بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
چینش آجر‌های بازدهی این سهم همگام با پیشرفت پروژه؛

در «زنجان» چه می‌گذرد؟

یکی از طرح‌های پتروشیمی که مدت‌های مدیدی است متوقف مانده و به تازگی جان دوباره گرفته «صنایع کشاورزی و کود زنجان» است اما؛ در بازار سرمایه خاطره خوشی از خود برجای نگذاشته است و همچنان به سهامداران خود مدیون است.
کد خبر : ۲۰۸۲۶۶

در «زنجان» چه می‌گذرد؟

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «صنایع کشاورزی و کود زنجان» در سال جاری هیچ گونه تولید و فروش نداشته و همچنان در مرحله پیش تولید قرار دارد.

طی دوره ۹ ماهه سال ۹۸ تنها به مدد ۳۸ میلیارد ریال درآمد سرمایه‌گذاری ها، توانسته ۲۵ میلیارد ریال سود خالص برای خود کنار بگذارد. شرکت به همین شیوه، تاکنون ۱۵۸ میلیارد ریال سود انباشته به ثبت رسانده است.

از آن جایی که جریان خالص ورود (خروج) نقد حاصل از فعالیت‌های عملیاتی «زنجان» طی مدت یاد شده، منفی بوده، شرکت برای خرید دارایی‌های ثابت دست به دامن بانک‌ها شد و ۹۳۶ میلیارد ریال تسهیلات بانکی دریافت کرد. در مجموع، این شرکت بالغ بر ۱۳۹۲ میلیارد ریال تسهیلات مالی کوتاه مدت و ۱۹۴۹ میلیارد ریال تسهیلات بانکی بلندمدت دارد.

در خصوص این شرکت باید عنوان کرد که طرح تولید اوره و آمونیاک با ظرفیت سالانه ۱۷۵۰ هزار تن از تیر ماه سال ۸۶ آغاز و قرار بر این بود در ۵۴ ماه راه‌اندازی شود اما؛ به دلیل عدم تأمین تسهیلات ارزی، عملیات اجرایی در سال ۹۲ متوقف شد. دانش فنی تولید آمونیاک از شرکت کازاله سوئیس و دانش فنی تولید اوره از شرکت استامی کربن هلند اخذ شده است.

در «زنجان» چه می‌گذرد؟

پس از تغییر در ترکیب سهامداران، عملیات ساخت در آبان ماه سال ۹۷ از سر گرفته شد و قرار شد از ۵۸۳ میلیون یورو سرمایه مورد نیاز، ۳۰۶ میلیون یورو از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی و مابقی توسط سهامداران تأمین شود.

حال این طرح که تا پایان سال ۹۷ فقط ۲۶ درصد پیشرفت داشته، برآورد شده پس از گشایش اولین اعتبار اسنادی، طی ۴۴ ماه (خرداد ۱۴۰۱) به بهره‌برداری برسد.

از آن جایی که این پروژه هنوز به بهره‌برداری نرسیده، فعالیت شرکت‌های فرعی بازرگانی پتروشیمی زنجان و شهرک صنعتی پتروشیمی زنجان نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و تاکنون فعالیتی نداشته‌اند.

در نظرسنجی چند روز پیش آبسیم پلاس، ۴۷ درصد از سهامداران اعلام موضع خرید در «زنجان» کردند و ۵۳ درصد دیگر موقعیت فروش را مناسب دانستند.

بر اساس این گزارش، از ابتدای سال جاری تا به امروز بیش از ۵۴ خریدار در این سهم حضور داشت و در طرف دیگر، ۴۴ فروشنده ایستاد.

در این بین، حقوقی‌ها سعی در خروج به این سهم دارند و تاکنون ۱۲۴ میلیون سهم به حقیقی‌های بازار سرمایه فروخته‌اند.

نگاهی به بازدهی سهام «زنجان» در بازار سرمایه حاکی از آن است که روند حرکت سهم همبستگی مستقیم با شرایط پروژه دارد. در سال ۹۱ که اوضاع پروژه مطابق انتظارات و پیش‌بینی‌ها حرکت نکرد، بازدهی منفی را به ثبت رساند. تا قبل از سال ۹۷ که طرح به حالت ایستا درآمده بود نیز وضعیت مساعدی نداشت؛ جز در سال ۹۲ که همگام با رشد شدید بازار سهام، خود را بالا کشید و در سال ۹۸، که برخلاف کلیت بازار، حرکت رو به جلو داشت، در باقی سال‌ها زیانده بود اما؛ در سال ۹۷ به موجب تغییر در ترکیب سهامداران و شروع مجدد ساخت پروژه، هر سهم «زنجان» بازدهی قابل توجه ۱۷۱ درصدی را تجربه کرد.

در «زنجان» چه می‌گذرد؟

این سهم در مدت سپری شده از سال جاری بازدهی اندک ۳۶ درصدی را عاید سهامداران خود کرد که نسبت به سایر سهم‌ها و رشد شاخص کل، رقم جالب توجهی نیست.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
قدرت‌نمایی تازه واردان در حضور بزرگان؛

معیاری جدید به خطوط تحلیلی اضافه شد

آیا این سیمانی از خواب بیدار می‌شود!؛

«سخواف» دست به دامن «سشرق»

مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

از دلایل تغییر نام شرکت تا آخرین وضعیت طرح تولید اوره و آمونیاک زنجان

ارسال نظر