بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
پیش گشایش؛

گره محدودیت

محدود شدن امکان افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی در سایر گروه‌های بازار منجر به فروش هیجانی در روز‌های اخیر شده است.
کد خبر : ۱۹۹۵۶۷

باز شدن گره محدودیت با شفاف‌سازی سازمانی

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش بورس نیوز، در بازار دیروز و همان گونه که پیش بینی می‌گردید، شاهد افت قیمت‌ها در اکثر گروه‌های بازار بودیم. در گروه بانکی و با توجه به محدود شدن امکان افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، شاهد تشکیل صف فروش در برخی نماد‌ها و معاملات منفی سایر نماد‌های این گروه بودیم. در گروه پالایشگاهی نیز شاهد افزایش عرضه‌ها بودیم تا به این ترتیب دو گروه بانکی و پالایشگاهی بیشترین اثر را بر افت شاخص کل داشته باشند. شاخص کل بورس با ۴ هزار و ۲۸۴ واحد افت و معادل ۱.۴ درصدی به ۳۰۴ هزار و ۶۷۶ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز در حدود ۱ درصد کاهش را تجربه کرد. نماد‌های وبملت، شتران، تاپیکو و شبندر بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشت. همچنین شاخص فرابورس نیز با بیش از ۳۰ واحد کاهش به ۳ هزار و ۸۸۴ واحد تنزل یافت. ارزش معاملات روز گذشته بازار به ۱۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال رسید.

اقتصاد کلان و صنایع

در گروه بانکی شاهد اعمال برخی محدودیت‌ها در خصوص افزایش سرمایه شرکت‌های این گروه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها بودیم. بر اساس اخبار اعلام شده، قرار است که افزایش سرمایه بانک‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی‌ها صرفا از محل دارایی‌های ثابت صورت بگیرد و امکان استفاده از مازاد ارزش سرمایه گذاری‌های بانک‌ها در این خصوص وجود نخواهد داشت. این امر اثر منفی‌ای را بر ارزش بازار بانک‌هایی همچون پارسیان، دی، پاسارگاد و اقتصاد نوین خواهد داشت. با این حال امکان افزایش سرمایه از محل اندوخته‌ها و سود ناشی از تسعیر ارز وجود خواهد داشت و بر اساس گزارش توجیهی منتشر شده توسط بانک ملت در سامانه کدال، این بانک درخواست افزایش سرمایه ۱۶۰ درصدی از محل اندوخته ناشی از تسعیر ارز را به سازمان بورس و مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام این بانک ارائه نموده است. به نظر می‌رسد که این خبر در جریان معاملات روز جاری می‌تواند تا حدی جو منفی حاکم بر معاملات سهام این بانک و کل گروه بانک داری را کاهش دهد.

در گروه پالایشگاهی که در جریان معاملات دیروز شاهد افت سنگین قیمت‌ها در اکثر نماد‌های این گروه بودیم، قیمت جهانی نفت خام برنت با انتشار داده‌های اقتصادی مثبت از حوزه یورو با رشد در حدود ۲ درصدی به بیش از ۶۲ دلار به ازای هر بشکه رسید تا به این ترتیب طی دو هفته اخیر شاهد رشد بیش از ۵ درصدی قیمت نفت در بازار‌های جهانی باشیم. به نظر می‌رسد که کاهش فشار فروش در پی حمایت‌های صورت گرفته از سهام شرکت‌های پالایشگاهی در درصد‌های منفی و همچنین رشد قیمت نفت در معاملات شب گذشته، امروز در این گروه روند معاملات به صورت مثبت تری صورت بگیرد.

در حوزه اقتصاد کلان و بر اساس آمار منتشرشده، در ۵ ماهه اول امسال تولید فولاد خام با رشد ۶.۵ درصدی همراه بود و در عین حال، تولید شمش آلومینیوم در این مدت ۳۲.۹ درصد کاهش داشته است. آمار تولید کالا‌های منتخب معدنی و صنایع معدنی طی ۵ ماهه اول امسال نشان می‌دهد که تولید فولاد خام در این مدت با رشد ۶.۵ درصدی به ۱۰ میلیون و ۳۱ هزار تن رسیده که نسبت به ۵ ماهه اول سال گذشته ۶.۵ درصد رشد داشته است.

همچنین در این مدت تولید محصولات فولادی با رشد ۹.۳ درصدی به ۸ میلیون و ۹۱۶ هزار تن رسیده است. طی ۵ ماه اول امسال تولید کاتد مس ۱۸ درصد و تولید سیمان نیز ۰.۶ درصد رشد داشته است. در عین حال، تولید سنگ آهن و کنسانتره ذغال سنگ به ترتیب ۵.۳ درصد و ۷.۷ درصد کاهش را تجربه کرده است.
همچنین در این مدت تولید کاتد مس ۱۲.۷ درصد و تولید شمش آلومینیوم ۳.۵ درصد کاهش داشته است. همچنین تولید سیمان در مرداد امسال با افت ۵.۷ درصدی نسبت به تیرماه سال جاری همراه بوده است. وضعیت تولید کالا‌های منتخب معدنی و صنایع معدنی در مرداد امسال نیز نشان می‌دهد که تولید فولاد خام نسبت به تیر سال جاری ۱.۵ درصد رشد داشته، اما تولید محصولات فولادی با افت ۲.۵ درصدی همراه بوده است.

بازار امروز

با توجه به افت سنگین شاخص کل در جریان معاملات روز گذشته به نظر می‌رسد که در جریان بازار امروز شاهد مثبت شدن روند معاملات در گروه‌های اصلی بازار همچون پالایشگاهی، فلزات اساسی و بانکی باشیم. برخی گمانه زنی‌ها در خصوص جزئیات گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای کشورمان و همچنین محدود شدن امکان افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی در سایر گروه‌های بازار (علاوه بر گروه بانکی)، منجر به فروش هیجانی در روز‌های اخیر شده است و به نظر می‌رسد که شفاف سازی مسئولین و پیگیری سازمان بورس در این خصوص می‌تواند منجر به بهبود امکان تصمیم گیری صحیح برای فعالین بازار شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

اظهارنظر قبل از قطعیت، ممنوع!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
... این مسئولان بی کفایت و نالایق که هر روز یه سازی میزنند و بازار را متاثر از تصمیمات خلع الساعه و عجیب و غریب خود میکنند.
جسارتی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
بورس نیوز جان سلام
تا مسولیین بورس وسایر نهادهای مرتبط در خصوص تجدید ارزیابی دارایی شفاف سازی کنن ما با ریزش سهام بانکی بیچاره شدیم.سهامداران باسرعت 120میرن و مسولیین ما لاک پشتی حرکت میکنن