بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
انتظار می‌رود با توجه به گزارش‌های عملکرد مناسب شرکت‌های بزرگ و بنیادی و ادامه انتشار این گزارش ها، شاهد افزایش تقاضا در گروه‌های اصلی بازار باشیم.
کد خبر : ۱۹۸۶۸۷

چراغ سبز گزارش‌های ۶ ماهه در بازار لیدرمحور


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، در جریان معاملات روز گذشته شاهد بهبود وضعیت قیمت‌ها در گروه‌های اصلی بازار بودیم. به گونه‌ای که شاخص کل که در ساعات ابتدایی بازار با افت بیش از ۲ هزار واحدی به کمتر از ۳۰۰ هزار واحد نیز رسید، در ادامه بازار و با توجه به گزارش‌های عملکرد فصلی مناسب شرکت‌های بزرگ بازار با رشد مواجه شد و در پایان معاملات با رشد بیش از ۷۰۰ واحدی مجددا وارد کانال ۳۰۲ هزار واحدی شد. با این حال شاخص کل هم‌وزن همچنان وضعیت نامناسبی را داشت و روز گذشته نیز ۲ درصد دیگر افت کرد تا همچنان شاهد ادامه روند کاهشی در کلیت بازار باشیم. شاخص کل فرابورس نیز با ۲۶ واحد کاهش به ۳.۷۰۱ واحد رسید.

همچنین در جریان معاملات دیروز شاهد پذیره‌نویسی ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت دولتی بودیم که بیش از ۵۷ هزار میلیارد ریال آن در جریان معاملات روز گذشته خریداری شد. نرخ این اوراق ۱۸ درصد و با سررسید ۳ ساله و مقاطع پرداخت سود ۶ ماهه است.

اقتصاد جهانی
در بازار‌های جهانی شاهد بهبود وضعیت بازار سهام و همزمان افت قیمت طلا در معاملات شب گذشته بودیم. با توجه به اخبار مثبت در خصوص توافق تجاری چین و آمریکا اکثر شاخص‌های بورس در کشور‌های بزرگ با رشد مواجه بود. با این حال قیمت طلا با کاهش اندکی مواجه شد و بهای هر اونس طلا به ۱.۴۸۴ دلار تنزل یافت.
قیمت جهانی نفت نیز اندکی کاهش را تجربه کرد و بر اساس آخرین قیمت‌ها در زمان تنظیم این گزارش بهای هر بشکه نفت خام برنت به ۵۹ دلار رسید و بهای هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با کاهش ۰.۳ درصدی به ۵۳.۸۶ دلار رسید.

بهای هر تن روی به ۲.۲۱۰ دلار رسید که نسبت به قیمت‌های هفته گذشته کاهش اندک ۰.۵ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین بهای هر تن مس نیز با رشد ۰.۲ درصدی به ۵.۷۸۳ دلار افزایش قیمت یافت.

چراغ سبز گزارش‌های ۶ ماهه در بازار لیدرمحور


کدال نگر

با توجه به موعد انتشار گزارش‌های عملکرد فصلی شرکت‌ها شاهد ترافیک انتشار گزارش‌ها در سامانه کدال هستیم. از جمله گزارش‌های مهم شب گذشته می‌توان به اعلام سود شرکت پتروشیمی زاگرس اشاره داشت. این شرکت در نیمه نخست امسال موفق به کسب سود خالص ۹.۸۷۹ ریال به ازای هر سهم شده است. این در حالی است که سود خالص هر سهم دوره سه ماهه نخست بیش از ۷.۰۵۰ ریال بوده و به این ترتیب شاهد عملکرد ضعیف این شرکت در سه ماهه دوم سال جاری هستیم.

شرکت های‌وب نیز عملکرد بسیار ضعیفی داشت و در حالی که قیمت سهام این شرکت در هفته‌های گذشته به ۱۰.۰۰۰ ریال نیز رسیده بود، نتیجه عملکرد ۶ ماهه این شرکت تنها کسب سود ۱۵۴ ریالی به ازای هر سهم بوده است.

فولاد آلیاژی ایران نیز در ۶ ماهه نخست سال مالی موفق به کسب سود خالص ۴۸۷ ریالی به ازای هر سهم شد که این سود در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش ۲۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.

عملکرد قابل توجه ایران تایر در سه ماهه دوم سال مالی نیز از جمله گزارش‌های مهم کدال در روز گذشته بود. این شرکت بر اساس گزارش عملکرد ۶ ماهه موفق به کسب سود خالص ۱.۱۶۶ ریالی به ازای هر سهم شده است. سودآوری شرکت در سه ماهه دوم سال رشد قابل توجهی داشته و در واقع بیش از ۷۰ درصد از سود کسب شده ۶ ماهه مربوط به فصل تابستان بوده است. افزایش نرخ‌های فروش مخصوصا در لاستیک‌های بایاس را می‌توان عامل اصلی تغییرات محسوس سودآوری این شرکت بر شمرد.

بازار امروز
انتظار می‌رود با توجه به گزارش‌های عملکرد مناسب شرکت‌های بزرگ و بنیادی و ادامه انتشار این گزارش ها، شاهد افزایش تقاضا در گروه‌های اصلی بازار باشیم. همچنین در سایر گروه‌ها همچون گروه‌های دارویی با توجه به گزارش‌های مثبت منتشر شده انتظار بهبود وضعیت را خواهیم داشت. با این حال ادامه روند صعودی بازار طی روز‌های آینده و رشد مجدد ارزش معاملات از جمله موضوعات اصلی بازار سرمایه در روز‌های آینده خواهد بود.

چراغ سبز گزارش‌های ۶ ماهه در بازار لیدرمحور

اشتراک گذاری :
ارسال نظر