بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
شعاری که فراموش شد؛

نقدشوندگی فدای شفافیت نشود

در ابتدای حضور تیم سازمان بورس، مهمترین شعار این بود که نقدشوندگی فدای شفافیت نشود که البته در اقداماتی مناسب شاهد کمتر بسته شدن نماد‌ها نیز بودیم، اما اتفاقات جاری حرکتی رو به عقب است.
کد خبر : ۲۱۵۵۳۷
 
نقدشوندگی فدای شفافیت نشود
 
به گزارش بورس‌نیوز، طی هفته‌های اخیر، خبر‌ها و شایعات زیاد تغییر سکاندار بورس به گوش می‌رسید که چند روزی مورد تایید منابع رسمی قرار نگرفت و برعکس تکذیب نیز می‌شد.

شایعه جایگزینی خدارحمی که بار‌ها و بار‌ها تکرار شد و در نهایت، بعد ازوضع مقرارات جدید سازمان بورس و خبر کاهش دامنه نوسان (که به خاطر مخالفت وزیر اقتصاد ملغی شد) شاهد جدی‌تر شدن شایعه برکناری رئیس سازمان بورس بودیم. البته این خبر تکذیب شد و خدا رحمی تاکید کرد که سیاست‌های شاپور محمدی را قبول داشته است!

حضور قالیباف تایید شد
صحبت جایگزینی قالیباف اصل بر مسند شاپور محمدی نیز تا چند روز مسکوت ماند تا اینکه در جلسه شورای عالی بورس، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس شورای‌عالی بورس با استعفای شاپور محمدی از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار که مدتی پیش مطرح شده بود، موافقت کرد. به این ترتیب نهایتا با جانشینی حسن قالیباف‌اصل با اکثریت آرا برای یک دوره ۳۰ ماهه به‌عنوان سکاندار جدید این سازمان موافقت شد.

از شروع شایعات حضور قالیباف تا تایید آن چند روز گذشت ودر این میان بازار بورس "بی رئیس" ماند. در صورتی که احساس امنیت و عدم دستکاری در بازار و تصمیمات خلق الساعه را می‌توان از مهمترین ویژگی‌های بورس دانست.

هدایت سرمایه در مسیر درست وظیفه مسئولین سازمان بورس
علیرضا قدرتی، مدیرعامل کارگزاری آوانوین دراین رابطه به بورس نیوز گفت: تمام بورس‌های دنیا به دنبال این هستند که علاوه بر تضمین امنیت سهامدار در بازار سرمایه، با وضع قوانین و آیین نامه‌ها باعث ارتقای شفافیت و نقدشوندگی در بازار سرمایه باشند.

وی ادامه داد: اینکه سرمایه‌های خرد در مسیر درست هدایت و ساماندهی شود وظیفه‌ای بر عهده مسئولین سازمان بورس است، اما متاسفانه تصمیمات خلق الساعه و شبانه سازمان بورس به عنوان متولی سازمان، اثرات نامطلوب و منفی بر سهامداران گذاشته است. 

شفافیت و نقدشوندگی وظیفه نهاد ناظر
این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: از مهمترین وظایف نهاد ناظر در همه بورس‌های دنیا ایجاد سازو کار مناسب در جهت شفافیت و نقدشوندگی است، اما شاهد این هستیم که به بهانه شفافیت، نقدشوندگی بازار زیر سوال می‌رود. 
 
نقدشوندگی فدای شفافیت نشود

شعاری که فراموش شد
وی ادامه داد: در ابتدای حضور تیم سازمان بورس، مهمترین شعار این بود که نقدشوندگی فدای شفافیت نشود که البته در اقداماتی مناسب شاهد کمتر بسته شدن نماد‌ها نیز بودیم، اما اتفاقات جاری حرکتی رو به عقب است.

قدرتی به اصلاح زیرساخت‌های بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: ایجاد محدودیت در حجم مبنا، اعمال محدودیت در بسته شدن نماد‌ها از یک سو و اجازه ندادن به سهم برای یافتن قیمت واقعی از طریق عرضه و تقاضا در بازار مهمترین اشکالات وارد شده به این دستور العمل است. 

اخبار سازمان بورس عامل اصلی منفی شدن بازار
محمد مشاری، مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن نیز بزرگترین عاملی که بازار را در شرایط منفی قرار می‌دهد اخبار سازمان بورس می‌داند. 

وی در همین رابطه به بورس نیوز گفت: چه بپذیریم چه مخالفت کنیم، متولی بازار (سازمان بورس) معتقد است که رشد‌های اخیر، اقتصادی و منطقی نبوده است.

فعالیت باساختار گذشته نتیجه جدید ندارد
این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: زمانی که افراد با همان ساختار گذشته به فعالیت خود ادامه دهند بعید نیست که تصمیمات و حرکات مشابه اجرایی شود چرا که طی ماه‌های اخیراز این گونه تصمیمات زیاد گرفته شده و هنوز سایه ریسک تصمیم گیری و نهاد ناظر بر بازار سرمایه وجود دارد. 

مشاری از عدم موافقت فعالان بازار بر تصمیمات اخیر تاکید کرد و گفت: ممکن است مجددا شاهد اجرایی شدن چنین تصمیماتی در بازار سرمایه باشیم.

گفتنی است در حالی قالیباف اصل وارد سازمان بورس می‌شود که شاخص کل در اوج به سر می‌برد و نقدینگی فراوانی در بازار موج می‌زند. باید منتظر ماند و دید رییس جدید با شاخص‌های سربه فلک کشیده چه می‌کند و چه برنامه‌هایی برای بورس‌بازان دارد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: 

خطر تلاطم بورس در هجوم سیل وار نقدینگی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

نیازمند افزایش عمق بازار برای ماندگاری "نقدینگی"

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

سامانه‌ معاملاتی با ۱۰ سال تاخیر

ارسال نظر