بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
رشد این انبوه‌ساز به کدامین دلیل!؛

«ثزاگرس» در خواب پروژه‌ها

در حالی شاهد افزایش حباب‌گونه برخی شرکت‌ها هستیم که مدت‌ها است که خبری از سودآوری در آن‌ها نیست و برخی همچون «ثزاگرس» در منطقه سرخ زیان ساکن هستند.
کد خبر : ۲۰۵۴۷۱

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «سرمایه گذاری توسعه و عمران زاگرس چهار محال و بختیاری» با سرمایه اسمی اندک ۶۶ میلیارد ریال و با نماد «ثزاگرس»، در بازار پایه زرد فرابورس حضور دارد.

بر اساس گزارش عملکرد دوره ۱۲ ماهه منتهی به شهریور سال ۹۸، این شرکت بیش از ۲۵ میلیارد ریال زیان انباشته دارد. عملکرد این شرکت در سال مالی اخیر بشدت ضعیف بوده و فقط توانسته مبلغ بسیار ناچیز ۳۹۳ میلیون ریال درآمد عملیاتی شناسایی کند.

در نتیجه، با حضور هزینه‌های فروش، عمومی و اداری و همچنین هزینه مالی، زیان خالص ۳۳ میلیارد ریالی به بار نشست. به طور کلی روند سودآوری این انبوه‌ساز در سال‌های اخیر به‌شدت نزولی بوده و وارد دایره زیان شده است.

«ثزاگرس» در خواب پروژه‌ها

«ثزاگرس» که در گروه انبوه سازان حضور دارد، در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد و اغلب پروژه‌های با حاشیه روبرو هستند.

بر مبنای گزارش حسابرس، بخشی از زمین‌های پروژه سامان غیر قابل فروش بوده اما؛ به فروش رسیده است. ضمن آن که این پروژه فاقد پیشرفت فیریکی مناسب بوده و هزینه‌های آتی آن نیز به نحو مناسب برآورد نشده است.

پروژه گودال چشمه نیز همانند پروژه سامان هیچ پیشرفت فیزیکی ندارد و کار توسط پیمانکار متوقف شده و از همین رو، مبلغ ۷۹ میلیارد ریال مانده حساب پروژه و ۲ میلیارد ریال پیش دریافت مربوط به آن، در حساب‌ها راکد هستند.

«ثزاگرس» در خواب پروژه‌ها

پروژه گردشگری قم نیز وضعیتی به مراتب بدتر دارد و به‌دلیل منتفی شدن موضوع آن، از دور خارج شده و ادامه آن، فقط منوط به مذاکره و حل و فصل نهایی آن با سازمان زمین و مسکن و شهرسازی قم است.

علاوه بر این، قرارداد اجاره دهکده تفریحی چغاخور بر اساس رأی کمیسیون ماده ۳۲ آیین نامه اجرایی لایجه واگذاری زمین از اراضی ملی دولتی، فسخ و این موضوع در دادگاه بدوی و تجدیدنظر نیز تأیید و به شرکت ابلاغ شده است.

به این ترتیب، وضعیت هر چهار پروژه در دست ساخت «ثزاگرس» در هاله شدیدی از ابهام قرار گرفته و همگی مسکوت مانده است.

در چنین شرایطی شاهد رشد قیمت سهام «ثزاگرس» هستیم و این سهم از ابتدای سال جاری تا به امروز بازدهی ۱۲۵ درصدی را به ثبت رسانده و قیمت هر سهم آن در حال حاضر به ۱۴۶۰۰ ریال رسیده است.
این سهم از زمان ورود به بازار سرمایه تا به امروز همواره بالاتر از شاخص کل حرکت کرده و بازدهی‌های قابل توجه برای سهامداران خود به ارمغان آورده است.

«ثزاگرس» در خواب پروژه‌ها

این در حالی است که روند سودآوری شرکت در سال‌های اخیر نزولی بوده و روند صعودی قیمت سهم با آن همخوانی ندارد!

حال سوال این است علت رشد قیمت سهام «ثزاگرس» در چنین شرایطی چیست؟ آیا ارزش بازار این شرکت با پروژه‌های پرحاشیه آن و سود بسیار ناچیز، همخوانی دارد؟

اشتراک گذاری :
ارسال نظر