بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
به نظر می‌رسد بازار امروز با متعادل شدن روند معاملات شرکت‌های بزرگ و جمع‌آوری صف‌های فروش روبرو باشد.
کد خبر : ۲۰۵۱۰۵

جمع آوری صف‌های فروش

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه روز گذشته یکی از کاهشی‌ترین روز‌های خود را تجربه کرد و شاخص کل با بیش از ۱۶.۷۶۰ واحد کاهش به ۳۶۷.۳۶۴ واحد تنزل یافت. به عبارتی دیگر شاهد کاهش بیش از ۴.۲ درصدی متوسط قیمت‌ها در شرکت‌های بورسی بودیم. شاخص فرابورس نیز کاهش مشابهی را تجربه کرد و با بیش از ۴ درصد کاهش روبرو بود.

ترور و شهادت سپهبد سلیمانی و تبعات آتی این موضوع به طور طبیعی منجر به نگرانی‌های گسترده‌ای در سطح بازار سرمایه شده و با توجه به رشد بالای قیمت‌ها در یک ماه گذشته این موضوع تشدید نیز شده است.

از سوی دیگر شاهد ممانعت سازمان بورس از فروش سهام توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری بودیم که این موضوع می‌تواند در روز‌های آینده از تعادل بازار جلوگیری کند. به این معنی که با توجه به احتمال رشد ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها و اجبار مدیران آن‌ها در خصوص فروش سهام در پرتفوی سرمایه‌گذاری، عرضه‌های جدیدی را در سطح بازار انتظار خواهیم داشت. به هر حال متولیان سازمان بورس که به نظر می‌رسد صرفا حفظ شاخص‌های بازار سرمایه اولویت اول و صددرصدی آن‌ها بوده، می‌بایست متوجه حقوق دارندگان واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌ها نیز باشند و نمی‌توانند از یک سو افراد را تشویق به سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها کنند و از سوی دیگر در زمان‌های این چنینی حقوق آنان را نادیده گرفته و آن را فدای خواسته‌های سازمانی خود قرار دهند.

در جریان معاملات دیروز شاهد حمایت‌های خوبی توسط سهامداران عمده و بازارگردانان شرکت‌های بزرگ و بنیادی بودیم و بسیاری از صف‌های فروش این شرکت‌ها جمع شد. با این حال در شرکت‌های کوچک‌تر به نوعی شاهد قفل شدن روند معاملات و عدم تحرک خاصی در معاملات این گروه‌ها بودیم. این موضوع می‌تواند بیش از پیش ریسک‌های سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های زیان ده و غیربنیادی و صرفا سفته‌بازی را به اهالی بازار سرمایه یادآوری کند.


اخبار سیاسی و اقتصاد کلان

واکنش‌ها به شهادت سپهد قاسم سلیمانی همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد که این موضوع که اهمیت آن فراتر از تصورات اولیه بوده، به تدریج در حال تبدیل شدن به مسئله اول کشور و تصمیم‌سازی‌های آتی خواهد بود. میزان واکنش کشورمان به این عمل جنایتکارانه توسط تروریست‌های آمریکایی در حال حاضر مهم‌ترین موضوع مورد بحث در محافل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور است. به طور قطع سران کشور با هوشیاری کامل علاوه بر لزوم پاسخگویی عزتمندانه به این عمل وحشیانه، حفظ منافع ملی و امنیت کشور را در دستور کار خود قرار داده اند و بیانیه شواری عالی امنیت ملی نیز بر همین موضوع تاکید دارد.

به هر حال به نظر می‌رسد که در حال حاضر کشور عراق به صحنه تنش‌های سنگین ایران و آمریکا و همچنین گروه‌های مردمی عراقی تبدیل شده و شب گذشته نیز شاهد چند حمله راکتی به برخی مقر‌های آمریکایی‌ها و همچنین اخبار جسته‌گریخته‌ای در خصوص حمله مجدد آمریکایی‌ها به نیرو‌های حشدالشعبی بودیم.

بازار امروز
به نظر می‌رسد بازار امروز با متعادل شدن روند معاملات شرکت‌های بزرگ و جمع‌آوری صف‌های فروش روبرو باشد. به هر حال باید قبول کرد که بخشی از منابع این بازار با توجه به ریسک‌های جدید تحمیل شده بر آن، از آن خارج خواهد شد و رونق هفته‌های گذشته را به طور طبیعی و حداقل در چند روز آینده مشاهده نخواهیم کرد.

به هر حال برای افرادی که قصد ادامه حضور در بازار را دارند، تغییر ترکیب پرتفوی و حضور در سهام شرکت‌های بنیادی و با ریسک‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی کمتر توصیه می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر