بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲
به نظر می‌رسد در حوالی شاخص یک میلیون واحدی شاهد ادامه نوسانات و منفی شدن برخی روند‌ها در بازار باشیم.
کد خبر : ۲۱۷۷۱۵

کاهش مجدد نرخ سود بانکی زیرگوش بورس

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته همان گونه که پیش بینی می‌شد شاهد افزایش عرضه‌ها بودیم و تنها با روند مثبت نماد "شستا" بود که شاخص کل توانست منفی بودن خود را جبران کند. با این حال، همچنان شاهد نوسان شاخص کل در نزدیک به یک میلیون واحد هستیم. شاخص کل در پایان معاملات روزگذشته و در حالی که در بسیاری از نماد‌های شاخص ساز و همچنین شرکت‌های کوچک شاهد صف فروش بودیم، این نماگر با رشد ۱.۴۶۵ واحدی و معادل ۰.۱۵ درصدی به ۹۸۰ هزار و ۵۷۱ واحد رسید.


شاخص کل هم وزن، اما منفی بود و با ۰.۵۴ درصد کاهش به ۳۱۰ هزار و ۳۷۶ واحد رسید.


ارزش کل معاملات به بیش از ۲۱۰ هزار میلیارد ریال رسید و رکورد جدیدی در ارزش معاملات بازار سرمایه را شاهد بودیم.
نماد‌های "شستا"، "فولاد" و "کگل" بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل و "فارس"، "رمپنا" و تاپیکو نیز بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

نماد‌های "فولاد"، "خگستر"، "وبملت" و "شبندر" به تنهایی بیش از ۳۷.۰۰۰ میلیارد ریال و بیش از ۱۸ درصد از کل ارزش معاملات روز گذشته را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات روز گذشته شاهد بازگشایی ۱۰ درصد مثبت نماد "شستا" بودیم و این نماد به تنهایی ۲ هزار و ۵۵۲ واحد اثر مثبت را بر شاخص کل داشت.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری در خصوص سهام عدالت، مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت گفت: با آزادسازی سهام عدالت به زودی ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی وارد بورس می‌شوند. اک‌بین در پاسخ به اینکه مردم می‌گویند مدیران شرکت‌های استانی سهام عدالت را هم دولت انتخاب می‌کند، بنابر این دولت همچنان می‌خواهد اختیار سهام عدالت را در دست داشته باشد، گفت: تا سال ۹۳، در شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای مدیریت پرتفوی (ترکیب دارایی) خود در سهام عدالت شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت به ایجاد کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت اقدام کرده بودند که در این کانون مدیران حرفه‌ای‌تر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی هم حضور داشتند.

همچنین در خبری از گروه خودرویی، رئیس شورای رقابت با رد هرگونه ادعایی مبنی بر توافق این شورا با ستاد تنظیم بازار درباره فرمول نهایی قیمت‌گذاری خودرو گفت که روش آن‌ها برای قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورا پذیرفته شده نیست، چرا که به بهانه بهای تمام شده اقلامی مورد محاسبه قرار می‌گیرد که می‌تواند قیمت خودرو را افزایش دهد، این از نظر ما قابل قبول نبوده و هر قیمت گذاری بدون توافق با شورا غیر قانونی است.

در سامانه کدال شاهد انتشار صورت‌های مالی حسابرسی نشده تامین سرمایه ملت بودیم. این شرکت در سال گذشته و با سرمایه ۷ هزار میلیارد ریالی موفق به کسب سود خالص ۵۸۴ ریالی به ازای هر سهم شد که ۹۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین در مجمع عمومی فوق العاده "چکاپا" شاهد تصویب افزایش سرمایه ۲۹۷ درصدی این شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها بودیم.

در خبری از بازار‌های جهانی، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد در نظر در ۳ ماهه دوم امسال ۳ تریلیون دلار قرض کند. این بیشترین میزان در تاریخ آمریکا و بیش از ۵ برابر رکورد قبلی است. همچنین این اخبار منجر به تحریک بازار‌های کالایی شد و برای اولین بار در هفته‌های اخیر، بهای هر بشکه نفت برنت با بیش از ۱۰ درصد افزایش به ۳۰ دلار رسید. بهای نفت آمریکا نیز با نزدیک به ۲۰ درصد افزایش به ۲۴ دلار و ۴۵ سنت رسید.

شاخص داوجونز نیز رشد ۱.۴۵ درصدی را تجربه کرد و به ۲۴ هزار و ۹۶ واحد رسیده است. بهای جهانی مس و روی نیز با حدود یک درصد افزایش مواجه شد و در زمان تنظیم این گزارش، بهای هر تن مس به بیش از ۵.۱۷۵ دلار و بهای هر تن روی نیز به ۱.۹۲۱ دلار رسید.

 

بازار امروز
به نظر می‌رسد که امروز شاهد ادامه روند نوسانی قیمت‌ها در کلیت بازار باشیم.

به نظر می‌رسد که در حوالی شاخص یک میلیون واحدی شاهد ادامه نوسانات و منفی شدن برخی روند‌ها در بازار باشیم. همچنین خبر احتمال کاهش مجدد نرخ سود بانکی که در پی خبر افت نرخ سود بین بانکی به بین ۹ تا ۱۱ درصد منتشر شد، می‌تواند مجددا روند برخی گروه‌ها را مثبت کند و می‌تواند منجر به ایجاد فضای مثبت مجدد در بازار سرمایه شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر