی افزود: بر همین اساس، ایران می‌تواند پایه تشکیل قیمت در بازار‌های منطقه‌ای را تشکیل بدهد و همه این موارد می‌تواند مزیتی برای افزایش توان رقابتی با کشورهایی، چون آمریکا، ترکیه، یونان و چین باشد. 

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به مسیر کلی این ابزار‌ها اشاره داشت و گفت: اساس راه‌اندازی این حرکت، پیشروی به سوی ارتقا توانمندی‌های عرضه پسته در سطح صادراتی اما با استانداردسازی بالای جهانی تا امکان تقویت سهم بازارهای جهانی و منطقه‌ای بابت صادرات پسته افزایش پیدا کند.
 
استاندارد سازی مبنای معاملات پسته در بازار‌های جهانی
مشتریان خارجی بورس کالا
پورابراهیمی در خصوص مشتریان خارجی این محصول در بورس کالا عنوان کرد: یکی از اهداف ورود پسته به بورس‌کالا هدایت بازار، مشتریان خارجی و معاملات این محصول در رینگ‌های صادراتی بازار‌نقره‌ای بوده که باید تقویت بورس‌کالا با همین سیاست پیگیری شود.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه از ابتدا بخواهیم کنکاشی در ورود و تعداد معاملات مشتریان خارجی داشته باشیم، این امر فراهم نبوده اما؛ بخش عمده‌ای از اتحادیه خشکبار که متولی حوزه صادرات این نوع محصولات در کشور هستند، می‌توانند با ورود به این بازار، شرکای خارجی آسیایی و اروپایی خود را تشویق به حضور در بورس‌کالا و رینگ معاملات کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر