بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
پیشنهادی برای سازمان بورس در جهت ارتقای بازار؛

سهامداران شانه خالی کردند

در نظرسنجی اخیر آبسیم پلاس سهم سازمان بورس از مسأله آموزش بسیار بالا بود و در شرایطی که شرکت‌های بورس تهران، فرابورس ایران و حتی کانون کارگزاران می‌توانند در این زمینه ابتکار عمل را بدست بگیرند، پیشنهادی ارائه شد که می‌تواند گره‌گشا باشد.
کد خبر : ۲۰۰۲۰۱

پیشنهادی برای سازمان بورس در جهت ارتقای بازار

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، یکی از دغدغه‌های این روز‌های فعالان بازار سرمایه مبحث آموزش است. موضوعی که در روز‌های اوج گیری بازار به شدت خود را نشان می‌دهد و خلاء‌های آموزشی به مانند یک سرعت‌گیر عمل می‌کند.

از طرف دیگر، عدم آگاهی و دانش کافی سهامداران نسبت به بازار سرمایه موجب خسران این افراد نیز می‌شود و در طول زمان، بی اعتمادی به بورس را به دنبال دارد.

در همین راستا، آبسیم پلاس این موضوع را بر ترازوی نظرسنجی گذاشت و ۲۳۲۰ سهامدار نظر خود را اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، ۵۵ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، "سازمان بورس و اوراق بهادار تهران" را متولی اصلی آموزش در بازار سهام می‌دانند.

پس از سازمان بورس و ارکان وابسته به آن، "کارگزاری ها" در رتبه دوم قرار گرفته‌اند و سهم ۲۶ درصدی از نگاه سهامداران دارند.

پیشنهادی برای سازمان بورس در جهت ارتقای بازار

نکته جالب توجه این است که تنها ۸ درصد سهامداران، "خود" را به عنوان نفر اصلی در آموزش خود می‌دانند. ۶ درصد دیگر معتقدند "دولت" مسئول آموزش سهامداران بازار سرمایه است.

در این خصوص ولید هلالات رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان اقتصاد بیدار در گفتگو با بورس نیوز گفت:

از آن جا که سازمان بورس و اوراق بهادار تهران یک نهاد دولتی است، متولی آموزش شناخته نمی‌شود و صرفا در زمینه وضع قوانین و مقررات در این زمینه می‌تواند ورود کند اما؛ شرکت‌های بورس تهران، فرابورس ایران و حتی کانون کارگزاران می‌توانند در زمینه آموزش ابتکار عمل را بدست بگیرند. در واقع، سازمان بورس باید قوانینی وضع کند که چه کسانی می‌توانند آموزش دهند و افرادی که وارد بازار می‌شوند مجبور به گذراندن آموزش‌های حداقلی باشند. از میان گزینه‌های مطرح شده در نظرسنجی، یکی از متولی‌های اصلی می‌تواند کارگزاری‌ها باشند اما؛ هر کسی می‌تواند آموزش بازار سرمایه را به اجرا درآورد.

وی در ادامه اضهار داشت: ضعف آموزش موجود در بازار سرمایه از عدم فرهنگ‌سازی نشأت می‌گیرد که بخشی از خلاء‌های موجود در این زمینه به نگرش و رفتار سازمان بورس برمی گردد. سازمان بورس باید قوانینی وضع کند که افراد بدون آموزش حداقلی شخصا وارد جریان معاملات نشوند؛ هر چند که نباید ورود به بورس را سخت و دشوار کرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان اقتصاد بیدار پیشنهاد خود را این‌گونه بیان کرد: هر شخص قبل از دریافت گواهینامه رانندگی مجبور است در ابتدا با هر میزان تسلط، به آموزشگاه‌های رانندگی مراجعه کنند و پس از طی دوره‌های مخصوص، نسبت به دریافت گواهینامه اقدام کند و حتی پس از آن، تا مدتی محدودیت‌هایی در رانندگی دارد. این چنین مواردی در خصوص سرمایه‌گذاران بازار سهام نیز می‌توانند اجرا شود و افراد در وهله اول و در حین آموزش دیدن، سرمایه خود را از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد جریان معاملات بازار کنند. پس از طی آموزش‌های لازم که باید با هزینه صفر یا بسیار اندک انجام شود، بتوانند شخصا نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
معاونت حقوقی سازمان بورس در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

افزایش عدالت در "بورس"

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

«خود حرفه‌ای پنداری» کار دست آماتورها داد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فردوسی
Germany
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶
همه صندوقها واسه سرمایه مردم دندان تیز کردن و هر جا سخن از ورود نقدینگی و افراد تازه کار است همه واسه سرازیر شدن پول به این صندوقها سینه میزنند...حالا اگه این صندوقها پولهای مردم را برداشتند و رفتند همچون صدها موسسه مالی دارای مجوزززززززززززززززززززززززززززززززززززز ...چه کسی باز پرداخت پول مردم را ضمانت میکند؟