بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
شاید تحلیل حساسیت بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه در خصوص قوانین جدید مالیاتی و احتمال بالای کاهش سود شرکت‌های صادرات‌محور در روز‌های آتی از مهمترین چالش‌های بازار سرمایه باشد.
کد خبر : ۱۹۹۲۵۰

چالشی به‌نام سود صادرات‌محورها

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، رشد ۳۶۹۱ واحدی شاخص کل بازار در آخرین روز معاملات در حالی رقم خورد که "رمپنا"، "فولاد"، "شبریز" و "خودرو" از تاثیر گذارترین نماد‌های تاثیرگذار در شاخص کل بودند. در حالی که در هفته کاری قبل به دلیل تعطیلات رسمی کشور، تنها ۳ روز معاملاتی را شاهد بودیم، انجام معاملات مثبت در بسیاری از نماد‌های حبابی همچنان در صدر اخبار معاملاتی این روز‌ها قرار داشت.

اخبار سیاسی
شاید مهمترین و تاثیرگذارترین اخبار سیاسی و بین‌المللی در روز‌های انتهای هفته مربوط به اخبار جدی‌تر شدن استیضاح ترامپ است. بر این اساس اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده در یک رای‌گیری تاریخی، پنج شنبه قطعنامه رسمی شدن روند استیضاح وی را به تصویب رساندند.

بر مبنای این قطعنامه‌ای که نمایندگان دموکرات آن را به بحث و بررسی گذاشته بودند، ۲۳۲ نماینده مجلس نمایندگان رای موافق و ۱۹۶ نماینده دیگر رای مخالف دادند.

دونالد ترامپ در اولین واکنش به رای مجلس نمایندگان در صفحه توئیتر خود نوشت شاهد «بزرگترین ساحره گیری تاریخ آمریکا!» هستیم. به موجب این قطعنامه تمام جلسات تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ بصورت علنی برگزارخواهد شد. یکی از مهم‌ترین اتفاقات این روز حضور نانسی پلوسی در زمان اعلام آرا و برعهده گرفتن جلسه به صورت کامل بود.

اقتصاد کلان
شاید از مهمترین و چالش‌برانگیز‌ترین اخبار منتشره در روز‌های آتی که بی شک از مهمترین و تاثیر گذارترین رخداد‌های بازار سرمایه و حتی بازار‌های موازی نیز بوده اخبار منتشره در خصوص پیش‌نویس تغییرات قوانین مالیاتی کشور در سال آتی است.

برخی از مهمترین موارد قابل تصحیح اشاره شده در پیش نویس مذکور و مرتبط با بازار سرمایه به شرح ذیل است:

ماده ۱۰۵
نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی معادل ۱۸ درصد تعیین شده است. (این نرخ در سال‌های گذشته ۲۵ درصد بوده است.) و سهم مربوط به دولت، نهاد‌های عمومی غیردولتی، نهاد‌های انقلاب اسلامی، آستان‌های مقدس و سایر اشخاص حقوقی به نرخ ۳۰ درصد خواهد بود. (متن مربوط به سهم دولت و ...، در متن قانون قبلی ذکر نشده بود.)

ماده ۱۴۱
۵۰ درصد درآمد حاصل از صادرات غیرنفتی (به استثنای مواد خام و با ارزش افزوده پایین که هر ساله تعیین می‌شود) و محصولات کشاورزی، مشروط به ورود ارز به کشور، مشمول مالیات صفر خواهد بود.
• همچنین بر اساس متن جدید ماده ۱۴۳ این قانون، عبارت مربوط به معافیت‌های مالیاتی حضور شرکت‌ها در بازار سرمایه حذف شده است.

بر این اساس کلیه شرکت‌های صادرات‌محور و به ویژه شرکت‌های صادرکننده مواد خام نظیر تولیدکنندگان متانول، اوره، پالایشگاه‌های گازی و شمش فولاد، کنسانتره آهن، مس، روی و سرب که پتانسیل اخذ مالیات از ۱۰۰ درصد درآمد‌های آن‌ها وجود دارد از پر ریسک‌ترین شرکت‌های مشمول این قوانین است.

ارز و سکه
پس از کاهش معنادار قیمت ارز در هفته گذشته تا محدوده ۱۱۱۰۰ تومان و همچنین کاهش قیمت سکه تا محدوده ۳.۸۸۰.۰۰۰ تومان به نظر نمی‌رسد در هفته اخیر نیز شاهد تلاطماتی جدی در این بازار‌ها باشیم.

پیش‌نویس تغییرات قوانین جدید مالیاتی و مشمول مالیات بودن ۱۰۰ درصد درآمد‌های حاصل از خرید فروش ارز، طلا و سکه در این پیش‌نویس شاید از مهمترین اخبار این بازار‌ها در روز‌های آتی باشد. آنچه مسلم است دولت سعی دارد تا محدود ساختن بازار‌های نامبرده و اتخاذ قوانین سختگیرانه مالیاتی تا حدود زیادی فعالیت‌های سفته‌بازی و شناسایی سود‌های مقطعی را کم کند.

قیمت هر انس طلای جهانی نیز در روز گذشته با کاهشی در حدود ۵ دلاری به محدود ۱۵۰۸ دلار رسید تا همچنان محدود ۱۵۰۰ دلار نقطه‌ای چالشی برای این کالا به شمار آید.

کدال نگر
در روز‌های انتهای هفته شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد ماهانه بسیاری از شرکت‌های فعال در بازار بورس بودیم. بر اساس گزارش ماهانه شرکت نیروکلر، پس از کاهش چشمگیر نرخ‌های فروش کلر مایع و سود پرک در مردادماه سال جاری، گزارش‌های عملکرد ماهانه شهریور و مهر ماه این شرکت حاکی از تثبیت این نرخ‌ها در دو ماه ابتدایی سال مالی ۱۳۹۹ است.

همچنین در گزارش‌های عملکرد بترانس در مهر ماه، فروشی در حدود ۶۷۸ میلیارد ریال به ثبت رسیده که در مقایسه با درآمد ۱.۱۱۸ میلیارد ریالی این شرکت در شهریور ماه عملکرد مطلوبی به نظر نمی‌رسد با این حال این درآمد با در نظر گرفتن ۴.۰۹۰ میلیارد ریال درآمد کل ۷ ماهه نخست سال پوششی مناسب است.

بازار امروز
شاید تحلیل حساسیت بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه در خصوص قوانین جدید مالیاتی و احتمال بالای کاهش سود شرکت‌های صادرات‌محور در روز‌های آتی از مهمترین چالش‌های بازار سرمایه باشد.
با این حال به نظر می‌رسد پس از وقفه‌ای در روند نزولی بسیاری از سهام کوچک در روز‌های اخیر، در بازار امروز شاهد افزایش عرضه در این نماد‌ها و بخش عمده‌ای از سهام شرکت‌های فعال در بازار بورس و فرابورس باشیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

رشد نرخ فولاد و آهن قابل انتقاد نیست

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

مالیات بردرآمد بورس

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

صادرات‌محورها در دومینوی افزایش قیمت‌ها

رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکردند:

کوچه‌پس‌کوچه‌های صادرات سرب و روی

ارسال نظر