بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
رئیس انجمن سنگ آهن گفت: سرعت افزایش تولید در بخش معدنی و صنایع معدنی شدت یافته ولذا باید استراتژی مناسبی برای عرضه عادلانه مواد اولیه بین بنگاه‌های تولیدی طرح‌ریزی شود.
کد خبر : ۲۱۴۲۰۶

اصلاح بهین یاب پیش نیاز جهش تولید است/ لزوم شفافیت صنایع پایین دستی خریدار مواد اولیه

به گزارش بورس نیوز، سال ۹۹ در شرایطی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان جهش تولید نامگذاری شده که کارشناسان بر لزوم شفافیت در زنجیره تولید به منظور تقویت نظارت بر روند تولیدات صنایع بالادستی و پایین دستی تاکید دارند. در این حوزه یکی از ابزار‌های وزارت صمت که ارتباط مستقیمی با تولید کشور دارد سامانه بهین یاب است که وظیفه این سامانه، تخصیص میزان مواد اولیه به مصرف کنندگان است.

در همین زمینه حمیدرضا قاسمی دبیر کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران معتقد است که باید بحث نظارت و شفافیت و بررسی مجدد مجوز افرادی که خریدار مواد اولیه هستند و به نام تولید کننده هستند، اما تولیدی انجام نمی‌دهند و فقط خرید و فروش انجام می‌دهند را در دستور کار قرار دهیم.

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران نیز در گفت و گو با بورس نیوز ، اظهار کرد: تأمین مواد اولیه خام کارخانه‌های داخلی جزو اصلی‌ترین مشکلات صنایع پایین‌دست فولاد و سنگ‌آهنی است. هم‌اکنون سرعت افزایش تولید در بخش معدنی و صنایع معدنی شدت یافته، بنابراین باید استراتژی مناسبی برای خرید عادلانه مواد اولیه بین بنگاه‌های تولیدی طرح‌ریزی شود.

مهرداد اکبریان ادامه داد: اگر مسئولان شیوه‌های رایج در جهان یعنی عرضه و تقاضا بدون دخالت را بپذیرند و به عرضه و تأمین مواد اولیه در صنایع پایین‌دست، تن دهند، روال مطلوب گذشته، بار دیگر، احیا خواهد شد و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، پس از چندین معامله، بالاخره به تعامل سازنده و نقطه تعادل دست خواهند یافت، اما دولت طی ۲ سال گذشته ترجیح داده تا با فاصله گرفتن از چنین راهکار علمی و کارآمدی، به بازار ورود و مداخله مخرب کند.

اکبریان افزود: خروجی شعار تنظیم بازار، بخشنامه‌ها و مکانیزم‌های تحمیلی جدید به بازار است که در این حوزه شاهد ضعف‌های زیاد در سامانه بهین یاب وزارت صمت هستیم.

این فعال صنعت فولاد و سنگ آهن اظهار داشت: عملکرد بهین یاب تاکنون برای فعالان صنایع پایین‌دست، خوب و مثبت نبوده است.

وی با یادآوری امکان بازگشت امضای طلایی و رانت با رویکرد دستوری به بازار‌ها تأکید کرد: یکی از رخداد‌های ناگوار، حضور دلالان و سفته‌بازانی در بازار است که از طریق ارتباطات، و مطلع شدن پیشاپیش از تحولات دستوری بازار، از گپ قیمت‌ها، سود بی‌رویه‌ای به جیب می‌زنند، اما تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی، قربانی و بازنده سودجویی دلالان و رانت‌خواران هستند که متاسفانه شاهد حضور این افراد در سامانه بهین یاب با مجوز‌های خرید متفاوت هستیم.

اکبریان در ادامه گفت: برخی از بخشنامه‌ها رانتی است و برای جلوگیری از این رانت و سوءاستفاده‌ها باید قیمت‌گذاری دستوری، فراموش شود و بازار آزاد یعنی همان تعیین قیمت با عرضه و تقاضا، آزادی عمل پیدا کند.

رئیس انجمن سنگ آهن در پایان عنوان کرد: باید با ایجاد شفافیت در کل چرخه تولید مشخص شود که واحد‌های خریدار مواد اولیه محصول را وارد چرخه تولید می‌کنند یا خیر که در این صورت می‌توان به جهش تولید امیدوار بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

دخالت‌هایی که فروشندگان را تضعیف کرد!

در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

نقاط قوت سیمانی‌ها در سال ۹۹

عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ورود "صمت" برای جلوگیری از رانت سهمیه‌ها

ارسال نظر