بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
فضای باز صعود برای این سهم؛

آیا "همراه" درست قیمت‌گذاری شده است؟

یکی از سهم‌های بنیادی و سودآور بازار سرمایه "همراه اول" است که بررسی‌ها و مدل‌های ارزش‌گذاری از اختلاف قیمت با ارزش واقعی حکایت می‌کنند.
کد خبر : ۲۱۰۴۴۹

آیا

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، تحلیلگران بنیادی بازار سرمایه ابزار‌های مختلفی برای تشکیل سبد سهام در اختیار دارد که یکی از آن‌ها "ضریب بتا" است.

در واقع، ضریب بتا میزان نوسان‌پذیری یک شاخص نسبت به شاخصی دیگر را بررسی می‌کند که در بازار سهام معمولا برای محاسبه ضریب بتا یک سهم از شاخص کل استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، اگر ضریب بتای سهمی بیشتر از یک باشد به معنای نوسان بیشتر قیمت آن سهم نسبت به میانگین بازار است و جزو سهم‌های پرریسک طبقه‌بندی می‌شود.

یکی از سهم‌هایی که گفته می‌شود ارزش آن بیش از ارقامی است که بر روی تابلوی معاملات نشان داده می‌شود، "همراه" است.

آیا "همراه اول" درست قیمت‌گذاری شده است؟

برای پاسخ به این سوال به سراغ مدل قیمت‌گذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (CAPM) می‌رویم؛ مدلی که در بین تحلیلگران بازار سرمایه طرفداران بسیاری دارد. در این مدل، بر اساس ضریب بتا سهم، بازدهی بدون ریسک و بازدهی شاخص، بازدهی واقعی یک سهم بر اساس میزان ریسک را می‌سنجیم.

آیا

بررسی‌ها حاکی از آن است که ضریب بتای سهام شرکت "ارتباطات سیار ایران (همراه اول)" با نماد "همراه" حدود ۰.۷۳ است؛ بدین معنا که اگر بازدهی شاخص کل ۱۰۰ درصد تغییر کند، قیمت سهام "همراه" ۷۳ درصد تغییر خواهد کرد.

بر اساس مدل CAPM بازدهی واقعی "همراه" بر اساس میزان ریسک (Ri)، نزدیک به ۱۲۸ درصد است. به عبارت بهتر، از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه که شاخص کل بازدهی ۱۶۸ درصدی داشته، قیمت هر سهم "همراه" باید ۱۲۸ درصد رشد می‌کرد اما؛ در حال حاضر، بازدهی ۹۱ درصدی را به ثبت رسانده است.

این موضوع نشان از قیمت‌گذاری پایین سهام "همراه" دارد و در واقع، بر اساس مدل CAPM این سهم باید قیمتی بیش از ارقام کنونی داشته باشد و همچنان جای رشد دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سیگنال‌های این اپراتور به سهامداران مخابره شد؛

ادامه روند افزایشی درآمد‌های "همراه"

از ابتدای امسال محقق می‌شود؛

روند افزایشی درآمدهای "همراه"

روند افزایشی درآمد‌های همراه اول در سال ۱۳۹۸؛

رشد پیوسته درآمد‌های ماهیانه "همراه"

ارسال نظر