بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
پس از اصلاح صورت گرفته در معاملات روز گذشته، به نظر می‌رسد که مجددا در معاملات امروز شاهد مثبت شدن روند معاملات باشیم.
کد خبر : ۲۱۵۱۷۲

بهبود روند معاملات


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته افت بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ واحدی شاخص کل را تجربه کردیم. پس از چندین روز رشد پیاپی قیمت‌ها و شاخص در سطح بازار، از یکشنبه شاهد افزایش عرضه‌ها و منفی شدن روند قیمتی در برخی گروه‌های اصلی بازار یعنی گروه‌های بانکی، پالایشگاهی و برخی از نماد‌های گروه فلزات بودیم.

با این حال همچنان شاهد رشد ادامه دار ارزش معاملات در سطح بازار هستیم و ارزش کل معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۹۳ هزار میلیارد ریال رسید و همچنین شاهد تزریق و ورود نقدینگی بیش از ۶۰۰ میلیارد تومانی در بازار سرمایه هستیم.

شاخص کل به ۵۶۹ هزار و ۶۷۴ واحد تنزل یافت و شاخص کل هم وزن نیز با ۶۶۱ واحد افزایش که معادل ۰.۳۲ درصد است به ۲۰۵ هزار و ۲۱ واحد رسید تا رکورد جدیدی را ثبت کند.

نماد‌های "وبملت"، "فارس"، "رمپنا" و "فملی" بیشترین اثرمنفی را بر شاخص داشتند و نماد‌های "همراه" و "شپدیس" نیز بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.


سیاست و اقتصاد کلان

در خبری در حوزه کلان اقتصادی شاهد موافقت رهبر انقلاب با برداشت یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی در جهت هزینه کرد در جهت بهبود و تخفیف مشکلات ناشی از کرونا بودیم. حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور با قدردانی از موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، دستورات لازم را برای تامین نیاز‌های ضروری در این عرصه، صادر کرد.

در خبری از بازار‌های جهانی، منابع آگاه می‌گویند: آرامکو عربستان منتظر نتیجه اوپک پلاس بوده و تصمیم گرفته تا قیمت رسمی نفت فروشی خود برای ماه «می» را تا آخر این هفته به تاخیر بیندازد. این درحالی است که رویترز به نقل از یک مقام ارشد سعودی گفت: عربستان اقدام بی سابقه‌ای در اعلام قیمت نفت خام فروشی خود در جهان انجام داده و آن را ۵ روز به تاخیر انداخته است، زیرا این کشور و تولیدکنندگان دیگر در تلاش هستند تا سقوط قیمت نفت در جهان را متوقف کنند. همچنین بلومبرگ گزارش داد که این تاخیر در اعلام قیمت‌گذاری دومین ماه متوالی بوده که از سوی آرامکو صورت می‌گیرد. رسم این شرکت سعودی است که پنجم هر ماه قیمت گذاری خود را اعلام کند.

در بازار‌های جهانی شاهد رشد قیمت مس و روی در سطح بازار هستیم. قیمت جهانی مس با بیش از یک درصد افزایش به ۴.۸۹۰ دلار به ازای هر تن رسید و قیمت جهانی روی نیز با همین میزان رشد به ۱.۹۰۰ دلار رسید. قیمت‌ها در بازار طلا نیز مجددا صعودی شد و هر اونس طلا با بیش از ۱.۷ درصد افزایش قیمت به ۱.۶۴۷ دلار رسید. این امر منجر به رشد قیمت سکه طلا تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار تهران شد. با این حال شاهد کاهش قیمت نفت در بازار‌های جهانی بودیم. پس از آنکه برخی خبر‌ها حاکی از کاهش کمتر از حد انتظار تولید نفت توسط کشور‌های اوپک و روسیه در جلسه پیش روی آن‌ها بود، شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار نفت بودیم و با ۵ درصد کاهش قیمت نفت، بهای آن بر اساس شاخص نفت برنت به کمتر از ۳۳ دلار رسید.

با این حال بهترین واکنش‌ها در سطح بازار‌های جهانی مربوط به بازار سرمایه آمریکا بود. شاخص داوجونز در حالی که انتظار کاهش آن وجود داشت، با پرش بیش از ۵ درصدی همراه بود. پس از آنکه برخی آمار‌ها حکایت از تثبیت شرایط و کاهش احتمالی رشد مبتلایان به کرونا ویروس داشت، منجر به واکنش مثبت سرمایه گذاران شد و این موضوع منجر به افزایش شاخص داوجونز به ارقام بیش از ۲۲ هزار واحدی شد.


بازار امروز
پس از اصلاح صورت گرفته در معاملات روز گذشته، به نظر می‌رسد که مجددا در معاملات امروز شاهد مثبت شدن روند معاملات باشیم. بهبود قیمت‌های جهانی به جز نفت در کنار ادامه روند افزایشی حضور نقدینگی در سطح بازار می‌تواند مجددا روند صعودی را در بازار ایجاد کند. با این حال، تامین نقدینگی بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی شرکت سرمایه گذاری صبا تامین که ۱۲ درصد آن قرار است در معاملات چهارشنبه در بازار عرضه شود می‌تواند مجددا منجر به افزایش محدود عرضه‌ها در سطح بازار گردد، ولی این عرضه‌ها انتظار نمی‌رود که اثر با اهمیتی بر روند صعودی بازار داشته باشد.


عرضه سهام شرکت‌های بزرگ از جمله برنامه‌های دولت در سال جاری عنوان شده و قرار است سهام بیش از ۱۰ شرکت مربوط به سرمایه گذاری تامین اجتماعی و زیرمجموعه‌های آن در سال جاری از سوی شرکت بورس عرضه شود. همچنین بر اساس اعلام مسئولین این شرکت قرار است که فرآیند پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان نیز در سال جاری آغاز شود.

با این حال، انتظار می‌رود که در قیمت گذاری این شرکت‌ها عدالت بیشتری مدنظر سهامداران عمده باشد و به عنوان نمونه می‌توان به قیمت تعیین شده جهت عرضه سهام شرکت سرمایه گذاری صبا تامین اشاره کرد که معادل ۸۰ درصد از ارزش خالص دارایی‌های هر سهم آن بوده و می‌تواند عرضه گران قیمتی محسوب شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر