بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
رشد معاملات در گروه‌های خودرویی منجر به افزایش سهم این گروه از کلیات معاملات بازار شده و در روز‌های رکود بازار شاهد لیدری این گروه و دیگر گروه زیان‌ده یعنی بانکی هستیم.
کد خبر : ۱۹۹۹۵۴

پیش گشایش

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش بورس نیوز، در بازار دیروز شاهد افت محسوس شاخص کل بودیم. شاخص کل بورس با ۱ درصد کاهش و معادل ۳ هزار و ۶۳ واحد، به کانال ۳۰۲ هزار واحدی بازگشت و به ۳۰۲ هزار و ۷۹۵ واحد رسید. نماد‌های "وبملت"، "فولاد"، "شخارک" و "اخابر" بیشترین اثر منفی بر شاخص کل را داشتند. شاخص هم وزن نیز با کاهش بیش از یک درصدی به ۸۵ هزار و ۳۳۹ واحد رسید. معاملات اکثر گروه‌ها در بازار دیروز در سطوح منفی جریان داشت و با توجه به کاهش ارزش معاملات و کاهش حضور خریداران، این گونه به نظر می‌رسد که در روز‌های پیش رو همچنان رکود و افت تدریجی قیمت‌ها در انتظار بازار سرمایه باشد.

افزایش ناگهانی تنش‌های سیاسی بین دولت و قوه قضائیه که آغازگر آن سخنان رئیس جمهور در میان مردم یزد بود، عامل اصلی دیگری در افت بازار در روز گذشته بود. بنابر گفته‌های رئیس جمهور و به اعتقاد ایشان، مردم نسبت به جوسازی‌ها و دادگاه‌های برگزار شده در خصوص فساد‌های سال اخیر، هوشیار هستند و بنا به اظهارات ایشان، گول نمی‌خورند.

این در حالی است که قوه قضاییه طی ماه‌های اخیر دادگاه‌های مهمی را در خصوص فساد‌های مالی یک سال اخیر برگزار کرده و توانسته است حمایت‌های مثبتی را از جامعه دریافت کند. این سخنان به نظر می‌رسد عمدتا به دلیل افزایش افشای فساد از برخی بخش‌های دولتی و حاکمیتی است که با توجه به ضعف در اجرای قوانین و ذینفع بودن برخی اشخاص مسئول، فساد‌های سنگینی را در کشور ایجاد کردند.


اقتصاد کلان و صنایع

در حالی گفته شده در سال آینده تمامی درآمد نفت برای پروژه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری می‌شود که اعلام منابع ۶۰ هزار میلیاردی برای این بخش، این تصور را ایجاد می‌کند که احتمالا درآمد نفتی در همین حد است؛ درصورتی که این عدد می‌تواند فقط درآمد ناشی از صادرات نفت خام باشد و با توجه به درآمد ناشی از فرآورده‌ها و میعانات گازی و افزایش نرخ دلار در بودجه ۹۹، مجموع درآمد نفتی بیش از این خواهد بود. همچنین برخی خبر‌ها حاکی است احتمالاً میزان فروش نفت در بودجه ۹۹ بیش از ۵۰۰هزار بشکه نفت در روز لحاظ شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد از هفته گذشته سناریوی جدیدی برای میزان فروش نفت در بودجه لحاظ شده و به این ترتیب احتمالاً دولت با سناریوی درآمدی حاصل از فروش ۵۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات در روز عبور خواهد کرد و شاهد ارقام بهتری در لایحه بودجه سال بعد خواهیم بود.

در بخش پتروشیمی، مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه طرح‌های جهش دوم و سوم پتروشیمی به لحاظ تأمین منابع مالی مشکلی نخواهند داشت، گفت: بیشتر طرح‌های جهش سوم از سوی هلدینگ‌های پتروشیمی اجرا می‌شود که در بورس حضور دارند و محصول تولید و صادر می‌کنند. وی با اشاره به اینکه ویژگی بارز طرح‌های تعریف شده در جهش سوم پتروشیمی بازدهی و سوددهی بالاست، تصریح کرد: وزارت نفت همچنین به منظور تأمین خوراک طرح‌های پتروشیمی، پروژه‌های بالادست نفتی را برای تأمین خوراک به پتروشیمی‌ها واگذار کرده است. برای مثال، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ برای تأمین خوراک زنجیره پتروشیمی بندرامام و پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس برای تأمین خوراک زنجیره پروژه‌های منطقه دنا در اختیار هلدینگ خلیج فارس قرار گرفته است.

سند رشد مجدد بازار به امضای دولت می رسد؟

در بخش کانه‌های فلزی، سنگ آهن وارداتی در چین به پایین‌ترین سطح چند ماه اخیر رسیده، زیرا آمار جدید از کاهش واردات به چین در اکتبر خبر داد. آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد ۸۰ دلار هر تن سی‌اف آر چین ثبت شده است. به گزارش فولاد ایران، طبق آمار گمرک چین، ماه اکتبر چین ۹۲.۸۶ میلیون تن سنگ آهن وارد کرده که ۶.۵ درصد افت ماهانه داشته است. این نشان می‌دهد در بخش تقاضا هنوز چالش‌هایی وجود دارد. کاهش تولید‌های مداوم موجب شده واردات سنگ آهن چین از ژوئن سال جاری تاکنون برای اولین بار کاهش یابد. آمار واردات ابتدای سال تاکنون نیز خبر از افت ۱.۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸ داده و ۸۷۷.۱۸ میلیون تن ثبت شده است. پیش بینی شده که قیمت سنگ آهن با توجه به ضعف بازار به ۸۰ دلار در هر تن برسد.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که بازار امروز نیز همچنان با ضعف تقاضا روبرو باشد. رشد معاملات در گروه‌های خودرویی منجر به افزایش سهم این گروه از کلیات معاملات بازار شده و در روز‌های رکود بازار شاهد لیدری این گروه و دیگر گروه زیان‌ده یعنی بانکی هستیم. به نظر میرسد با توجه به روند کلی بازار امروز هم شاهد افت تدریجی قیمت‌ها در اکثر گروه‌های بازار باشیم. روند ارزش معاملات نیز نزولی پیش‌بینی می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر