بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
به نظر می‌رسد که در هفته‌های پیش رو شاهد عرضه اولیه شرکت‌های بزرگ در سطح بازار خواهیم بود که می‌تواند بخشی از منابع جدید وارد شده به بازار سرمایه را به خود اختصاص دهد.
کد خبر : ۲۱۵۰۹۲

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته شاهد کاهش روند افزایش قیمت‌ها و رشد شاخص کل در بازار سرمایه بودیم. شاخص کل با بیش ز ۶ هزار و ۴۷۷۰ واحد افزایش و معادل ۱.۱۴ درصد افزایش به ۵۷۳ هزار و ۹۰۳ واحد رسید.

شاخ هم وزن نیز ۱.۷۳ درصد رشد دیگر را تجربه کرد و به ۲۰۴ هزار و ۳۵۰ واحد رسید.

ارزش معاملات به ۹۲ هزار میلیارد ریال رسید که در نوع خود همچنان وضعیت خوبی را نشان می‌دهد. امروز شاهد ورود نقدینگی بیش از ۷۰۰ میلیارد تومانی از سوی سهامداران حقیقی بودیم.

نماد‌های همراه، کویر و پارس بیشترین اثر مثبت و نماد‌های حکشتی و وبملت نیز بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

سیاست و اقتصاد کلان
در پی انتشار متن پیشنهادی یکی از بانک‌های خصوصی در فضای مجازی در مورد نرخ سپرده‌های بانکی، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی برنامه‌ای برای تغییر در نرخ سود سپرده‌ها ندارد. این در حالی است که برخی خبر‌ها حکایت از کاهش قریب الوقوع نرخ سود سپرده‌های بانکی توسط برخی وب سایت‌ها و خبرگزاری‌ها مخابره شد. این در حالی است که هرگونه اقدام غیرکارشناسانه در خصوص کاهش نرخ سود بانکی در کنار رشد فزاینده تورم می‌تواند منجر به تحرک جدید بازار‌های سفته بازی گردد.

در خبری از حوزه بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار در ابلاغیه ای، تعویق سه ماهه برگزاری مجامع شرکت‌ها را اعلام نمود. مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار امروز طی ابلاغیه‌ای خطاب به تمام شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس و حسابدارن معتمد این سازمان اعلام کرد که شورای عالی هماهنگی اقتصادی مهلت برگزاری مجامعی که باید تا ۲۸ اسفند برگزار می‌شدند را تا ۳ ماه تمدید کرده است.

در خبری دیگر در حوزه بانکی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: یکی از مشکلات بزرگ پیش روی بانک‌ها در کشور موضوع «تسهیلات تکلیفی» است که از سوی دولت به سیستم بانکی کشور تحمیل می‌شود و این تسهیلات بانک‌ها را به سمت قهقرا سوق می‌دهد. مظاهری با بیان اینکه یکی از از موضوعات پیش روی بانک‌ها تسهیلات تکلیفی است گفت: دولت‌ها برای تامین نیاز‌های خود ارائه این تسهیلات تکلیفی را به بانک‌ها تحمیل می‌کنند و این مشکلات زیادی را برای بانک‌ها ایجاد می‌کند چرا که اکثر تصمیمات در زمینه ارائه تسهیلات تکلیفی بر مبنای نگاه اقتصادی نیست بلکه سیاسی است و اکثر این تسهیلات، به بانک‌ها بازگشت داده نمی‌شود و آن‌ها را به سمت قهقرا سوق می‌دهد.

در خبری در حوزه کلان اقتصادی، بررسی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال‌های ۱۳۹۸ - ۱۳۹۰ بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی ایران نشان دهنده آن است که بیشترین سهم تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در تولید ناخالص داخلی طی این دوره با ۲۰ درصد مربوط به سال ۱۳۹۰ و کمترین آن با ۱۵ درصد مربوط به سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ است.

سهم تشکیل سرمایه ناخالص در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ به ۱۷ درصد رسیده است که نسبت به دو سال قبل خود ۲ درصد افزایش را نشان میدهد. همچنین در این دوره سهم تشکیل سرمایه ساختمان از GDP طی این سال‌ها کاهش بیشتری داشته و به کم‌تر از نصف میانگین این دوره رسیده است. این در حالی است که یکی از شعار‌های دولت در حمایت از بازار سرمایه افزایش و بهبود شرایط تولید و تشکیل سرمایه بوده است.

امری که با توجه به سفته بازی‌های صورت گرفته در این بازار و عدم عزم جدی متولیان این نهاد در هدایت نقدینگی به بخش‌های نیازمند به منابع مالی جهت افزایش تولید، هیچ گونه کمک و تزریق منابع جدید به بخش تولید صورت نگرفته است.

بازار امروز
با توجه به افزایش عرضه‌ها در جریان معاملات دیروز و منفی شدن روند معاملات در برخی گروه‌ها به نظر می‌رسد که در روز‌های پیش رو شاهد تعدیل روند افزایشی قیمت‌ها در گروه‌های مختلف بازار سرمایه باشیم.

مچنین به نظر می‌رسد که در هفته‌های پیش رو شاهد عرضه اولیه شرکت‌های بزرگ در سطح بازار خواهیم بود که می‌تواند بخشی از منابع جدید وارد شده به بازار سرمایه را به خود اختصاص دهد.

ادامه روند افزایشی ارزش معاملات در سطح بازار می‌تواند همچنان نکته امیدوار کننده‌ای باشد.

این موضوع در کنار برنامه دولت جهت عرضه سایر سهام آن در شرکت‌های مختلف در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری و عرضه به عموم جامعه، می‌تواند همچنان بازار سرمایه را به عنوان اولین گزینه سرمایه گذاری در کشور مطرح نماید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر