تعداد بازدید : ۷۱۶
کد خبر : ۲۰۵۱۴۳
یک بام و دو هوا بودن صنعت خودرو؛
۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
بانک مرکزی می‌تواند وام‌های اعطایی به خودروسازان را به مدت یک سال راکد نگه دارد تا "خودرو" بتواند خود را از این مرحله نجات دهد البته نباید فراموش کرد که قیمت‌گذاری دستوری باید متوقف شود

سیاست های  دولت و تولید خودروی با کیفیت  و در سطح بین المللیابراهیم احمدی رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان اصفهان در خصوص مشکلات پیش روی ایران‌خودرو به بورس‌نیوز گفت: تیم مدیریتی که در "خودرو" فعالیت می‌کند، ضعیف نبوده و نمی‌توان مشکلات و نواقص این صنعت را به مدیریت سوق داد چراکه زیان انباشته و بدهکاری سنگین به قطعه‌سازان و بانک‌ها اجازه حرکت خودروسازان را گرفته است.

وی مهم‌ترین راهکار برای برون رفت از این مشکلات را عرضه خودرو با قیمت واقعی و بالاتر از این رنج قیمتی بازار دانست و اضافه کرد: بانک مرکزی می‌تواند وام‌های اعطایی به خودروسازان را به مدت یک سال راکد نگه دارد تا "خودرو" بتواند خود را از این مرحله نجات دهد البته نباید فراموش کرد که قیمت‌گذاری دستوری باید متوقف شود تا خودرو با قیمت تمام شده به فروش برسد، دراین‌صورت صنعت خودرو می‌تواند طی سرمایه‌گذاری جدید، خوروی جدید به بازار عرضه کند و تولید را افزایش دهد تا بتواند از این چالش و بحران خارج شود.

رئیس هیات مدیره انجمن  قطعه سازان اصفهان در خصوص قیمت خودرو گفت: قیمت تمام شده خودرو بیش از آنی بود که خودرویی‌ها هم‌اکنون به فروش می‌رسانند، برای تولید محصولات خودرویی، خودروسازان زیان می‌دهند، یک بنگاه تولیدی باید سود داشته باشد در حالی که سودی برای "خودرو" حاصل نمی‌شود؛ خنده‌دار است که یک یخچال ساید چهل میلیون است و یک پراید نیز چهل میلیون و قیمت یک پراید با دو تا گوشی اپل برابری دارد.

احمدی در ادامه عنوان کرد: خودروسازی باید پلتفرم و روش‌های جدید طراحی می‌کردند و بی شک تا به امروز موفق به ساخت خودروهای برقی  و خودروی خوب و با کیفیت نیز می شدند اما؛ از روز نخست اجازه ندادیم قیمت خودرو واقعی باشد، قیمت‌ها دستوری بود و خودروساز یارای مقابله با دولت را ندارد.

وی با اشاره به یک بام و دو هوایی بودن صنعت خودرو افزود: چرا باید پتروشیمی آنقدر سود برده و فولاد نیز همین طور اما؛ خودروسازی را مجبور کنند تا قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام شده به بازار ارائه کند؛ فشار مضاعف و ناعادلانه ای روی خودروسازی بوده و ادامه این روند به نفع خودروساز و مردم نیست .

رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان اصفهان با اشاره به اینکه کیفیت خودرو امری اتفاقی نیست و باید فناوری جدید به کار گرفته شود گفت: سی سال هست که این حرف ها تکرار می شود ولی ترتیب اثری داده نمی شود، راه حل کیفیت پایین خودرو این هست که در ابتدا قیمت خودرو واقعی باشد و آن را آزاد کنند، وقتی سایپا ۲۳۰ میلیارد زیان انیاشته دارد چطور می تواند خودروی جدید بسازد و با چه سرمایه ای  برای ساختن پلتفرم های، قطعات جدید وکارهای جدید اقدام کند. همه اینها نیاز به ماشین، تجهیزات و سرمایه گذاری  و روابط دارد تا حاصل شود، خودروسازی کار سنگین و تکنیکی است و باید روند اصولی آن طی شود.

احمدی با اشاره بر آزاد بودن قیمت خودرو در دنیا و بهره وری بالای آنها افزود: دلیل پایین نگه داشتن قیمت خودرو و دستوری بودن آن، وجود مافیای واردات خودرو تبلیغاتی که علیه صنعت خودرو در رادیو و تلویزیون صورت می پذیرد و وجود دلال ها یی هست که سود بسیاری به جیبشان سرازیر می شود

وی در رابطه با عوامل تعیین کننده سودآوری خودروساز عنوان کرد: اولین عامل تعیین کننده در سودسازی، بهره وری هست، اگر بهره وری در کارخانه بالا باشد، قیمت گذاری ها دستوری نباشد و خودرو با قیمت تمام شده به بازار عرضه شود، تورم نباشد یا تک نرخی باشد در این صورت  خودروساز می تواند عوامل تولید را کنترل کند و سود کسب کند، رقایت و بهره وری شاخص می شود. یا اینکه مثل فولاد مبارکه یا پتروشیمی ها شناور می شود، اگر دلار افزایش پیدا کرد به همان نسبت آن هم افزایش پیدا می کند .

رییس هیئت مدیره انجمن  قطعه سازان اصفهان با بیان اینکه اگر بومی سازی تداوم داشته باشد می تواند نقطه عطفی برای خودروسازان باشد افزود: صنعت همه کشورها به هم وابسته هستند و نمی توان توقع داشت که در همه زمینه ها خودکفا شویم، باید تلاش کنیم خودروسازی را آزاد کنیم و روابط خود را با دیگر کشورها گسترش دهیم و این بستگی به سیاست های دولت دارد تا بتوانیم خودرویی با کیفیت مناسب و در سطح بین المللی تولید کنیم.

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
عجب رویی دارند!!!
خودروهای بی کیفیت چقدر باید قیمتشون بره بالا
راست میگید دولت هم مجوز واردات خودرو با تعرفه پایین بده و لازم هم نیست ارز از کشور خارج بشه
اجازه بدن ایرانی های مقیم خارج با ارز خودشون خودرو وارد کشور کنن
اونوقت ببینید چه خودروهایی وارد میشه که با همین قیمتهای خودروهای داخلی و با بهترین کیفیت
دیدگاه خود را بیان کنید
* نظر:
نام:
ایمیل:
ببینید و بشنوید آرشیو
Array
Array
Array
گزارش مجامع
افزایش ۲۴ درصدی سود خالص

افزایش ۲۴ درصدی سود خالص "بفجر" در سال 97

مدیرعامل پتروشیمی فجر گفت: در پایان اسفند ماه سال گذشته، سود خالص این شرکت 734 میلیارد تومان بوده که این رقم حاکی از افزایش ۲۴ درصدی سود خالص این شرکت نسبت به سال مالی 96 است.
رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

گزارش عملکرد هیات مدیره این شرکت در سال 97 نشان دهنده افزایش 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97 است.
مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس،گفت: پیشنهاد افزایش سرمایه مورد تایید سهامدار عمده این شرکت (با درصد سهام 85 درصد) قرار نگرفته است.
آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری گفت: در شرایط کنونی که تامین خوراک اصلی ترین مشکل شرکت های پتروشیمی محسوب می شود پتروشیمی نوری به دلیل اتصال به 13 پالایشگاه پارس جنوبی مشکلی برای تامین خوراک ندارد.
سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

مجمع عمومی عادی ساليانه صاحبان سهام شرکت پالايش نفت اصفهان(سهامی عام) با حضور 88 درصدی سهامداران، رئيس مجمع، مديرعامل شرکت پالايش اصفهان، نماينده سازمان بورس و حسابرس مستقل و بازرس قانونی برگزار شد.
افزایس سرمایه

افزایس سرمایه "ومعلم" در راه است/140 کشتی تحت پوشش بیمه معلم

مدیرعامل شرکت بیمه معلم گفت: افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دستور کار است.
افزایش میزان فروش محصولات پارس در سال جاری

افزایش میزان فروش محصولات پارس در سال جاری

در سال جاری میزان فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 15 درصدی را تجربه کرد که این امر حاکی از آنست که تحریم ها مانعی برای پیشرفت محسوب نمی شوند.
افزایش سرمایه ولساپا در یک ماه آینده

افزایش سرمایه ولساپا در یک ماه آینده

مدیرعامل لیزینگ رایان سایپا گفت: برنامه افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی و سود انباشته در یک ماه آینده به هیات مدیره ابلاغ و مورد بررسی قرار می گیرد.

رفع مشکل کم آبی صنعت پتروشیمی در آینده ای نزدیک/ تولید 1130848 تنی "مارون" در سه ماهه اول سال جاری

مدیرعامل پتروشیمی مارون گفت: برای جبران کم آبی و استمرار تولید واحدهای صنعتی، مسئولین شرکت اقدام به برطرف کردن این معظل از طریق تاسیس آب شیرین کن و استفاده از آب فاضلاب شهری کردند.
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
شاخص باردیگر میلیونر شد
شاخص کل بورس تهران مجددا" بعد از افت ۱۰ تا ۱۵ درصدی به ابرکانال یک میلیون واحدی بازگشت.