بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
به نظر می‌رسد که در روز‌های اخیر قدرت رشد شاخص در اکثر گروه‌ها کاهش یافته و اصلاح قیمت‌ها در شرایط فعلی دور از انتظار نخواهد بود.
کد خبر : ۲۰۴۴۷۸

پیش گشایش؛

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه در روز گذشته دو بخش متفاوت را سپری کرد. در حالی که در ساعات ابتدایی بازار شاهد افت قیمت‌ها و کاهش شاخص‌ها بودیم، در نیمه دوم بازار رشد قیمت‌ها به خصوص در گروه‌های کوچک‌تر و با لیدری گروه خودرویی منجر به سبز شدن مجدد شاخص‌ها در جریان معاملات روز گذشته شد.

شاخص کل با ۲.۰۹۷ واحد افزایش رکورد دیگری را ثبت کرد و به رقم بی‌سابقه ۳۶۹ هزار و ۷۲۹ واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز که از ابتدای سال رشد بیش از ۲۵۰ درصدی را ثبت کرد، روز گذشته با بیش از ۱.۰۰۰ واحد افزایش دیگر به بیش از ۱۱۸ هزار و ۱۷۰ واحد رسید.
ارزش معاملات روز نیز رقم جالبی را در روز گذشته ثبت کرد و به بیش از ۴۸ هزار میلیارد ریال رسید.

اخبار سیاسی و اقتصاد کلان

شب گذشته شاهد حمله پهپادی آمریکا به مقر نیرو‌های حزب‌الله عراق بودیم. در این حملات که منجر به خسارات سنگین به این نیرو‌ها شد، تعدادی نیز کشته و زخمی شدند. آمریکا علت این حملات را پاسخ به راکت پراکنی به مقر نیرو‌های این کشور در خاک عراق توصیف کرده است. لازم به ذکر است که آمریکا نیرو‌های حزب‌الله عراق را از متحدین ایران به شمار می‌آورد.

در حوزه اقتصاد کلان، مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به جزئیات کسری ۱۳۱ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه در سال آینده اعلام کرد: در سال جاری به دلیل کاهش درآمد‌های نفتی، اختصاص ارز به کالا‌های اساسی احتمالا از محل ایجاد بدهی به بانک مرکزی یا استفاده از ذخایر ارزی بانک مرکزی در حال تامین است. این گزارش در حالی منتشر می‌شود که برخی خبر‌ها حکایت از فشار بر این مرکز درخصوص حمایت صریح از لایحه بودجه و عدم انتقاد از آن را داشت. به طور قطع، بر هیچکس پوشیده نیست که لایحه بودجه سال آینده در صورت عدم اصلاح جدی توسط مجلس، می‌تواند بار تورمی سنگینی را بر جامعه تحمیل کند.

در حوزه مسکن، شمار معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در دوره مورد بررسی نسبت به آبان‌ماه بیش از ۱۳۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران در آذرماه نشان می‌دهد که واحد‌های تا پنج سال ساخت، با سهم ۴۲.۶ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در میان مناطق ۲۲ گانه تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۶.۷ درصد از کل معاملات، بیشترین تعداد قرارداد‌های مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین در آذرماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۳۵.۳ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۱.۶ درصد افزایش داشته است.

بازار امروز
بازار امروز را با کاهش نوسانات مثبت و همچنین احتمال افزایش عرضه‌ها پیش‌بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که در روز‌های اخیر قدرت رشد شاخص در اکثر گروه‌ها کاهش یافته و اصلاح قیمت‌ها در شرایط فعلی دور از انتظار نخواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر