بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

منابع آزاد شده در دوراهی "تسهیلات" یا "بورس"

تشدید رشد نقدینگی حاصل "کاهش سپرده قانونی" خواهد بود ، زیرا با تشدید جریان‌های تورمی، حال این بیمار رو به احتضار را وخیم‌تر می‌کند.
کد خبر : ۲۱۶۲۱۲

منابع آزاد شده در دوراهی

علی اکبر نیکواقبال کارشناس پولی و بانکی و دانشیار دانشگاه تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درخصوص کاهش نرخ سپرده‌های قانونی گفت: تعیین نرخ سپرده قانونی بانک‌ها توسط بانک مرکزی یکی از ابزار‌های بسیار قوی جهت افزایش یا کاهش نقدینگی در جامعه است.

وی ادامه داد: با کاهش سپرده قانونی، بخشی از سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد بانک‌مرکزی آزاد می‌شود و بانک‌ها توان بیشتری جهت اعطای تسهیلات به متقاضیان پیدا می‌کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: کاهش نرخ سپرده قانونی توسط بانک‌مرکزی و افزایش باز هم بیشتر نقدینگی در کشور در شرایط رکودی و متمایل به کسادی در کشور از یکطرف و تورم حدود بالای ۳۰ درصدی حاکم در کشور از طرف دیگر به هیچ وجه نمی‌تواند افزایش بیشتر نقدینگی موجود که حدودا نزدیک به ۳۰ درصد است را، توجیه کند.

نیکو اقبال تصریح کرد: در شرایط فعلی که مصیبت کرونا رشد اقتصادی در ایران و حتی در جهان را در سال ۹۹ به سمت ارقام منفی هر چه بیشتر سوق می‌دهد و از طرف دیگر روند رشد نقدینگی در ایران به علل مختلفی مانند انواع فشار‌های کسری بودجه سال ۹۹ رو به افزایش است هیچ‌گونه دلیل موجهی برای تشدید رشد نقدینگی از طریق کاهش سپرده قانونی به دست نمی‌دهد، زیرا با تشدید جریان‌های تورمی، حال این بیمار رو به احتضار را وخیم‌تر می‌کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس حوزه بانک در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

"بورس" یا چاق‌شدن دیگر بازارهای موازی

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد:

تیغ دولبه کاهش نرخ سود بانکی

از فردا اجرایی خواهد شد؛

نرخ ۱۵ درصدی سود سپرده‌های بانکی

کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"کاهش سود بانکی" گره‌ کور به مشکلات بانک‌ها

ارسال نظر