بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
به نظر می‌رسد که همچنان بازار با روند صعودی همراه باشد. کاهش نرخ سود بانکی در گروه بانکی می‌تواند موجب افزایش مجدد قیمت‌ها شود.
کد خبر : ۲۱۵۲۶۴

فلزات و اتمسفر روند صعودی

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد ادامه روند صعودی بازار بودیم. شاخص کل بیش از ۱۳ هزار واحد را تجربه کرد. اکثر گروه‌های بازار در جریان معاملات امروز روند مثبتی داشتند و شاخص رکوردشکنی جدیدی در بازار سرمایه بودیم.
ارزش معاملات بازار نیز به بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد ریال در روز گذشته رسید. نماد‌های "تاپیکو"، "فولاد" و "فملی" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

از صبح روز گذشته شایعاتی در خصوص استعفای رییس سازمان بورس در فضای مجازی منتشر شد، گرچه این شایعات به طور تلویحی تکذیب شد لیکن یک منبع موثق خبری از قطعی شدن استعفای شاپور محمدی خبر داده است. پس از تصمیم یکباره سازمان بورس برای کاهش دامنه نوسان به ۲ درصد در اواخر اسفند ماه و سخنان رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تعویق افتادن این تصمیم و در نهایت تصمیم وزیر اقتصاد برای جلوگیری از این تغییرات، شایعاتی مبنی بر استعفای رییس سازمان مطرح شد، شایعاتی که آن زمان تکذیب شد.

در همین زمینه یک منبع موثق پذیرش استعفای شاپور محمدی را تایید کرد، ضمن آنکه آقای قالیباف نیز در تماسی که با ایشان برقرار شد، این موضوع را تکذیب نکرد.

حسن قالیباف اصل دومین مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۸۷ بود، وی همچنین عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا بود که پس از کوچ از ساختمان حافظ بورس تهران در سمت رییس دانشکده ارتباطات و علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا مشغول شد.

در خبری از اقتصاد کلان، براساس آمار‌های بانک مرکزی، نرخ تورم سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۳۱.۲ درصد و ۴۱.۲ درصد بوده که به ترتیب ۴.۳ درصد و ۶.۴ درصد بیشتر از نرخ تورم اعلامی توسط مرکز آمار ایران برای همین دوره زمانی است. نرخ تورم سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ براساس محاسبات بانک مرکزی به ترتیب ۳۱.۲ درصد و ۴۱.۲ درصد بوده و براساس این آمار، نرخ تورم سال گذشته در چهار دهه اخیر، بالاترین نرخ تورم سالیانه کشور بعد از سال ۱۳۷۴ بوده است.  

در خبری از گروه بانکی، ظاهرا براساس توافق مدیران عامل بانک‌ها، نرخ سود بانکی ۲ نرخی می‌شود. نرخ سود اول برای اشخاص حقوقی و معادل ۱۵ درصد است. نرخ دوم نیز متعلق به اشخاص حقیقی بوده که به عهده بانک‌ها واگذار شده و البته اجرای این تصمیم، نیاز به امضای رئیس کل بانک مرکزی دارد.

در صورت موافقت، مجزا کردن نرخ سود اشخاص حقیقی و حقوقی برای نخستین بار اجرایی می‌شود. با وجود تکذیبیه یکشنبه صبح بانک مرکزی در مورد نرخ سود، اما مدیران‌عامل بانک‌ها در یک جلسه توافق کردند که نرخ سود برای افراد حقوقی ۱۵ درصد باشد. اتفاقی که به معنی محدود کردن نرخ سود اشخاص حقوقی خواهد بود. البته این تصمیم نیاز به مهر تایید عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی دارد. بر اساس مصوبه سال ۹۶، بانک‌ها در صورت کسب سود بیشتر، می‌توانستند به سپرده اشخاص حقوقی نیز سود بیشتری پرداخت کنند، اما توافق‌نامه جدید نرخ سود اشخاص حقوقی را به ۱۵ درصد بند می‌کند.

در بازار‌های جهانی، قیمت طلا به رکورد‌های جدید دست یافت و قیمت هر اونس طلا در زمان تنظیم این گزارش به ۱.۶۹۴ دلار رسید. قیمت نفت نیز رشد اندکی را تجربه کرد تا در آستانه برگزاری جلسه فوق العاده اوپک، بهای هر بشکه نفت خام آمریکا به ۲۶ دلار و ۲۱ سنت برسد. شاخص‌های بورس آمریکا نیز همچنان روند مثبتی داشتند و با رشد ۲.۵ درصدی دیگر، شاخص داوجونز به ۲۳ هزار و ۳۰۷ واحد رسید.

قیمت مس در بازار‌های جهانی با یک رالی قدرتمند مجددا به بیش از ۵ هزار دلار رسید و با رشد ۲.۷ درصدی مجددا در کانال ۵ هزار دلاری قرار گرفت. قیمت جهانی روی نیز رشد خوبی را تجربه کرد و با ۱.۶ درصد افزایش به ۱.۹۲۷ دلار رسید.


بازار امروز

به نظر می‌رسد که همچنان بازار با روند صعودی همراه باشد. کاهش نرخ سود بانکی در گروه بانکی می‌تواند موجب افزایش مجدد قیمت‌ها شود. رشد قیمت‌های جهانی و فاصله گرفتن از قیمت‌های نازل دو هفته گذشته نیز تا حدی توانسته است روند مثبت را به گروه فلزات اساسی برگرداند. اخبار منتشر شده در کل به نظر می‌رسد همچنان روند بازار سرمایه را مثبت نگه دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر