بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
به نظر می‌رسد در بازار روز جاری نیز شاهد افزایش حجم عرضه‌ها و شناسایی سود سهامداران به ویژه در نماد‌های کوچک بازار سرمایه باشیم.
کد خبر : ۲۱۷۹۴۱

شناسایی سود در نمادهای کوچک


آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، با نگاهی به بازار روز چهارشنبه و حتی نگاهی به بازده تنها ۳.۸ درصدی شاخص هم وزن در هفته گذشته می‌توان متوجه شد که شاید زمان تجدیدنظر در استراتژی‌های خرید بی پروای بسیاری از سرمایه گذاران رسیده است. تعداد بالای سهام کوچک در آستانه نوسانات منفی، عرضه‌های سنگین در بسیاری از نماد‌های سفته بازی این روز‌های بازار نظیر "وخارزم"، "فاذر" و ...، شاید نشانه‌هایی آشکار از اشباع خرید در قیمت‌های کنونی و تلاش سهامداران برای شناسایی سود باشد.

با این وجود علیرغم افت چشمگیر نرخ محصولات پالایشگاه و احتمال بالای عدم شناسایی سود‌های معقول و حتی ناچیز، همچنان معاملات مثبت سهام شرکت‌های این گروه به همراه سهام شرکت‌ها و هلدینگ‌های معدنی از اصلی‌ترین دلایل عدم ثبت افت شدید شاخص کل در روز چهارشنبه بود.

ثبت تاثیرات منفی ۳.۲۲۹ واحدی نماد "فارس" بر شاخص کل و تاثیرات منفی نماد‌های "رمپنا" و وغدیر بر این شاخص و همچنین جو منفی در بسیاری از نماد‌های صنعت پتروشیمی از اصلی‌ترین دلایل ثبت افت ۲.۶۴۷ واحدی شاخص کل در این روز بود.

اخبار اقتصاد بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را بتوان به احتمال توافق آمریکا و چین در مسایل تجاری نسبت داد. براساس گزارش رویترز، دولت آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد اواخر شب گذشته، لیو هه، معاون رئیس جمهور چین، استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، و رابرت لایتهایزر، نماینده تجاری این کشور، به صورت تلفنی مذاکراتی را درباره اجرای فاز نخست توافق تجاری بین انجام دادند.

بر اساس این بیانیه که از سوی وزارت خزانه داری آمریکا و دفتر نمایندگی تجاری این کشور منتشر شد این تماس تلفنی حول محور اجرای فاز نخست توافق تجاری که اوایل سال جاری بین دو کشور امضا شد بوده است.

در این تماس دو طرف اعلام کردند که پیشرفت‌های خوبی در اجرای این توافق انجام شده و هر دو کشور بر اجرای کامل این توافق تأکید کردند.

از دیگر اخبار با اهمیت و نگران کننده برای آمریکا و شاید به نوعی خوشحال کننده برای ما می‌توان به ثبت رقم چشمگیر بیکاری در آمریکا اشاره کرد. روز گذشته آمریکا با اعلام نرخ بیش از ۱۴.۷ درصدی نرخ بیکاری بسیاری از فعالان اقتصادی را شوکه کرد.

بر اساس این گمانه‌زنی‌ها انتظار می‌رود این گزارش جدید حاکی از آن باشد که نرخ بیکاری در آمریکا طی هفته‌های گذشته به بدترین میزان در بیش از ۷۰ سال گذشته باشد.

بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، تعداد افرادی که به خاطر کرونا شغل خود را از دست داده اند از ۳۳ میلیون نفر فراتر رفته اند و گزارش امروز وزارت کار آمریکا اطلاعات دقیق تری در این باره ارائه خواهد داد.


اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
از مهمترین اخبار اقتصاد داخلی و به نوعی مرتبط با بازار سرمایه در دو روز گذشته می‌توان از تصمیمات جدید وزارت صمت در نحوه فروش صادراتی تولید کنندگان فولاد اشاره کرد. در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان فولاد کشور با عرضه‌های قطره چکانی خود در بورس کالا موجبات اعتراضات بسیاری از مصرف‌کنندگان صنایع پایین دستی را به وجود آورده بود، داریوش اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت طی نامه‌ای به واحد‌های تولیدکننده میلگرد و تیرآهن آن‌ها را ملزم کرد تا تنها ۲۵ درصد از تولیدات خود را صادر کنند.

براساس ابلاغیه جدید وزارت صمت، صادرات فولاد باید در سال جاری کاهش یابد. این در حالی است که به دلیل رکود در صنعت ساختمان، مصرف داخلی مقاطع طویل فولادی نیز کاهش یافته و اتفاقاً کشور در سال «جهش تولید» به صادرات بیشتر نیاز دارد.

این دستور در حالی به واحد‌های تولیدی ابلاغ شده که در سال ۹۸، عملاً در کشور، مصرف ظاهری میلگرد به دلیل رکود در صنعت ساختمان کاهش دو درصدی داشته و با بحران کرونا، پیش‌بینی می‌شود، مصرف مقاطع طویل فولادی در سال جاری نسبت به سال ۹۸، کاهش بیشتری را نیز تجربه کند.

نکته تأمل اینجاست، بنا به برنامه تولید، قرار است تولید فولاد کشور در سال جاری ۱۱ درصد افزایش یابد و از ۲۷ میلیون تن به ۳۰ میلیون تن برسد. اگر قرار باشد صادرات فولاد نسبت به سال ۹۸ کاهش یابد، نه تنها افزایش تولید رقم نخواهد خورد، بلکه احتمالاً برای نخستین بار در سالیان اخیر، تولید فولاد ایران نیز کاهش خواهد یافت.

از دیگر اخبار قابل تامل و حتی بسیار نگران‌کننده برای بازار سرمایه می‌توان به اظهارات معاون وزیر اقتصاد از تدوین پیش‌نویس مالیات بر مجموع درآمد که مالیات بر عایدی سرمایه هم بخشی از آن است، اشاره داشت.

بر اساس اظهارات محمدعلی دهقانی دهنوی اگر این پیش‌نویس تصویب شود ضمانت‌های اجرایی آن هم در قانون مشخص خواهد شد. وی با اشاره به فعالیت‌های وزارت اقتصاد در زمینه کاهش موانع تولید گفت: ما درگاه ملی مجوز‌ها را راه اندازی کرده ایم و زیرساخت‌های لازم را هم فراهم کرده ایم و همه مجوز‌های اصناف و بسیاری از استعلامات از طریق این درگاه انجام می‌گیرد، منتهی هنوز برخی دستگاه‌های اجرایی چنان که باید استقبال نکرده‌اند.

بازار امروز:
به نظر می‌رسد در بازار روز جاری نیز شاهد افزایش حجم عرضه‌ها و شناسایی سود سهامداران به ویژه در نماد‌های کوچک بازار سرمایه باشیم. نماد‌هایی که حالا بسیاری از سفته‌بازان را با انتشار گزارش‌های ضعیف عملکردی و با قیمت‌های بالا به فکر تغییر استراتژی و فروش و خروجی به موقع انداخته اند.

اخبار و شایعات مربوط به احتمال تسریع آزاد سازی سهام عدالت در ماه آینده، شناسایی سود توسط بسیاری از سهامداران با توجه به احتمال اصلاح قیمتی در بازار، انتشار گزارش‌های ضعیف عملکردی از سوی شرکت‌ها در روز‌های گذشته، آشکار شدن تاثیر افت قیمت‌های نفت و سایر محصولات بر عملکرد بسیاری از شرکت‌های تولیدی و تقویت جو منفی بر علیه جریان سفته‌بازی و افزایش هنگفت قیمتی در نماد‌های مختلف در جامعه، برخی از مهمترین دلایل احتمال اصلاح بازار در روز‌های آتی به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
قالیباف
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
خسته نباشی واقعا ! .....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
شیر شیر است شرکتهایی مثل مس.فولادبانکها.شیمیایها.و....همچنان شیرند من بورس باز دنبال شرکتهای در پیتی اگر چه سکد خوبی میدهند نیستم و نخواهم بکد شرکتهایی که تولید شغل میکنند باید حمایت شوند