بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
به نظر می رسد که امروز نیز با حجم سنگین تقاضا در بازار مواجه باشیم.
کد خبر : ۲۱۶۷۳۵

سهامدار عمده و هیزمی برای حباب

آنچه در بازار گذشت

آنچه در بازار گذشت

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه روز گذشته نیز با رشد خوبی مواجه بود و بیش از ۲۷ هزار و ۴۴۱ واحد دیگر افزایش یافت تا در آستانه ورود به کانال ۷۷۰ هزار واحدی قرار بگیرد. شاخص کل در حال حاضر به ۷۶۹ هزار و ۳۷۳ واحد رسیده است. روز گذشته شاهد افزایش ۳.۷ درصدی این شاخص بودیم. رشد شاخص کل هم وزن نیز دیروز به ۳.۵۸ درصد رسید.
نماد‌های "فارس"، "کگل"، "کچاد" و "فملی" به ترتیب با ۲.۴۷۱، ۱۹۴۸، ۱۶۵۵ و ۱۳۲۷ واحد بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.


ارزش معاملات نیز به بیش از ۸۷ هزار میلیارد ریال رسید و این در حالی بود که ارزشی نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد ریال در صف‌های خرید و با عدم عرضه سهام توسط سهامداران مواجه بود.

اخبار سیاسی و اقتصادی
وزیر اقتصاد گفت: روند عرضه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه به صورت سریالی ادامه دارد و در همین راستا بزودی اولین صندوق قابل معامله بورسی ETF متشکل از ۳ بانک و دو شرکت بیمه به ارزش ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بورس عرضه می‌شود. وی با بیان اینکه پس از این عرضه، سهام دو صندوق ETF دیگر را عرضه می‌کنیم، افزود: ما برای عرضه سهام شرکت‌های دولتی در طول سال جاری برنامه داریم و این عرضه‌ها در کل سال انجام می‌شود و در کنار ما نهاد‌های عمومی غیردولتی هم اقدام به عرضه سهام خواهند کرد. یک نمونه آن عرضه سهام شستا بود و سایر نهاد‌ها هم برای عرضه سهام اعلام آمادگی کردند.
ویژگی بارز این واگذاری، بهره ‏مندی کلیه ایرانیان، از تخفیف ۲۰ درصدی است.
سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، بیست میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره‏ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‏پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. پذیره ‏نویسی واحد‌های این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری ‏های بورس و سامانه‏‌های آنلاین معاملاتی و درگاه ‏های غیرحضوری و حضوری بانک‏‌های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه ‏های غیرحضوری و حضوری بانک ‏های منتخب صورت می‏ پذیرد. شروع پذیره‏ نویسی از تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱۴ و پایان پذیره ‏نویسی ۱۳۹۹/۲/۳۱ خواهد بود.

در خبری از صنعت پتروشیمی، مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: بخاطر وجود همبستگی بالا بین قیمت نفت و قیمت محصولات پتروشیمی می‌توان پیش‌بینی کرد که درآمد صنعت پتروشیمی در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۰ درصد کمتر از درآمد آن در سال ۱۳۹۸ خواهد بود. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط این مرکز، در شرایط عادی قیمت محصولات پتروشیمی در گروه‌های مختلف، با الگوی خاص و وقفه‌های زمانی متفاوت تابعی از تغییرات قیمت نفت بوده به‌گونه‌ای که محصولات متانول، ال. پی. جی و آروماتیک‌ها در کمترین وقفه زمانی، پلیمر‌ها در مرحله بعدی و اوره و آمونیاک با وقفه طولانی‌تر متأثر از تغییرات قیمت نفت می‌شوند. لکن در شرایط فعلی فراگیری آثار و تبعات ویروس کرونا تا حدودی معادلات مربوط به وقفه‌های زمانی را به هم زده و قیمت محصولات پتروشیمی همزمان با افت قیمت نفت کاهش یافته است.


همچنین در خبری از بازار مسکن، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹، به ۱.۲ هزار واحد مسکونی محدود شد که نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۸۷.۸ و ۶۳.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌ها در تهران در این ماه تأثیر جدی بر آن داشته است.


در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، ۱۵۳.۰ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۳۵.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.


همچنین در خبری از حوزه تجارت خارجی، اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود جزییات تجارت خارجی ایران در سال ۱۳۹۸ را منتشر کرده که نشان‌دهنده صادرات ۴۱.۴ میلیارد دلاری در سال گذشته است. ایران در طول این مدت تجارت خارجی خود را از مرز ۸۵ میلیارد دلار عبور داد که از این عدد ۴۱.۴ میلیارد دلار مربوط به صادرات و ۴۳.۷ میلیارد دلار مربوط به واردات می‌شود.


به این ترتیب تراز تجاری ایران در این سال منفی ۲.۴ میلیارد دلار شده و این در حالی است که تراز تجاری در سال ۱۳۹۷ مثبت ۱.۵ میلیارد دلار بود. طبق آمار‌های ارائه شده در این گزارش وزن صادرات ایران در این سال ۱۳۴ میلیون تن بوده و وزن واردات نیز از مرز ۳۵ میلیون تن عبور کرده و به این ترتیب ارزش صادرات ایران کاهش ۷ درصدی را نشان می‌دهد، ولی از نظر وزنی صادرات بیش از ۱۳ درصد رشد کرده است. علت کاهش ارزشی صادرات تغییر در قیمت مبنای کالا‌های صادراتی در گمرک بود که از ابتدای سال ۱۳۹۸ به اجرا درآمد. واردات ایران نیز از نظر ارزشی رشد ۱.۳ و از نظر وزنی رشد ۹.۳ درصدی را به ثبت رسانده است. متوسط قیمت صادراتی ایران در سال ۱۳۹۸، ۳۰۹ دلار به ازای هر تن بوده که کاهش ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که امروز نیز با حجم سنگین تقاضا در بازار مواجه باشیم. حجم بالای تقاضا و خرید در بازار در کنار کاهش فروش سهام از سوی سهامداران عمده منجر به رشد حباب گونه سهام بسیاری از شرکت‌ها شده است و هیچ گونه دلیلی مبنی بر اصلاح بازار مشاهده نمی‌شود و رشد شارپ و با شیب بالای شاخص‌ها در بازار سرمایه تا حدی نگران کننده شده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
کارشناسانی که از بالا رفتن شاخص بورس احساس نگرانی میکنند خیلی ... میخورند!
قیمت گوشی موبایل شده قیمت ماشین، قیمت ماشین شده قیمت خونه، قیمت خونه شده قیمت کارخونه و جوانها بیکار و کارگر بدبخت میشه احساس نگرانی نمیکنند حالا با بالا رفتن شاخص بورس دلسوز مردم شده اند.
کیانی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
آیا هر روز قیمت سهام همه شرکتها بالا میرود؟