بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
رکوردشکنی زیر چتر عرضه اولیه؛

گاو "تاپیکو" شیرده می‌شود

با در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری‌ها و به ثمر رسیدن طرح‌های توسعه و همچنین برنامه‌های جدی برای عرضه اولیه زیرمجموعه‌ها، آیا "تاپیکو" رکوردشکنی می‌کند.
کد خبر : ۱۹۹۵۳۷

گاو

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس‌نیوز، شرکت "سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین" در ۳ماهه منتهی به مرداد ۱۳۱میلیارد تومان سود شناسایی کرد؛ در حالی که در مدت مشابه سال۹۷، این شرکت متحمل زیان ۲۵میلیارد تومانی شده بود.

تنها دلیل سودده شدن شرکت در مدت یاد شده، کسب سود از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها بود.

بر اساس این گزارش، این شرکت تا پایان مردادماه ۱۵۲میلیارد تومان سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها شناسایی کرده که اغلب این سود بابت عرضه‌اولیه سهام «پتروشیمی‌نوری» در بازارسرمایه است.

"تاپیکو" در سال مالی گذشته ۳هزار و ۵۲۹میلیارد تومان سودخالص شناسایی کرد که از حیث شاخص سودآوری در رتبه ۱۱ بین تمام شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه قرار گرفت.

در جدول زیر، سهم این هلدینگ از بازار محصولات اصلی و فرعی پتروشیمی را ملاحظه می‌کنید. در مجموع، تاپیکو ۸.۷درصد از ظرفیت تولید محصولات اصلی پتروشیمی را در اختیار دارد.

گاو

پتانسیل بالای صادرات در حوزه تیشو و کاغذ بسته بندی، از جمله مزیت‌های سرمایه گذاری در این صنعت به شمار می‌رود؛ باید اشاره شود که "تاپیکو" در این حوزه، مالکیت "هلدینگ سلولزی" را در اختیار دارد.

از سوی دیگر، کاهش واردات کاغذ به دلیل تحریم‌ها، سهم شرکت‌های داخلی را افزایش داده و "هلدینگ سلولزی" با سرمایه ۱۷۰میلیارد تومانی در سال مالی گذشته ۴۰میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرد.

مدت‌ها قبل زمزمه ورود این شرکت به بازارسرمایه شنیده می‌شد اما؛ چه زمانی این امر به واقعیت بدل شود همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد!

گاو

از دیگر پتانسیل‌های بالای "تاپیکو" برای سودسازی، پالایشگاه "ستاره خلیج فارس" است که قرار است تا پایان سال جاری، ظرفیت تولید از ۳۶۰ به ۴۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

نکته قابل ذکر این است که این هلدینگ به دنبال گرفتن تخفیف ۵درصدی خوراک پالایشگاه است که به رشد حاشیه سود شرکت کمک شایانی می‌کند.

شایان ذکر است که تاپیکو بیش از ۷ هزار و ۵۳۴ میلیارد تومان در شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری کرده که ارزش بازار آن بالغ بر ۲۸هزار و ۷۷۲میلیارد تومان بوده که رقم قابل توجهی است.

علاوه بر این، ۲هزار و ۸۰۰میلیارد تومان از سبد سرمایه‌گذاری در اختیار شرکت‌های غیربورسی قرار گرفته که عرضه اولیه هر کدام از این شرکت‌ها می‌تواند سود قابل توجهی برای "تاپیکو" بسازد.

به عنوان مثال، مقدمات عرضه اولیه شرکت "صنایع لاستیک یزد" انجام شده و به گفته مدیران این شرکت، تا یک ماه آینده به طور رسمی وارد جریان معاملات بازار سهام خواهد شد.

این مورد را نیز باید مدنظر داشت که تا چند سال پیش شرکت‌های پتروشیمی همچون "ایلام"، "مروارید" و "باختر" و ... سودآوری نداشتند اما؛ اکنون وارد فاز سود شده‌اند به علاوه، متانول شرکت‌های "کاوه"، "بوشهر" و "مرجان" به مرحله راه‌اندازی رسیده‌اند.

با در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری‌ها و به ثمر رسیدن طرح‌های توسعه، به‌مرور "تاپیکو" به گاو شیرده تبدیل می‌شود و در هر دوره شاهد رشد سودآوری خواهیم بود؛ موضوعی که در سال‌های اخیر نیز مشاهده شده است. در سال مالی ۹۸ این شرکت به رکورد سودسازی خود بسیار نزدیک شد، اما نتوانست از آن عبور کند.

گاو

آیا "تاپیکو" در سال مالی ۹۹ رکورد سودآوری خود را می‌شکند؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
قلی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
تاپیقو نه گاو شیرده است و نه مرغی که هر شب تخم طلا بگذارد و تاپیگو خر پیر وامانده ایست که نای حرکت ندارد و همواره زودتر از بقیه منفی می شود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
بدبختی بورس اینه که وقتی بازار منفی میشه بهترین سهام هاگاها برای سو استفاده حقوقی ها بدون نطارت ناطر حتی صف فروش هم میشود و جالبه سهام های خودرویی با ان زیان هنگفت میبینید مثبت هستنند و برعکس پس چه فرقی است بین سهام خوب و بد همه با یه چوب رانده میشونند همین تاپیکو الان باید حداقل قیمت هفتصد تومان باشد میبینید که در بورس تهران هیچ نطارتی وجود نداره یه سهمی مثل کنتور سازی از دویستومان به هشت هزارتومان میرسه به نطرم بورس جای خوبی برای سرمایه گزاری نیست چرا که نطارت و مدیران لایقی ندارد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
تاپیکو از 4 سال پیش توانسته درامد خودش را پیوسته افزایش بده اما در اصل از سال 97 که توانست اغلب پروژهاش را راه اندازی کنه و بواسطه صادرات محور بودن زیرمجموعه هاش موفق شد سود خودش را بشدت افزایش بده و از امسال ببعد مخصوصا پالایشگاه ستاره خلیج فارس نقش کلیدی در سوداوری تاپیکو خواهد داشت که توانسته ظرفیت تولید خودش را از 360 هزار بشکه در روز در انتهای سال قبل به 450 هزار بشکه در روز تا این لحظه افزایش بده که درست از زمانیکه این پالایشگاه ظرفیت خودش را افزایش داده همه ما شاهد عرض های بسیار سنگین و موفقیت امیز در بورس انرژی ایران هستیم که مخصوصا طی هفته های اخیر با فروشهای 800 تا 900 میلیارد تومانی بنزین و گازوئیل با کیفیت حتی در اخرین روز کاری همین هفته در بورس انرژی ایران رونق شدیدی به این بورس داده که تا قبل از راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس اصلا یک چنین ارقام نجومی را به خود ندیده بود . منتظر تحولی عظیم در سوداوری تاپیکو از امسال ببعد باشید .