بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
بی شک نمی‌توان از تاثیر بازار‌های جهانی، افت قیمت‌های نفت و بسیاری از فلزات اساسی در هفته‌های اخیر بر بازار امروز به سادگی عبور کرد.
کد خبر : ۲۱۵۴۵۴

استراتژی احتیاط...


آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، آنچه در هفته‌های گذشته در بازار بورس ایران آشکارا مشاهده می‌شد، روند مستقل رشد قیمت سهام شرکت‌ها و شاخص کل بورس ایران در مقایسه با شرایط جهانی بود. در راستای این روند نیز شاخص کل بازار بورس ایران در روز چهارشنبه با ثبت رشدی بیش از ۱۳.۸۷۱ واحدی در آستانه ورود به کانال ۶۰۰.۰۰۰ قرار گرفت و در این بین نماد‌های "فولاد"، "فارس"، "فملی"، "پارس" و "کگل" بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

افزایش میزان نقدینگی و جذب پول‌های خرد در ماه‌های گذشته تا جایی میزان تقاضا و شاخص کل بازار بورس را تحت الشعاع قرار داده که اکنون بسیاری از متولیان بازار سرمایه در سازمان بورس و شرکت‌های بورس و فرابورس درصدد هستند تا سخت گیرانه کردن قوانین معاملاتی تا حدودی جلوی رشد افسار گسیخته قیمت‌ها را بگیرند.


اخبار بین الملل
شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را بتوان به نشست بر سر کاهش تولید نفت سران اوپک و غیراوپک نسبت داد.

در این نشست کشور‌های تولیدکننده عضو و غیرعضو اوپک حاضر در توافقنامه همکاری، تداوم تعهد خود به این توافقنامه را با هدف دستیابی و پایدار نگه‌داشتن بازار با ثبات نفت، به‌منظور تامین منافع متقایل کشور‌های تولیدکننده، اقتصاد کارآمد، تضمین عرضه منظم برای مصرف‌کنندگان و بازگشت سرمایه مطمئن برای سرمایه‌گذاران را تأیید کردند.

مهمترین و تاثیر گذارترین بند توافق نامه منتشره از این نشست، مربوط به میزان کاهش تولید نفت در ماه‌های آتی بود. بر اساس این توافق برای مجموع کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی برای یک بازه زمانی اولیه به‌مدت دو ماه آغاز می‌شود که پایان این بازه ۳۰ ژوئن امسال  خواهد بود، سپس برای یک بازه زمانی ۶ ماهه دیگر از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ کاهش عرضه روزانه ۸ میلیون بشکه کاهش خواهد بود، سپس در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه نیز کاهش عرضه روزانه ۶ میلیون بشکه می‌شود.

خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای تولید همه کشور‌های حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی خواهد بود، در حالی که مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه در نظر گرفته شد. مهلت این توافق امضا شده تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ میلادی خواهد بود، با این حال تمدید این توافق در دسامبر ۲۰۲۱ میلادی بررسی خواهد شد.

لازم به ذکر است، همه تولیدکندگان عضو و غیرعضو اوپک حاضر در توافقنامه همکاری به استثنای مکزیک درباره موارد یادشده به توافق رسیدند، در نتیجه این توافق مشروط به رضایت مکزیک است.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه
از جمله اخبار تاثیر گذار بر بازار بورس می‌توان به دو اخبار منتشره در انتهای هفته در خصوص کاهش کارمزد معاملات صندوق‌ها و نیز لزوم رعایت حد و نصاب سهام در صندوق‌های با درآمد ثابت اشاره کرد.
بر این اساس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ششصد و سی و چهارمین جلسه خود به موضوع "کاهش سقف نرخ کارمزد‌های معاملات اوراق بهادار و پذیره نویسی اولیه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری" پرداخت.

این مساله که با هدف تشویق سرمایه گذاری مستقیم و کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری مورد بررسی قرار گرفت به تصویب مصوبه‌ای با ۳ بند انجامید که توسط محمدرضا معتمد؛ مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار به مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری و کلیه فعالان بازار ابلاغ شد.

بر این اساس کلیه کارمزد‌های مربوط به بازار‌های بورس، فرابورس و ...، از معاملات واحد‌های صندوق‌های سرمایه گذاری معادل ۲۵ درصد سقف نرخ‌های کارمزد معاملات معمول اوراق بهادار با رعایت حداکثر سقف ریالی مصوب در هر معامله تعیین شد.

همچنین بر اساس ابلاغیه‌ای دیگر سقف سرمایه گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت نیز ۱۰ درصد ارزش کل دارایی‌های صندوق خواهد بود که البته با توجه به ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلیارد تومان مازاد صندوق‌ها و مهلت ۳ ماهه، این موضوع نخواهد توانست تاثیری جدی را بر شرایط کلی بازار سرمایه داشته باشد.

بازار امروز:
بی شک نمی‌توان از تاثیر بازار‌های جهانی، افت قیمت‌های نفت و بسیاری از فلزات اساسی در هفته‌های اخیر بر بازار امروز به سادگی عبور کرد. کاهش قیمت‌های جهانی نفت حتی با وجود توافق‌های ضمنی در خصوص کاهش تولیدات، کاهش چشمگیر قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی نظیر متانول، اتیلن و ...، به هر صورت تاثیرات منفی خود را بر میزان درآمد‌ها و سودآوری شرکت‌های فعال در این حوزه را به همراه خواهد داشت.

افت قیمت‌های جهانی فلزات اساسی به ویژه مس که در روز‌های اخیر شاهد نوساناتی تا محدوده ۵۰۰۰ دلار بود و روی در محدوده ۱۹۰۰ دلار خبر‌های بدی را برای صنایع فلزات پایه را نیز به همراه دارد که بی شک ادامه این روند در روز‌های آتی و ماه‌های آتی چالشی جدی برای سهامداران این گروه است.

با توجه به شرایط و ابلاغیه‌های متوالی در راستای کنترل هر چه بیشتر رشد قیمت سهام و نقدینگی وارد شده در بورس، بی شک سرمایه گذاران و سهامداران استراتژی‌های محتاطانه تری را در روز‌های آتی در پیش خواهند گرفت که این موضوع بازار امروز را نیز با نوساناتی محسوس روبرو خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر