بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
از ۴ اسفندماه سال جاری رخ می‌دهد؛

راه اندازی معاملات فروش تعهدی برای ۵ نماد

سازمان بورس اوراق بهادار از دو طرفه شدن معاملات بورس اوراق بهادار از تاریخ ۴ اسفند ماه سال جاری خبر داد.
کد خبر : ۲۰۹۲۹۳

راه اندازی معاملات فروش تعهدی برای ۵ نماد

به گزارش بورس نیوز، در این اطلاعیه آمده است:

به اطلاع کلیه فعالان محترم بازار سرمایه میرساند؛ پیرو تصویب دستورالعمل فروش تعهدی اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، این سازو کار معاملاتی با توجه به اتمام کلیه فرآیند‌های ممیزی سامانه‌های معاملاتی مربوطه از تاریخ چهارم اسفندماه ۹۸ در بورس اوراق بهادار تهران راه اندازی می‌شود.

بورس تهران علاوه بر بررسی و تست سامانه‌های مربوط به معاملات فروش تعهدی، اقدام به برگزاری جلسات متعدد آموزشی سازوکار معاملات فروش تعهدی برای کارگزاران و سایر نهاد‌های مالی فعال کرده و با برگزاری جلسات هماهنگی با ارکان بازار سرمایه و پاسخگویی به سوالات و ابهامات فعالان و سرمایه گذاران، زمینه راه اندازی این ساز و کار را فراهم کرده است.
همچنین با توجه به مطالعات انجام گرفته در رابطه با نحوه انتخاب نماد‌های قابل فروش به شکل استقراضی در بورس‌های منتخب دنیا و بادر نظر گرفتن شرایط و ویژگی‌های بورس تهران، معیار‌های استفاده شده برای انتخاب نماد‌های قابل فروش تعهدی به شرح زیر در نظر گرفته شده است.

گردش معاملات در سه ماه اخیر
میانگین حجم معاملات روزانه در سه ماه اخیر
درصد روز‌های کاری مجاز بودن نماد در یکسال اخیر
درصد سهام شناور آزاد
ارزش روزشرکت‌ها

بر اساس معیار‌های گفته شده و وزن دهی به هر معیار، شرکت‌های پذیرش شده در بورس تهران رتبه بندی شده و با توجه به رتبه کسب شده توسط هر شرکت، رعایت تنوع صنایع و تنوع جنس معامله گران فعال (حقیقی و حقوقی) بر روی نماد‌ها و سپری شدن حداقل یکسال از تاریخ شروع معاملات نماد در بورس، نماد‌ها انتخاب خواهند شد.

در زمان شروع به کار این سازوکار معاملاتی، تعداد نماد‌های تعریف شده جهت انجام معاملات فروش تعهدی محدود بوده و پس از بررسی‌های لازم، این سازوکار در سایر نماد‌های معاملاتی نیز قابل تعریف خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر