بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
بازار سرمایه روز‌های طلایی‌ای را سپری می‌کند و شاید این گفته بدون اغراق باشد که کسب این میزان سود در بازار در تاریخ آن بی‌سابقه باشد.
کد خبر : ۲۰۴۳۵۹

روزهای طلایی بورس


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه روز‌های طلایی‌ای را سپری می‌کند و شاید این گفته بدون اغراق باشد که کسب این میزان سود در بازار در تاریخ آن بی‌سابقه باشد. این در حالی است که برخی از کارشناسان نسبت به حبابی شدن بسیاری از قیمت‌ها نگرانی خود را ابراز کرده‌اند و نسبت به عدم اصلاح قیمت‌ها و رشد بدون منطق در سهام برخی شرکت ها، تردید‌هایی در خصوص پایداری روند صعودی فعلی به وجود آمده است.

شاخص کل روز گذشته با بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ واحد افزایش به بیش از ۳۶۷ هزار و ۶۳۰ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز افزایش ۲.۵۱ درصدی را تجربه کرد و به ۱۱۷ هزار و ۱۶۶ واحد رسید.

اقتصاد کلان
در حوزه کلان اقتصادی، عبدالناصر همتی در تازه‌ترین یادداشت اینستاگرامی نوشت: این روز‌ها با استناد به لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ فضای تبلیغاتی مملو از مطالب و شایعات در مورد بانک‌ها، روند تورم، نرخ ارز و ... است. این فضاسازی‌ها به طور مرتب و روزانه امنیت روانی اقتصاد کشور را نشانه گرفته است. فارغ از گویندگان این گونه مطالب واقعیت این است که در اوج تحریم و فشار حداکثری و علی‌رغم تاثیر مقطعی اصلاح قیمت بنزین بر شاخص تورم بانک مرکزی تدابیر لازم را برای تداوم کنترل و مهار تورم انجام داده است.

این در حالی است که حتی نگاهی ساده به موارد مندرج به عنوان درآمد در لایحه بودجه سال آینده مشخص می‌کند که بخش مهمی از درآمد‌های پیش بینی شده قابلیت تحقق را نخواهند داشت و با توجه به اینکه بخش مهمی از بخش‌های مخارج دولت مربوط به هزینه‌های جاری بوده و امکان کاهش و یا حذف را نخواهد داشت، افزایش استقراض از بانک مرکزی و یا رشد نرخ ارز در سطح بازار از گزینه‌های محتمل دولت در سال آینده خواهد بود. مضاف بر اینکه با توجه به سال پایانی دولت که سال ۱۳۹۹ بوده، به طور قطع دولت مردان جسارت و میل اصلاحات اقتصادی را که در ۶ سال گذشته نداشته‌اند، در سال آتی نیز نخواهند داشت.

در گروه خودرویی، وزیر صنعت با بیان اینکه خوشبختانه آمار تولید کالا‌های منتخب کشور در ۸ ماهه امسال عمدتاً افزایشی بوده، گفت: کف پارکینگ خودروسازان از خودرو‌های دپو شده صفر شده است. این در حالی است که گزارش عملکرد ماهیانه شرکت ایران خودرو نیز حاکی از رشد تولید و فروش این شرکت بوده و این شرکت بیشترین میزان فروش در ۶ ماه اخیر را در آذر ماه ثبت کرده است.

در گروه حمل و نقل، دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی خبر داد: فرصت ایران دو روز دیگر برای استفاده از سوخت کم‌سولفور در ناوگان کشتیرانی به پایان می‌رسد و از آنجا که این سوخت به اندازه کافی در کشور تولید نمی‌شود، خدمات‌دهی به کشتی‌های ایران در آب‌های بین‌المللی متوقف خواهد شد. مطابق الزامات سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) تحت کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی محیط زیست ناشی از تردد کشتی ها (MARPOL)، از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی که دو روز به آغاز آن مانده است، تمامی شناور‌های در حال تردد در آب‌های بین‌المللی ملزم به استفاده از سوخت‌های دارای سولفور کمتر از نیم درصد بوده و عدم رعایت این قانون موجب ممانعت از تردد کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی و جریمه و توقیف آن‌ها در بنادر مختلف جهان می‌شود.

این موضوع می‌تواند خسارت‌های سنگینی را به حوزه صادرات محصولات پتروشیمی و فلزات وارد کند. در صورت عدم تامین کافی و به موقع سوخت کم‌سولفور کشتی‌ها جهت حمل محموله‌های صادراتی به خصوص در دو حوزه ذکر شده، امکان از دست دادن برخی بازار‌های صادراتی وجود خواهد داشت.


بازار امروز
بازار امروز به نظر می‌رسد که با اصلاح قیمت‌ها در اکثر گروه‌ها همراه باشد. رشد قیمت‌ها در هفته‌های اخیر و عدم تغییر شرایط بنیادی شرکت‌ها و عدم افزایش سهام شناور توسط سهامداران عمده منجر به رشد قیمتی غیرمنطقی در اکثر گروه‌های بازار شده است. این در حالی است که هیچ‌گونه اصلاح قیمتی در روز‌های اخیر در بازار صورت نگرفته و این موضوع می‌تواند منجر به اصلاح طولانی مدت‌تر و عمیق‌تر در سطح بازار شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر