بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
پیش‌گشایش؛

ضعف تقاضا

گزارش منفی گروه‌های کوچک زیر تابلوی بازار
کد خبر : ۱۹۹۰۷۲

ضعف تقاضا

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، در جریان معاملات روز دوشنبه شاهد رشد شاخص‌ها در بازار سرمایه بودیم. افزایش قیمت اکثر شرکت‌های کوچک را می‌توان شاخصه اصلی بازار روز دوشنبه ذکر کرد. شاخص هم‌وزن در این روز با بیش از ۲ درصد افزایش روبرو بود، این در حالی بود که شاخص کل کمتر از یک درصد افزایش را نشان می‌دهد. رشد بیشتر شاخص هم وزن در مقایسه با شاخص کل نشان از رشد بیشتر قیمت‌ها در شرکت‌های کوچک‌تر و با اثر کمتر بر شاخص کل بوده است. با این حال ارزش معاملات روند کاهشی داشت و کل ارزش معاملات بورس و فرابورس روز دوشنبه به کمتر از ۱۷ هزار میلیارد ریال رسید.

شاخص فرابورس نیز با ۶۹ واحد افزایش به ۳ هزار و ۸۵۲ واحد ارتقا یافت.

اقتصاد کلان
چین، روسیه و هند به عنوان اعضای اقتصاد‌های نوظهور دنیا، موسوم به «بریکس» تصمیم گرفته‌اند به منظور دور زدن سامانه پیام رسان بانکی «سوئیفت»، یک سامانه پیام‌رسان جایگزین ایجاد کرده و آن را به هم متصل کنند. رسانه روسی «راشاتودی» نوشته سامانه روسیه، موسوم به «SPFS» قرار است با سامانه پیام‌رسان چین، موسوم به «CIPS» به یکدیگر متصل شوند. هند هنوز چنین سامانه‌ای ندارد. طبق این گزارش، تشکیل چنین سامانه‌ای میان این سه کشور سه میلیارد نفر را به یکدیگر متصل خواهد کرد. به نظر می‌رسد ایجاد چنین سامانه‌ای که در آینده کشور‌های بزرگ دیگری همچون ترکیه را نیز به خود جذب خواهد کردمنجر به تسهیل تجارت کشورمان در سطح بین‌المللی خواهد شد و بخشی از مشکلات نقل و انتقال پول بابت تحریم‌ها را تخفیف خواهد داد.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد ایران یکی از بالاترین ذخایر ارزی را در سطح منطقه دارد. در این گزارش که شامل وضعیت ذخایر ارزی ۳۰ کشور منطقه خاورمیانه، قفقاز، آفریقای شمالی و آسیای مرکزی است، ایران پس از عربستان و امارت، بیشترین ذخایر ارزی را در بین تمام کشور‌های منطقه دارد. عربستان با در اختیار داشتن ۴۸۹.۸ میلیارد دلار ذخایر ارزی در سال ۲۰۱۹، بزرگترین ذخیره ارزی در منطقه را دارد و امارات با ذخایر ارزی معادل ۱۱۳.۴ میلیارد دلار و ایران با ذخایر ارزی معادل ۸۵.۵ میلیارد دلار در رده‌های بعدی قرار دارند. لیبی و عراق دیگر کشور‌هایی هستند که بیشترین میزان ذخایر ارزی را در بین کشور‌های منطقه دارند.

در خبری دیگر در حوزه اقتصاد کلان، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد تورم ایران از ۳۵.۷ درصد در سال جاری به ۳۱ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کند. در سال آینده اقتصاد ایران شاهد کاهش نرخ تورم پس ازچهار سال افزایش متوالی خواهد بود و نرخ تورم ایران تا پایان سال ۲۰۲۰ معادل ۳۱ درصد پیش بینی شده است.


کدال نگر

در سامانه کدال شاهد انتشار گزارش عملکرد ماهیانه و فصلی شرکت‌ها هستیم. از جمله گزارش‌های منتشر شده در روز گذشته می‌توان به انتشار صورت‌های مالی سالیانه حسابرسی نشده شرکت سیمان شرق اشاره کرد. این شرکت در سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه سال جاری موفق به کسب سود خالص ۸۳۰ میلیارد ریالی و معادل ۳۱۳ ریال به ازای هر سهم شده است. این در حالی است که این شرکت در سال گذشته به ازای هر سهم تنها ۹ ریال سود محقق ساخته بود.

همچنین شرکت کالسیمین در ادامه روند ارائه گزارش‌های منفی خود، در مهر ماه نیز عملکرد ضعیفی داشته و در این ماه درآمدی بابت فروش شمش روی به عنوان محصول اصلی خود شناسایی نکرده است. در این ماه تنها ۸۶۹ تن کنسانتره سرب به ارزش ۷۳ میلیارد ریال به فروش رسانده تا درآمد مهر ماه به کمتر از ۱۰۳ میلیارد ریال برسد. جمع فروش تجمیعی هفت ماهه شرکت به ۳ هزار و ۵۶۴ میلیارد ریال رسیده است. این میزان فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است. با این حال این فروش نتوانسته است انتظارات سهامداران شرکت را برآورده سازد.

گزارش عملکرد ماهیانه شرکت معادن و فلزات نیز حاکی از شناسایی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال سود سرمایه‌گذاری ناشی از فروش سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر بوده است. این شرکت در ماه گذشته از محل سود سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر درآمدی شناسایی نکرده است.

شرکت زامیاد در مهر ماه با فروش بهتری در مقایسه با ماه‌های قبل مواجه بوده و با کسب درآمد عملیاتی ۲.۱۱۸ میلیارد ریالی جمع فروش تجمیعی هفت ماهه سال جاری به بیش از ۱۱ هزار و ۵۶۱ میلیارد ریال رسیده است. فروش تجمیعی شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حدود ۱۰۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. با این حال با توجه به شرایط وخیم این صنعت همچنان و با توجه به وضعیت فعلی تولید و فروش هیچ پیش‌بینی‌ای در خصوص سودآوری وجود ندارد.


بازار امروز
انتظار می‌رود در بازار امروز شاهد افزایش عرضه‌ها در گروه‌هایی که طی دو روز کاری گذشته با افزایش روبرو بوده‌اند، باشیم. با توجه به کاهش ارزش معاملات بازار سرمایه طی سه هفته اخیر، به نظر می‌رسد که بازار سرمایه و با توجه به گزارش‌های اکثرا منفی در گروه‌های کوچک همچنان با ضعف تقاضا روبرو خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکردند:

کوچه‌پس‌کوچه‌های صادرات سرب و روی

ارسال نظر