بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
نتیجه نظرسنجی اخیر نشان داد اغلب سهامداران فضایی را به عنوان منبع اطلاعاتی خود برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنند که پایه‌ای بر واقعیت ندارد.
کد خبر : ۱۹۷۲۵۴

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، عدم آشنایی و ناآگاهی جامعه نسبت به بازار سرمایه می‌تواند مانع مهمی در جهت توسعه و رشد این بازار باشد.

در کشور‌های پیشرفته و توسعه‌یافته فرهنگ بورس به‌خوبی بین مردم جاافتاده و دسترسی به بازار سهام به‌مانند خرید از سوپرمارکت، آسان است؛ موضوعی که در ایران کمتر به چشم می‌خورد.

داشتن مهارت لازم در هر زمینه‌ای مستلزم آموزش است و در هر تجارتی، دانش مساوی است با درآمد.

در همین زمینه، آبسیم پلاس نظرسنجی انجام داد که طی آن، ۲۷.۹ درصد از شرکت‌کنندگان در پاسخ به این سؤال که "کدام منابع اطلاعاتی را جهت سرمایه‌گذاری در بازار سهام انتخاب کرده‌اید؟"، گزینه «کتاب، نرم‌افزار و مجلات آموزشی» را انتخاب کردند.

نکته جالب‌توجه این است که ۶۱.۵ درصد از رأی‌دهندگان اعلام کرده‌اند «فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام» را به‌عنوان منبع اطلاعاتی برای خریدوفروش‌های خود در بازار سرمایه برگزیده‌‎اند.

تنها ۱۰.۶ درصد به گزینه «همایش‌ها و کلاس‌های آموزشی» رأی دادند.

 

سیگنال شبکه‌های اجتماعی در کوی حافظ تقویت می‌شود

در این خصوص پشوتن مشهوری نژاد کارشناس و مدرس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز گفت: به‌طورکلی قرار بر آن نبوده که بازار سهام به عرصه‌ای دشوار و تخصصی تبدیل شود که نیاز به آموزش سنگین داشته باشد و فقط افرادی خاص بتوانند در آن حضورداشته باشند. فلسفه ابداع بازار سرمایه در تمام کشور‌ها از ابتدا این بوده است که یک محیط امن و مناسب فراهم شود تا همه اقشار جامعه بتوانند سرمایه‌های خرد را از طریق این بازار به فرآیند تولید وارد نمایند و از سود‌آوری آن نیز بهره‌مند شوند.

وی افزود: وقتی رئیس‌جمهور بار‌ها عموم مردم از همه اقشار را تشویق به حضور در بازار سرمایه می‌کند اما؛ هیچ سخنی از لزوم آموزش یا تخصص به زبان نمی‌آورد، به این معنی است که افراد برای سرمایه‌گذاری در این بازار نیاز به برخورداری از دانسته‌های ویژه‌ای نیستند. پس نباید انتظار داشت که یک شخص عادی برای آغاز فعالیت در این بازار به‌طور خودجوش به سمت آموزش کشیده شود. اگر چنین هدفی وجود دارد باید به‌گونه‌ای دیگر برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شود. در این زمینه حتی فعالان بازار سرمایه نیز ضعیف عمل کرده‌اند. ایشان می‌توانند با مشورت‌ها و راهنمایی‌های خود مانع از ضرر و زیان سرمایه‌گذارانی شوند که از دانش کافی برخوردار نیستند.

این کارشناس و مدرس بازار سرمایه اظهار داشت: در حال حاضر صندوق‌هایی که مردم بتوانند به آن‌ها اعتماد کنند و سرمایه‌هایشان را به آن‌ها بسپارند تا هم از سود بازار سهام استفاده کنند و هم ریسک عدم آموزش را کاهش دهند، یا وجود ندارد و یا ضعیف عمل می‌کنند. سازمان بورس نیز قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای را در خصوص صندوق‌ها وضع کرده است. به‌گونه‌ای که اغلب حرفه‌ای‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای ثبت و راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری، به‌صورت غیررسمی شخصاً در بازار سرمایه فعال باشند.

اختلاف فرهنگی از نوع بورسی

مشهوری نژاد به اختلاف فرهنگ بورسی ایران و کشور‌های پیشرفته اشاره کرد و عنوان کرد: بر اساس آمار‌های منتشرشده، بیش از ۷۵ درصد از مردم آمریکا حداقل ۲۵ درصد از سرمایه خود را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بازار سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند که از این میزان، بخش عمده از طریق صندوق‌ها و شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری انجام‌گرفته است. این نسبت در ایران به کمتر از ۱۰ درصد می‌رسد.

وی در ادامه گفت: نمی‌توان به مردم انتقاد کرد که چرا آموزش نمی‌بینید؛ بلکه باید پیکان انتقادات به سمت دولت و سازمان بورس و نهاد‌های برنامه گذار باشد؛ چراکه هنوز صندوق‌ها برای افراد تازه‌وارد ناشناخته هستند. انتظار بی‌جایی است که از یک پیرمرد بازنشسته که او را تشویق به سرمایه‌گذاری در بازار سهام کرده‌ایم، بخواهیم قبل از ورود به این بازار شروع به آموزش تخصصی نماید! اگر مردم عادی در بازار سهام متضرر می‌شوند، تقصیر اصلی بر گردن سازمان بورس و ساختار‌های نامناسبی است که تدوین‌شده است.

سیگنال شبکه‌های اجتماعی در کوی حافظ تقویت می‌شود

جبران کمبود‌ها از فضای مجازی

این مدرس بازار سهام نتیجه نظرسنجی آبسیم پلاس را درست و معقول ارزیابی کرد و ادامه داد: انتخاب فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان منبع اطلاعاتی برای سرمایه‌گذاری از سوی سهامداران، چندان جای تعجب ندارد. چراکه قرار نیست بازار سرمایه مانند بازار فارکس یا بازار آتی سکه، یک معمای پیچیده باشد. قرار است مردم به‌جای اینکه سرمایه‌های خود را در بانک‌ها بخوابانند، به بازار سهام تزریق کنند.

مشهوری نژاد اظهار داشت: اینکه نگاه‌ها به سمت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است به‌نوعی به بازار سرمایه آسیب می‌رساند اما؛ این موضوع در جهت جبران کمبود‌ها است. زمانی که اطلاعات و بستر لازم در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد باعث می‌شود بازار سرمایه به جولانگاه عرض‌اندام افراد کلاهبردار و شیاد تبدیل شود که با فروش سیگنال‌های کذایی، به درآمدزایی بپردازند.

جای خالی بزرگان در شبکه گسترده اجتماعی

این کارشناس بازار سرمایه علت عدم حضور کارشناسان و خبرگان بازار سرمایه در فضای مجازی را به نحوه برخورد مسئولان سازمان بورس مرتبط کرد و گفت: زمانی که سازمان بورس برای فعالان و کارشناسان خبره بازار اخطاریه می‌فرستد که کانال خود را ببندید و نباید پیشنهاد خریدوفروش بدهید، نمی‌توان انتظار حضور پررنگ این افراد را داشت اما؛ از سوی دیگر، یک سری افراد سودجو به‌راحتی از این فضا به نفع خود استفاده می‌کنند.

وی در خاتمه عنوان کرد: مقصر اصلی در این موضوع سازمان بورس است که به‌عنوان‌مثال می‌توانست با معرفی افراد متخصص و حرفه‌ای، بستر بهتری را برای سرمایه‌گذاری افراد تازه‌وارد فراهم آورد. به‌عنوان نمونه، باوجود رایزنی‌های فراوان، هنوز در خصوص "معاملات دوطرفه" و یا معاملات گروهی که مردم بتوانند حساب‌های خود را به افراد حرفه‌ای متصل نمایند، به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. این موارد راه‌کار‌های ساده‌ای است که دنیای غرب ده‌ها سال پیش ابداع نموده اما؛ در ایران استفاده نمی‌شود.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سود این شرکت به جیب بانک‌ها می‌رود؛

سرعت‌گیر در مسیر «مفاخر»

رکود خودساخته کار دست این شرکت سرمایه‌گذار داد؛

ارزان فروشی با توهم رکود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
خدا خیر بده به شرکت اطلاع رسانی بورس !

چه جوری سرشون رو میزارن زمین و با خیال راحت میخاین الله اعلم!!!
جواد میرزایی
Netherlands
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
با سلام واقعا اگرچند نفر مسیول مثل جناب پشوتن در این سازمان بورس وجود داشت که هم متبحر و هم دلسوز بودند وضع بازا سرمایه اینقدر داغون نبود