بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
بازار امروز را با توجه به گزارش‌های ضعیف شرکت‌های بنیادی و بزرگ و به خصوص در گروه پالایشگاهی با ضعف تقاضا پیش بینی می‌کنیم.
کد خبر : ۲۰۷۱۲۱

رشد نرخ‌ها به کام سهامداران

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد معاملات پرنوسانی در سطح بازار سرمایه بودیم. شاخص کل با افت ۸۸۰ واحدی به بیش از ۴۰۹ هزار و ۸۰۷ واحد رسید. شاخص هم وزن، ولی با افزایش یک درصدی همراه بود و به رقم بی سابقه ۱۲۸ هزار و ۹۰ واحد رسید. ارزش کل معاملات به بیش از ۴۸ هزارمیلیارد ریال رسید که بیشتر از متوسط سه ماه اخیر است.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه
در حوزه اقتصاد کلان، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: محدودیت‌های دولت باعث شده تا ۱۴۰۰ قلم کالا در گمرک باقی بماند و ترخیص نشود. فرهاد دژپسند در پایان جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع خبرنگاران درباره وضعیت صادرات کالا‌های غیرنفتی گفت: بخشی از وضعیت اقتصادی کشور مربوط به تجارت خارجی بوده و باوجود تمام فشار‌ها و محدودیت‌هایی که دشمن اعمال کرده، در ۱۰ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۳ درصد تغییر داشته، به عبارتی این فشار‌ها نتوانسته اثری بر صادرات غیرنفتی و واردات داشته باشد. وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه صادرکنندگان باید براساس صادرات، ارز را به کشور برگردانند، اضافه کرد: باوجود اینکه قیمت پایه نسبت به سال گذشته، ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد صادرات غیرنفتی از لحاظ وزنی ۲۰درصد رشد داشته و صادرکنندگان توانستند خوب بازار را در خارج پوشش دهند.

در بازار سرمایه همچنان شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد‌های فصلی هستیم. در گزارش‌های اصلی به طور کل می‌توان به این مورد اشاره کرد که شاهد افت سودآوری اکثر شرکت‌ها در سه ماهه سوم سال هستیم. بدترین گزارش‌ها را در گروه پالایشگاهی مشاهده می‌کنیم. جایی که پالایش نفت اصفهان در سه ماهه سوم سال با افت سنگین سودآوری نسبت به سه ماهه اول و دوم همراه بودیم. شرکت ذوب آهن اصفهان نیز عملکرد ضعیفی را داشت و تقریبا در سه ماهه سوم سال سودی را محقق نساخت. از دیگر گزارش‌ها می‌توان به گزارش فولاد مبارکه اصفهان نیز اشاره داشت که علی رغم افزایش سود، در سه ماهه سوم سال با کاهش سودآوری همراه بوده است.

بازار امروز
بازار امروز را با توجه به گزارش‌های ضعیف شرکت‌های بنیادی و بزرگ و به خصوص در گروه پالایشگاهی با ضعف تقاضا پیش بینی می‌کنیم. این در حالی است که در برخی گروه‌های دیگر همچون بانکی و خودرویی که بالنسبه شاهد گزارش‌های مثبت تری بودیم و به طور مثال در شرکت سایپا شاهد کسب سود پس از چند فصل اخیر بودیم، شاهد افزایش تقاضا خواهیم بود. با این حال به نظر می‌رسد که گزارش‌های ماهیانه شرکت‌ها نیز که از امروز در سامانه کدال منتشر می‌شود، می‌تواند منجر به بهبود وضعیت معاملات شود. در دی ماه شاهد رشد نرخ‌ها در سامانه نیما در کنار افزایش قیمت جهانی فلزات و محصولات پتروشیمی بودیم که می‌تواند رشد درآمد شرکت‌های بزرگ را در پی داشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر