بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
با توجه به افت سنگین شاخص کل در جریان معاملات دیروز به نظر می‌رسد که امروز شاهد بهبود نسبی وضعیت در گروه‌های بنیادی خواهیم بود.
کد خبر : ۱۹۸۶۰۲

پیش گشایش

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد ادامه روند نزولی بازار سرمایه بودیم و تقریبا تمامی گروه‌ها در جریان معاملات روز یک شنبه کاهش قیمت را تجربه کردند. شاخص کل بورس با بیش از ۲.۶ درصد کاهش به ۳۰۱ هزار و ۳۹۱ واحد تنزل یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز افت بیشتری را تجربه کرد و بیش از ۳ درصد نزول را ثبت کرد. بیشترین اثر منفی بر شاخص کل را نماد‌های «وبملت»، «شتران»، «تاپیکو» و «پارسان» داشتند. شاخص کل فرابورس نیز با ۱۳۵ واحد کاهش به ۳ هزار و ۷۳۲ واحد رسید. نماد‌های «مارون»، «زاگرس» و «ذوب» بیشترین اثر منفی را بر شاخص فرابورس داشت. افت شاخص فرابورس بیش از ۳.۵ درصد بود.

شاید نکته نگران‌کننده اصلی در خصوص وضعیت بازار کاهش شدید ارزش معاملات در بازار و قفل شدن سهام برخی شرکت‌ها در صف‌های فروش بود. ارزش معاملات مجموع بورس و فرابورس به کمتر از ۱۶ هزار میلیارد رسیده که نسبت به روز‌های اوج بازار ۶۰ درصد افت را نشان می‌دهد.

اقتصاد کلان و صنایع
براساس ضوابط مالی ناظر بر بودجه ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ که قرار است مبنای تهیه بودجه دو سالانه باشد میزان افزایش ضریب ریالی حقوق برای سال ۱۴۰۰ معادل ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۹ لحاظ می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به تدوین بسته معافیت‌های مالیاتی در لایحه مالیات برمجموع درآمد، گفت: اگر اطلاعات اقتصادی مناطق آزاد در اختیار سازمان امور مالیاتی باشد جلوی فرارمالیاتی گرفته می‌شود. دهقان دهنوی با بیان اینکه در منطقه آزاد باید تولید و تجارت در جریان باشد نه سواستفاده از موقعیت منطقه، تصریح کرد: در حال حاضر ساماندهی معافیت‌های مالیاتی مطرح است؛ پیش‌نویسی که سازمان امور مالیاتی برای لایحه مالیات بر مجموع درآمد تهیه کرده مساله ساماندهی معافیت‌ها دیده شده است.

پیش گشایش

رئیس کل بانک مرکزی گفت که از بیست و یکم فروردین ماه پارسال و زمان ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی تا سی و یکم اردیبهشت ماه امسال ۷۱ درصد ارز صادراتی به کشور بازگشته است. وی اظهار داشت در مدت یاد شده صادرکنندگان کشور ۴۵ میلیارد یورو ارز وارد کشور کردند، اما با توافقی که با کمیته بازگشت ارز صادراتی داشتیم مقرر شد گمرک ۲۰ درصد پایه‌های صادراتی را پایین‌تر محاسبه کند که در نتیجه صادرات یادشده به ۳۵ میلیارد یورو کاهش می‌یابد. وی بیان داشت: با در نظر گرفتن ۲ میلیارد یورو دیگر که در حقیقت صادرات ریالی بود، می‌توان گفت ۷۱ درصد ارز صادراتی در مدت یاد شده به کشور بازگشته است. این مقام مسئول ادامه داد: میزان تقاضای ارز نزدیک به یک میلیارد دلار کمتر از عرضه آن است، زیرا نرخی که صادرکنندگان برای ارز قرار داده‌اند، واردکنندگان حاضر به خرید نیستند و صادرکنندگان باید در نرخ خود تعدیل کنند.


بازار امروز
با توجه به افت سنگین شاخص کل در جریان معاملات دیروز به نظر می‌رسد که امروز شاهد بهبود نسبی وضعیت در گروه‌های بنیادی خواهیم بود. با این حال مشکل اصلی سهامداران در حال حاضر روند نزولی قیمت‌ها در گروه‌های زیان ده و یا با نسبت‌های قیمت به درآمد بالا است. عدم جمع شدن صف‌های فروش در این گروه‌ها بخش مهمی از نقدینگی بازار را درگیر خود کرده و به نظر می‌رسد به تدریج در این گروه‌ها شاهد بهبود جریان نقدینگی و روان شدن معاملات خواهیم بود.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
وقتی دولت محیط ثابتی برای پرداخت یارانه ها، مخارج سفر های داخلی و خارجی و ... ، در نهایت دست به فروش سهام می زند و مردم به تبع از دولت و ترس از ریزش قیمت سهام ها شروع به فروش سهام می کنند، در صورتی که حرمت امامزاده با متولی است.
سازمان بورس باید ترتیبی اتخاذ کند تا دو مقوله در چنین مواقعی ایجاد شود: 1- تعداد فروش سهم ها محدود شود 2- شرکت ها توان جمع آوری سهم را جهت ایجاد ثبات قیمت سهم خود داشته باشند. من الله التوفیق