بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
پیش‌بینی‌ها از سود ۴۰۰۰ ریالی حکایت دارد؛

نقشه «فاسمین» قرار گرفتن بالاتر از گروه

شرکت «کالسیمین» به سبب موجودی مناسب، از پتانسیل بالایی برای سودسازی برخوردار است و در سال‌های اخیر با اجرای طرح توسعه، خود را در حاشیه‌ای بالاتر از گروه قرار داده است.
کد خبر : ۲۰۶۲۵۸

نقشه «فاسمین» قرار گرفتن بالاتر از گروه

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «کالسیمین» در ۹ ماهه سال جاری ۴۰۹۸ میلیارد ریال درآمد از محل فروش محصولات خود کسب کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان از رشد ۴۳ درصدی دارد.

به طور کلی، رشد درآمد‌ها در دو ماه خرداد و تیر موجب چنین جهشی در سال ۹۸ شد؛ چرا که در اغلب ماه‌های سال جاری درآمد فروش کمتر از ماه‌های سال قبل بود. شمش روی محصول اصلی این شرکت به شمار می‌رود و به طور کلی، سهم ۶ درصدی از بازار داخل دارد.

نقشه «فاسمین» قرار گرفتن بالاتر از گروه

تحلیل فاصله ساختار سود و زیان حاکی از آن است که حاشیه سود ناخالص «فاسمین» از میانگین شرکت‌های حاضر در گروه فلزات اساسی بسیار بالاتر است.

در حالی که بر اساس آخرین صورت‌های مالی منتشر شده، حاشیه سود ناخالص «فاسمین» طی دوره‌های مالی اخیر با رشد قابل توجه همراه بوده و در آخرین دوره نزدیک به ۶۱ درصد بود؛ این در حالی است که میانگین هم‌گروهی‌های آن حدود ۴۰ درصد است. با این اوصاف، از نظر مبلغ سود ناخالص این شرکت در رتبه سیزدهم گروه قرار دارد.

نقشه «فاسمین» قرار گرفتن بالاتر از گروه

«فاسمین» به تازگی از طرح BZS خود بهره‌برداری کرده که بر کاهش بهای تمام شده محصولات به شدت اثرگذار است. راه اندازی این طرح موجب شد تولید شمش روی از باطله‌های ۶ درصدی کیک هیدروکسید روی، امکان‌پذیر شود.

بررسی‌ها حاکی از آن است که با فرض عدم فروش موجودی انبار، این شرکت توان سودسازی در محدوده ۳۰۰۰ ریال در سال جاری را دارد و برای سال آینده می‌تواند تا سطوح ۳۴۵۰ ریال صعود کند. در صورت فرض فروش موجودی ۲۰ هزار تنی شمش در گزارش دوره ۶ ماهه نخست سال جاری، سهامداران «فاسمین» می‌توانند امید به تحقق سود ۴۰۰۰ ریالی نیز داشته باشند.

از سوی دیگر، وضعیت نرخ جهانی روی در شرایط مطلوبی قرار دارد و به نظر می‌رسد پتانسیل رشد خوبی را در ماه‌های آتی دارد. دلار نیمایی نیز این مدت از ۱۰۵۰۰۰ پ به ۱۱۷۰۰۰ ریال افزایش یافته است. در بورس کالا نیز برای شمش فولاد در قیمت‌های بالا رقابت وجود دارد. باید توجه داشت که حجم قابل توجهی از درآمد فروش شرکت از محل صادرات تأمین می‌شود و فروش صادراتی پا به پای فروش داخلی حرکت می‌کند و با رشد نسبت به گذشته همراه است. بنابراین، در ۳ ماهه چهارم سال عملکرد شرکت‌های فولادی و سنگ آهنی بهتر از گذشته خواهد بود.

نکته دیگری که در خصوص «فاسمین» می‌توان به آن اشاره کرد، استعداد بالا در افزایش سرمایه از محل سود انباشته است. چرا که بر اساس آخرین گزارش شرکت، با سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد ریالی، ۵۷۱۵ میلیارد ریال سود انباشته دارد.

در نظرسنجی چند وقت پیش آبسیم پلاس در خصوص معاملات «فاسمین» در بازار سرمایه، ۶۰ درصد در سمت خرید ایستادند و ۴۰ درصد گزینه فروش را انتخاب کردند.

به طور کلی، در سال جاری ۷۵ هزار خریدار تابحال در این سهم اعلام حضور کرده‌اند و در مقابل، ۶۰ فروشنده وجود داشته است.

حقوقی‌ها از ابتدای سال جاری تا به امروز ۴۰ میلیون از سهام این شرکت را از حقیقی‌ها خریداری کردند و برآیند ورود را ترسیم کردند.

بنابراین، می‌توان گفت که تاکنون نتیجه نظرسنجی در تابلوی معاملات نیز به نمایش درآمده و میل به خرید «فاسمین» بیش از فروش است.

این سهم در مدت سپری شده از سال جاری ۶۶ درصد رشد قیمت داشته؛ در حالی که شاخص کل بورس تهران رشد بیش از ۱۱۹ درصدی را تاکنون رقم زده است. بنابراین، می‌توان گفت که «فاسمین» هنوز به سهامداران خود بدهکار است و جای رشد بیشتر را دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
افزایش فروش داخلی در حساب این شرکت نشست؛

رشد ۴درصدی نرخ فروش شمش روی صادراتی

روند ضعیف فروش کالسیمین ادامه دارد؛

مُهر ممنوعیت و مشکلات صادراتی "فاسمین"

پیشنهاد افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی "فاسمین"؛

سودانباشته کالسیمین به جریان افتاد

بازگشت به روند صعودی بدون حراج سرمایه‌گذاری‌ها؛

«کروی» بر «فاسمین» متمرکز می‌شود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار جزء
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۸
لطفاً، سود انباشته را تصحیح نمایید. مطابق آخرین صورت های مالی احتمالاً، مبلغ 5400 میلیارد ریال صحیح باشد.
سهامدار جزء
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
لطفاً، ۱۵۷۵ میلیارد ریال سود انباشته به 5408 ریال تغییر و اصلاح شود.