بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
تازه وارد بورس در مرز حاشیه؛

آیا «سیمرغ» از قفس دولت آزاد می‌شود

«سیمرغ» با وجود عدم همراهی دولت در بحث افزایش نرخ، توانسته رشد درآمد‌ها را تجربه کند و نشانه‌ها از استعداد بالا برای جهش سودآوری حکایت می‌کنند.
کد خبر : ۲۰۹۴۳۱

آیا «سیمرغ» از قفس دولت آزاد می‌شود

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، یکی از شرکت‌هایی که در سال جاری وارد فرآیند بازار سرمایه شد، شرکت «سیمرغ» است که از دومین روز تیر ماه تا به امروز بازدهی قابل توجه ۲۴۵ درصدی را عاید سرمایه گذاران و سهامداران کرده است.

در مجموع، طی این مدت، ۱۴۰ هزار خریدار در این سهم ظاهر شده‌اند و در مقابل، ۵۱۱ هزار نفر فروشنده بوده‌اند و برآیند رفتار حقوقی‌های سهم در مجموع نشان از خروج دارد و ۵۹ میلیون سهم به حقیقی‌ها واگذار شده است. البته از آن جا که این سهم به تازگی عرضه اولیه شده و در فرایند عرضه اولیه، سهامدار عمده (حقوقی) عرضه کننده اصلی است و تعداد بسیاری از سهامداران متقاضی خرید می‌شوند، آمار بالای تعداد فروشنده و همچنین رفتار حقوقی سهم، چندان جای تعجب ندارد.

آبسیم پلاس اکنون در خصوص معاملات «سیمرغ» نظرسنجی برگزار کرد که بر اساس آن، ۵۳ درصد اعلام کردند در سمت تقاضا برای این سهم می‌ایستند و ۴۷ درصد دیگر، موضع فروش را برگزیده‌اند.

نگاهی به حجم معاملات این سهم در مدت اخیر حاکی از ورود نقدینگی است؛ در اوایل بهمن ماه حجم معاملات به یکباره رشد کرد و در حالی که پیش از آن در حدود ۴ میلیون سهم داد و ستد می‌شد، در گام اول به ۱۲ میلیون سهم و سپس تا محدوده ۲۴ میلیون سهم رشد کرد.

آیا «سیمرغ» از قفس دولت آزاد می‌شود

به این ترتیب، از ابتدای بهمن ماه تا به امروز حدود ۱۴۵ میلیون از سهام «سیمرغ» بین سهامداران جابجا شده است. شایان ذکر است که تعداد سهام شناور این شرکت حدود ۳۵۱ میلیون سهم است.

نگاهی به صورت‌های مالی «سیمرغ» نشان می‌دهد که تا پایان دوره ۱۲ ماهه منتهی به آذر سال ۹۸ موفق به کسب ۵۸۹۳ میلیارد ریال درآمد عملیاتی شده که از عملکرد ۹ ماهه سال مالی ۹۷ حدود ۴۹ درصد بیشتر است. در ۱۲ ماهه سال ۹۶ مبلغ درآمد‌ها ۳۷۳۰ میلیارد ریال بود.

شایان ذکر است که شرکت تا سال ۹۶ دارای سال مالی منتهی به اسفند ماه بود اما؛ در سال ۹۷ سال مالی خود را به آذر ماه تغییر داد.

حاشیه سود خالص «سیمرغ» در سال ۹۶ حدود ۲۱ درصد و در سال مالی ۹۷ به ۲۴ درصد افزایش یافت اما؛ در سال مالی ۹۸ بر اساس گزارش عملکرد دوره ۹ ماهه، حاشیه سود خالص کمتر از ۲ درصد است که علت آن، افزایش بهای تمام شده است. علت این است که هزینه‌های بخش کشاورزی در ۹ ماهه ابتدایی سال مالی محاسبه می‌شود اما؛ درآمد حاصله در ۳ ماهه پایانی به صورت‌های مالی اضافه می‌گردد. از همین رو، حاشیه سود شرکت را باید در گزارش پایانی نظاره‌گر بود.

به این ترتیب، در صورتی که حاشیه سود سال‌های قبل را ملاک قرار دهیم، با توجه به تحقق ۵۸۹۳ میلیارد ریال درآمد فروش، حدود ۱۲۵۰ میلیارد ریال سود خالص برای سال مالی ۹۸ پیش بینی می‌شود که از سود سال‌های قبل به مراتب بیشتر است.

نگاهی به گروه زراعت نشان می‌دهد که در حال حاضر «سیمرغ» کمترین حاشیه سود را در این گروه دارد و در انتهای فهرست رتبه‌بندی قرار می‌گیرد.

آیا «سیمرغ» از قفس دولت آزاد می‌شود

از آن جا که محصولات تولیدی «سیمرغ» جزو ضروریات خانوار‌ها به شمار می‌رود، دولت چندان با این شرکت راه نیامده و اجازه افزایش نرخ را نداده است. این در حالی است که نرخ کالا‌های اساسی دیگر همچون روغن با رشد همراه بوده است.

علاوه بر ایجاد محدودیت‌های صادراتی، با وجود افزایش قیمت مواد اولیه مصرفی در دان نسبت به سال گذشته، قیمت فروش محصولات تولیدی به خصوص تخم مرغ، کاهش یافته است.

آیا «سیمرغ» از قفس دولت آزاد می‌شود

بنابراین، اگر «سیمرغ» نیز همانند بسیاری از شرکت‌های دیگر بتواند مجوز افزایش نرخ فروش محصولات خود را دریافت کند، قطعا شتاب بیشتری در سودسازی خواهد داشت و در حاشیه‌های بالاتر فعالیت خواهد کرد. به علاوه، در صورتی که درگاه‌های صادراتی باز شود، کشور‌های حوزه خلیج فارس و همچنین عراق و تاجیکستان مشتریان محصولات تولیدی این شرکت خواهند بود.

شایان ذکر است که شرکت طرح ساخت واحد ۴۵۰ هزار قطعه‌ای مرغ تخم‌گذار را با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد ریالی در دست اجرا دارد که تا پایان شهریور ماه سال جاری پیشرفت ۶۰ درصدی داشته و برآورد شده در اواسط سال ۹۹ به بهره برداری برسد.

به این ترتیب، با راه اندازی طرح توسعه، ۷۵۰۰ تن تخم مرغ به ظرفیت تولیدی «سیمرغ» افزوده می‌شود و بیش از پیش می‌تواند به رشد درآمد‌ها بیاندیشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سود خالص شرکت عرضه‌اولیه‌ای افت ۵۳ درصدی داشت؛

کاهش سنگین سودآوری "سیمرغ"

در پی شایعات منتشر شده؛

"سیمرغ" تکذیب کرد

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

عرضه‌های اولیه پُرحجم نسخه جذب نقدینگی

ارسال نظر