بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
پشت پا به سهامداران با مصوبات یک شبه!

مستانه "حجم مبنا" برای سقوط آزاد

آیا تغییر فرمول حجم مبنا در کنار محدودیت سهامداران تازه وارد برای معامله، مانع ورود نقدینگی به بازار سهام نمی‌شود و دست اندازی پیش پای سرمایه گذاران و البته سهم‌ها نیست؟!
کد خبر : ۲۱۱۷۷۷

دستورالعمل‌های سازمان بورس بوی رکود می‌دهد

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، سازمان بورس در اقدامی ناگهانی و البته عجیب، سازوکار حجم مبنا را تغییر داد که واکنش‌های مختلفی را در بر داشت.

فرمول جدید حجم مبنا امروز اجرایی شد که ظاهرا چندان به مذاق سهامداران و اهالی بازار سرمایه خوش نیامده است.

کاشف فرمول‌های جدید !

بر اساس فرمول جدید کشف شده توسط سازمان بورس، حجم مبنا معادل چهار در ده هزار تعداد سهام هر شرکت است اما؛ حداقل ارزش آن ۵ میلیارد تومان است ؛ حداکثر ارزش آن برای شرکت‌هایی با سرمایه ۲هزار میلیارد تومان، ۱۲‌میلیارد تومان و برای سرمایه‌ای کمتر، ۱۰میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ در واقع، حجم مبنا رقمی بین ۵ تا ۱۲ میلیارد تومان تعیین شد.

بر اساس این مصوبه، برای نماد‌های حاضر در بازار‌های اول، دوم و بازار پایه فرابورس نیز حجم مبنا لحاظ خواهد شد و درحالی‌که پیش از این حجم مبنا در فرابورس ایران عدد یک بود و عملا حجم مبنا موضوعیت نداشت.

دستورالعملی با طعم رکود

در حال حاضر که بازار سرمایه روز‌های پررونق و پرفشار نقدینگی را سپری می‌کند، اعمال این‌گونه فرمول‌ها قابل پذیرش است اما؛ آیا متولیان سازمان بورس به روز‌های بی رونقی بازار نیز فکر کرده‌اند؟!

یکی از ایرادات به این دستورالعمل آن است که موجب رکود و معاملات فرسایشی می‌شود؛ اگر قرار باشد حدود ۶۰۰ نماد حاضر در بازار سرمایه حجم مبنا را پر کنند، ارزش معاملات باید از ۴۰۰۰ میلیارد تومان در روز عبور کند.

در حال حاضر که فصل امواج نقدینگی در بازار بوده این اتفاق سخت، رخ نمی‌دهد اما؛ در زمانی که بازار سهام به تعادل برسد، آیا نمادی پیدا می‌شود که به اندازه حجم مبنا معامله شود! بنابراین با قانون جدید سازمان بورس، در آینده‌ای نه چندان دور باید در انتظار معاملات فرسایشی و رکود بازار سرمایه نشست!

نگاهی به معاملات امروز بازار سرمایه حاکی از آن بوده که این قانون به سرعت و شدت بالا اثر خود را گذاشته است؛ در حال حاضر که ارزش معاملات از ۶۷۰۰میلیارد تومان فراتر رفته، قیمت پایانی بسیاری از سهم‌ها رشد نازلی داشته‌اند.

بر پایه این گزارش، در روز‌هایی که بازار سرمایه به حاشیه رفته و معاملات روند متعادلی را در پیش می‌گیرد، چه بر سر سهم‌ها خواهد آمد، که این مورد نیز جای سوال دارد! احتمالا از این پس نمودار قیمت سهام چه در روند صعودی و چه نزولی، یکنواخت و با شیب بسیار ملایم به نمایش درخواهد آمد.

به عنوان مثال، سهمی مثل «مارون» در سه ماه گذشته یک روز هم به اندازه حجم مبنا معامله نشده؛ حال چطور انتظار باید داشت که با حجم مبنای جدید، نمودار قیمتی برای این سهم ترسیم شود! آیا این موضوع خود عاملی برای فرار سهامداران از این گونه سهم‌ها نمی‌شود؟!

دستورالعمل‌های سازمان بورس بوی رکود می‌دهد

پشت پا به سهامداران

این مصوبه را بذارید در کنار دستورالعمل چند روز پیش سازمان که خرید و فروش سهامداران تازه‌وارد را محدود کرد و با وقفه یک ماهه و به‌شرط قبولی در آزمون، کد اولی‌ها می‌توانند مبادله سهام را آغاز کنند.

اجرای این‌گونه مصوبات به صورت رگباری و پشت سر هم، تنها رنگ و بوی رکود را به مشام می‌رساند و یادآور روز‌های نه چندان دوری است که یاد آن در خاطر سهامداران قدیمی‌تر موج می‌زند؛ روز‌هایی که در ابتدا "بازار سرمایه" زمزمه هر روزه دولتمردان و وزیر وقت اقتصاد (طیب‌نیا) بود اما؛ به فاصله چند ماه "حباب" لقلقه زبان آن‌ها شد و نتیجه آن سقوط آزاد بورس بود!

به نظر شما سهامدار عزیز این مصوبات با هدف کمک به بازار سرمایه اجرا شده است؟!

از نظر شما مسئولین امر در سازمان بورس، این گونه دستورالعمل‌ها مانع ورود نقدینگی به بازار سهام نمی‌شود و دست اندازی پیش پای سرمایه گذاران و البته سهم‌ها نیست؟!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناسان بازارسرمایه به پای ارزیابی یک بخشنامه نشستند؛

هت‌تریک دست‌انداز ...

عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ داد:

دلیل کاهش دامنه نوسان بازار سرمایه چه بود؟

حجم مبنایی به اندازه کل شرکت؛

شاهکار جدید سازمان بورس

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز:

"تغییر حجم مبنا " به ناچار باید اعمال می‌شد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Korea (Republic of)
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
حالا که بورس به اوج رسید اینا به صرافت افتادن بزننش زمین
پرویز عبادی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
متاسفانه فرمول حجم مبنا غیر کارشناسی بوده. چرا باید وقتی سهمی خیلی خواهان داره، جلوش گرفته بشه؟
خب وقتی یک سهمی چشم انداز روشنی داره، کسی مایل به فروش نیست.
ارتمیس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
متاسفانه یک دیدگاه غیرکارشناسی است...سهمی که تقاضا دارد نباید مسدود باشد ....و وقتی چشم انداز روشنی دارد کسی تمایل به فروش ندارد
صمدفغفوری
Hong Kong
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
فرمول حجم مبنا اصلا کارشناسی شده نیست و باعث ضایع شدن حق سهامداران میشود
چرا وقتی سهمی بنیادی بوده و خواهان دارد از این طریق جلوی رشدش گرفته شود؟
میشا
Netherlands
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
(اصلا جالب نیست) سهم خوب رو که نمیفروشن چون خوبه و نمیفروشن باید رشدش کند بشه یا رشد نکنه؟
رهگذر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
بسیار قانون مزخرف و احمقانه ای است که طبق معمول مسئولین بی سواد و پر مدعای بورسی برای سرمایه های مردم اتخاذ کرده اند.
ما برای نابودی مملکت مون نیازی به جنگ و آمریکا و اسرائیل نداریم. همین مسئولین خودشان عامل نابودی مملکت هستن‌
مومنی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
دوست عزیز خود شما در متن گفتید بازار حالت تعادل ندارد پس قبول کردید بازار این روزها منطقی نیست حالا در این بازار بی تعادل آیا شما وظیفه خود را که آگاهی بخشی است برای سهامداران تازه وارد بی نوا انجام دادید یا فقط به فکر سود و باد کردن بیشتر این بادکنکی هستید که به زودی خواهد ترکید و بر سر مردم آوار خواهد شد
اسد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۹
نظرات ابکی وبدون فکر محکوم به شکست است
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹
معلوم نیست مدیران مثلا محترم چه پدر کشتگی با سهامداران دارند و اصولا چرا از سود بردن مردم تا این حد در رنج و عذاب هستند که بقول خودشان 6 ماه کار کارشناسی!!! کرده اند تا جلوی رشد بازار و سود بردن مردم را بگیرند!!
دوست عزیز لازم میدونم به شما مدیران محترم گوشزد کنم که نانی که به خانه میبرید از قبال خرید و فروش هایی هست که امثال ما در بازار سرمایه انجام میدهیم و به رکود کشاند بازار به نفع هیچکسی نیست...یکروز بازار زرد و نارنجی و قرمز اختراع کردید حالا هم حجم مبنایی که از ابتدا غلط و ناکارآمد هستش و عمق کینه ی شما مدیران نسبت به مردم و سهامداران را آشکار میکند.
واقعا وقت آن رسیده تا یک جابجایی اساسی در سطوح مدیریتی سازمان انجام پذیرد.
محمد
United States of America
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳
سلام اینکارباعث ورودنقدینگی به بازارمیشود لطفا اصلاح بفرمایید
صفر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰
لطفامسولین بورس جواب بدن من که سردرنمیارم
جوش اکسیژن (فجوش)10میلیون سهم دارد
حالا چجور13میلیون حجم مبنا گذاشتن براش
من که سر درنمیارم