بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
بنای حقوقی‌ها به فروش این سهم؛

«ونیرو» جیب زیرمجموعه خود را خالی کرد

در حالی که بازار سرمایه در مدت اخیر پربازده‌ترین بازار کشور لقب گرفته که «ونیرو» به سبب سرمایه گذاری اندک در این بازار سهم چندانی از آن نمی‌برد و بیش از هر چیز به دنبال سود شرکت غیربورسی خود رفته است.
کد خبر : ۲۰۴۴۲۹

«ونیرو» جیب زیرمجموعه خود را خالی کرد

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «سرمایه گذاری نیرو» با سرمایه ۹۳۵۰ میلیارد ریالی، در ۶ ماهه نخست سال جاری از محل‌های مختلف به درآمد عملیاتی ۷۲ میلیارد ریالی نزدیک شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد بیشتر است.

به طور کلی نگاهی به دوره‌های مالی اخیر نشان می‌دهد که بیشترین محل درآمدی شرکت، درآمد سود سهام است و سود حاصل از فروش سرمایه گذاری‌ها در آخرین دوره مالی ۱۲ ماهه، تنها ۱۰ درصد از درآمد‌ها را شامل شده است.

درآمد سود سهام «ونیرو» تا سال ۹۵ نوسان زیادی نداشت و در محدوده‌ای مشخص در حرکت بود اما؛ در سال‌های ۹۶ و ۹۷ که فشار تورم بر اقتصاد وارد شد، این شرکت نیز از رشد نرخ‌ها و درآمد شرکت‌های زیرمجموعه نفع بالایی برد و جهش بلندی در این زمینه تجربه کرد. البته اغلب درآمد سود سهام سال ۹۷ مربوط به سود تقسیمی شرکت "توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا" می‌شود که ۹۸ درصد از سود انباشته را بین سهامداران خود تقسیم کرد.

در سال گذشته و مدت سپری شده از سال جاری نیز از رشد بازار سرمایه استفاده کرده و با فروش بخشی از سهام خود به درآمد‌های قابل توجهی دست یافته است؛ در حالی که در سال‌های قبل از آن سیاست شرکت حفظ سهام موجود بود و کمتر اقدام به فروش سرمایه گذاری‌های خود می‌کرد.

«ونیرو» جیب زیرمجموعه خود را خالی کرد

بر اساس این گزارش، ۹۷ درصد از سرمایه گذاری‌های «ونیرو» در شرکت‌های غیربورسی انجام گرفته که بیشترین و اصلی‌ترین سرمایه گذاری مربوط به شرکت "توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا" است.

به طور کلی، این شرکت ۸۷۲۸ میلیارد ریال در شرکت‌های غیربورسی و ۳۰۸ میلیارد ریال در شرکت‌های بورسی سرمایه گذاری کرده که بیشترین سهم مربوط به شرکت‌های حاضر در صنعت عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم است.

از آن جا که این شرکت سهم زیادی در بازار سرمایه ندارد، ارزش بازار سبد سهام بورسی نیز تفاوت زیادی ندارد و حدود ۴۶۴ میلیارد ریال است.

«ونیرو» جیب زیرمجموعه خود را خالی کرد

شرکت "توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا" که بار عمده سرمایه گذاری‌ها را به دوش می‌کشد و خود نیز یک شرکت سرمایه گذار محسوب می‌شود، در سال مالی ۹۷ بیش از ۹۳۱ میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرد. در مجموع، عملکرد این شرکت منجر به نمایش ۸۹۹ میلیارد ریال سود انباشته شد که ۹۸ درصد این رقم در غالب سود نقدی، بین سهامداران تقسیم شد.

با توجه به این که «ونیرو» سرمایه گذاری قابل توجهی در صنعت نیروگاهی کشور انجام داده، با افزایش احتمالی نرخ برق، سودآوری شرکت دستخوش تغییرات مثبت قابل توجه خواهد شد.

در بازار سرمایه «ونیرو» شرایط مطلوبی دارد و در مدت سپری شده از سال جاری بازدهی ۱۶۸ درصدی را عاید سهامداران و همراهان خود کرده است.

در نظرسنجی چند روز پیش آبسیم پلاس، ۵۴ درصد اعلام کردند در این سهم موضع خرید را انتخاب می‌کنند و باقی افراد موقعیت فروش را برگزیدند. بنابراین، بر اساس میزان بازدهی «ونیرو» می‌توان گفت که همچنان تمایل به خرید بالا و فشار تقاضا بیش از عرضه و فروش است.

حقوقی‌ها در این فرایند در نقش فروشنده ظاهر شدند و از ابتدای سال جاری تا به امروز بیش از ۱.۲ میلیارد سهم به حقیقی‌ها فروختند و در سمت عرضه ایستادند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
قیمت "ونیرو" هم افزایش یافت؛

"ونیرو" گران شد

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نیرو در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ولتاژ عرضه‌اولیه در "بورس"

خوب‌ها و بد‌ها هفته را بشناسید؛

برق بازدهی در چشمان "وهور"

ارسال نظر