بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

بُعد وارونه تجدید ارزیابی‌

تجدید ارزیابی فقط در مورد دارایی‌های ثابت مصداق دارد و نمی‌توان مازاد تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها را به حساب سرمایه اضافه کرد.
کد خبر : ۱۹۹۵۹۸

تجدید ارزیابی سرمایه گذاری های بانک از منظر حسابداری

به گزارش بورس نیوز، دو روز قبل، بخشنامه ای از سوی بانک مرکزی سهامداران گروه بانکی را دچار تشویش کرد. طبق این بخشنامه، افزایش سرمایه بانک ها از محل سرمایه گذاری ها، ممنوع شده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی هم در این مورد گفته «درباره این موضوع بانک مرکزی ملاحظات خاصی دارد.
نکته اول این است که از سوی بانک ها، دارایی که باید فروخته شود، نمی تواند به عنوان منابع بلند مدت طبقه بندی شده و بانک از آن محل افزایش سرمایه داشته باشد.

نکته دوم این که این دارایی ها و سهم ها عمدتا به پشتوانه پول سپرده گذار خریداری شده است، با توجه به این که به طور متوسط فقط ۵ درصد منابع بانک ها از محل وجوه صاحبان سرمایه تامین شده، ثبت اضافه ارزش ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها که متعلق به عمئتا سپرده گذاران است در سرمایه بانک ها منطقی نیست. در واقع این دارایی، به طور مشاع بین سپرده گذار و سهامدار است.

نکته سوم این است که دارایی که بانک بابت مطالبات تملیک نموده نیز قابل تجدید ارزیابی و بردن به حساب سرمایه نیست چرا که این دارایی با پرداخت دیون شخص بدهکار شاید با تغییراتی مواجه شود.

آنچه که در سمت راست ترازنامه بانک ها مانند شعب و ساختمان و حتی شعب خارجی وجود دارد، توسط بانک ها می تواند مورد تجدید ارزیابی دارایی قرار گرفته و به حساب سرمایه برود.

بانک مرکزی تا پایان سال ۹۸ به همه بانک ها مهلت داده که طبق ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید سرمایه گذاری ها و دارایی های مازاد و غیر مرتبط خود را واگذار کنند و در غیر این صورت مشمول مجازات های در نظر گرفته شده در مواد قانونی مزبور خواهند شد.

دارایی های قابل فروش هر بانک کاملا مشخص است، به طور مثال اگر بانکی در معدن یا سهام غیر بانکی سرمایه گذاری نموده نمی تواند از این محل افزایش سرمایه بدهد و اساسا برای عدم فروش آن باید پاسخگو باشد.

بانک ها از محل های دیگر از جمله مطالبات، سود انباشته و آورده نقدی و تسعیر ارز می توانند افزایش سرمایه بدهند و البته افزایش سرمایه از همه محل های قانونی امکان پذیر است.»

محسن قاسمی دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران در گفتگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: بر اساس استانداردهای بین‌المللی حسابداری، تجدید ارزیابی فقط در مورد دارایی‌های ثابت مصداق دارد و نمی‌توان مازاد تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها را به حساب سرمایه اضافه کرد.

وی افزود: روش ثبت سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌ها یا ارزش جاری بوده یا بهای تمام شده بنابراین رویکرد استانداردهای حسابداری IFRS ، ثبت سرمایه‌گذاری‌ها باید هر سال به ارزش جاری در ترازنامه انجام شود؛ اما مازاد ارزش‌گذاری سرمایه‌گذاری‌ها را نمی‌توان در قالب افزایش سرمایه گنجاند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
معاونت حقوقی سازمان بورس در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

افزایش عدالت در "بورس"

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

اظهارنظر قبل از قطعیت، ممنوع!

پیش گشایش؛

گره محدودیت

ساعت پنج و نیم عصر؛

مرگ خوب است اما برای ...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
فعلا که بانک پارسیان را با این بخشنامه نابود کردن