بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
ساعت پنج‌ونیم عصر نیم‌نگاهی دارد به عرضه‌های اولیه‌ای که از میزان عرضه و حتی شرایط پس از عرضه آن‌ها داستان‌ساز بوده ۱۷ ملک‌فروشی که نامه داشتند.
کد خبر : ۲۱۶۸۸۲

شیرین‌زبانی برای عرضه‌های رانتی

به گزارش بورس‌نیوز، حاشیه‌های پیرامون عرضه‌های اولیه کم نبوده و اکنون که ماشین نقدینگی در بورس پارک کرده، اهالی اهل فن آنقدر عرضه‌ها را قطره‌چکانی به بازار تزریق می‌کنند که ته‌دیگ آن به یک لقمه خورشت هم نمی‌رسد.
آنقدر این اهل‌فن شیرین‌زبان و بلبل‌سخن شده‌اند که در کانال‌های تلگرامی دوزاری برای جدیدالورودها فتوا صادر می‌کنند که اگر دست تان به دهان مبارک می‌رسد، نخرید شاید چندرغازی به جیب سایرین برود.

اما سخنگوی راه‌پله‌ها خبری از عرضه‌های اولیه آورده که شاید نکته‌ای که پشت نطق این شیرین‌زبانان باشد، نهان شود؛ اهالی ساختمان این شرکت‌های جدیدالورود به بورس لایی‌کشی را از پارکینگ ساختمان خود آغاز کرده‌اند و پارتی بازی را به آسمان برج‌های خود می‌برند آنهم به‌جای عرضه 10درصدی می‌خواهند ۵درصد عرضه کند و می‌گوید ۵ درصد هم سهام ترجیحی است و به پرسنل می‌دهیم! البته احتمالا کارگران فقط بوی‌دنبه به مشام‌شان بخورد و سهام به جیب مدیران برود تا بعد از عرضه‌اولیه ۲،۳ برابر بفروشند.

یک واگذاری و شاید رانت...
ورود ایمیدرو یا دیگر نهادهای توسعه‌ای به بازارسرمایه این سوال را پیش می‌آورد که سهامداران کجای میز تصمیم‌گیری می‌نشینند؛ آیا دور میز یا زیر میز!
یکی از ابهاماتی که برای ورود این غول معدنی به ذهن‌ها خطور می‌کند، این است که آیا مجوزها و پروانه معادن پس از ورود به بازارسرمایه به رانت تبدیل نمی‌شود یا حاکمیت برای برطرف ساختن این موضوع نسخه‌ای را آماده کرده یا اینکه بدون تیوپ می‌خواهیم به قسمت پر عمق بازار پریده و تجربه‌ای جدید را رقم بزنیم؟

خوش‌خوشان ساختمان‌ساز‌ها

سخنگوی راه‌پله‌ها خبر آورده که ۱۷شرکت بزرگ ساختمان‌ساز که اتفاقا به نهادها و برخی ارگان‌ها اتصال بدنه دارند تا اواسط سال گذشته حدود ۴هزار میلیارد تومان درآمدزایی کردند.

حال شرکت‌هایی نظیر "ص.آ" که زیر چتر یکی از صندوق‌های بازنشستگی بوده یا یکی از شهرک‌های دارویی زیرمجموعه بنیاد نیکوکاری که بنیه قوی داشته و حال با این آمارهایی که بیرون آمده بیشتر می‌تواند در خدمت و کمک‌رسان قشر ضعیف جامعه باشد.

استقامت بهارستانی
یکی از اهالی بهارستان فرموده‌اند مردم ژاپن کیفیت و قیمت خودروهای تولیدی خودشان را تحمل می کنند، ولی تحمل مردم ما کم است!
بزرگوار تحمل در فرهنگ لغت شما چه معنایی دارد؟ سال‌ها صبر و پس‌انداز برای خرید خودروهای داخلی ، اگر تحمل نیست پس چیست؟ گویا تحمل و کیفیت در دایره لغات ایشان معنای دیگری دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر