بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
بازار روز جاری را نیز با توجه به اخبار خوب مخابره شده در روز‌های گذشته و همچنین نحوه بسته شدن بازار در روز چهارشنبه را بازاری مثبت و البته با افزایش عرضه‌ها در نماد‌های بزرگ پیش بینی می‌کنیم.
کد خبر : ۲۲۰۴۳۰

صعود با طعم رشد قیمت‌های جهانی

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، افزایش بیش از ۴۰۱۴۷ واحدی شاخص کل در بازار روز چهارشنبه در شرایطی رخداد که همچنان بسیاری از سهامداران پس از ریزش در حدود ۳۰ درصدی قیمت اکثر سهام در هفته‌های گذشته، به روند صعودی بازار با دیده شک و تردید نگاه می‌کنند.

بازگشایی و افزایش قیمت فراتر از تصور سهام شرکت‌های پالایشگاهی، افزایش گروهی قیمت سهام شرکت‌های پتروشیمی و فلزاتی، خود گویای مرتفع شدن نگرانی‌های فعالین بازار سرمایه در خصوص نحوه فروش سهام عدالت در روز چهارشنبه بود. علیرغم این موضوع با توجه به ابهامات فراوان نحوه فروش این سهام با روشی غیر از مراجعه به بانک و از طریق کارگزاری ها، افزایش تقاضای فروش سهام موجود در پرتفوی سهام عدالت را می‌توان یکی از چالش‌های قابل توجه بازار در هفته جاری قلمداد کرد.

تاثیر بیش از ۲.۶۶۳ واحدی هلدینگ خلیج فارس، ۲۵۷۵ واحدی پالایشگاه بندرعباس، ۲.۴۳۰ واحدی فولاد مبارکه اصفهان بر شاخص کل از مهمترین دلایل رشد قابل توجه ۴۰.۴۱۷ واحدی شاخص کل در روز چهارشنبه بود که به نظر می‌رسد تکرار چنین رشدی نیز در بازار امروز چندان دور از ذهن نیست.


اخبار اقتصاد بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را بتوان به دو بار تمجید ترامپ از ایران به دلیل معاوضه زندانی‌های بین دو کشور نسبت داد. بر این اساس دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه پس از آنکه پنجشنبه نیز با توییتی خرسندی خود را از آزادی وایت اعلام کرده بود، مجدداً از ایران بابت آزاد کردن «مایکل وایت» نظامی پیشین نیروی دریایی ایالات متحده تشکر کرد.

ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: بسیار عالی است که مایکل به خانه بازگشته است. تازه رسیده است. بسیار هیجان‌انگیز است. ایران متشکریم.

اما دیگر اخبار تاثیرگذار حتی بر بازار امروز بورس ایران نیز، روند صعودی قیمت‌های کالا‌های اساسی و همینطور شاخص‌های بورس اروپایی، آسیایی و آمریکا در روز جمعه بود. رشد بیش از ۵.۵ درصدی قیمت جهانی نفت برنت و ثبت قیمت‌های بیش از ۴۲ دلار در شرایطی در بازار روز جمعه رخ داد که بسیاری از کارشناسان این موضوع را مربوط به امیدوار شدن بازار نسبت به تمدید سیاست کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان اوپک‌پلاس دانسته اند.

از طرف دیگر بنا بر نظرات برخی کارشناسان نیز اجرای سیاست محرک اقتصادی توسط بانک مرکزی اروپا بازار را نسبت به بهبود اوضاع در آینده نزدیک امیدوار کرده است.

رشد ۲.۵ درصدی قیمت‌های جهانی مس و قلع در روز گذشته را نیز می‌توان به خوشبینی سرمایه گذاران به بهبود شرایط اقتصادی جهان از ابتدای سال بعد دانست.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
شاید همچنان می‌بایست اخبار مربوط به سهام عدالت را به عنوان اخبار مهم برای بازار سرمایه قلمداد کرد. در این راستا براساس اعلام سامانه اطلاع‌رسانی سهام عدالت، از ابتدای آزادسازی سهام عدالت در ۱۰ اردیبهشت تاکنون ۱۷ میلیون نفر از ۴۹ میلیون دارنده سهام عدالت، روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را از طریق سامانه مربوطه برگزیدند. قرار بود در ساعات پایانی امشب ۱۷ خردادماه ۹۹ زمان انتخاب روش مدیریت سهام عدالت پایان یابد، اما در آخرین لحظات، ستاد راهبری سهام عدالت اعلام کرد با تصمیم این ستاد، انتخاب روش مدیریت مستقیم و یا غیرمستقیم سهام عدالت تا پایان وقت ۲۹ خردادماه جاری تمدید شد.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی به تازگی اعلام کرد براساس یک طرح دوفوریتی قرار است ظرف یک ماه برای جاماندگان سهام عدالت در مجلس تصمیم‌گیری شود.

آنچه در روز‌ها و ماه‌های آتی می‌تواند به یکی از چالش‌های بازار سرمایه مبدل شود، شفاف شدن مکانیزم فروش سهام عدالت توسط ۱۷ میلیون نفر با انتخاب روش مستقیم و البته بیش از ۶ تا ۷ میلیون نفر قابل اضافه شدن تا انتهای خرداد ماه بوده چرا که همچنان بسیاری از دارندگان این سهام که حتی دارای کد بورسی نیز هستند دسترسی به انتخاب و اعلام فروش به کارگزاری‌ها را ندارند.

بازار امروز:
بازار روز جاری را نیز با توجه به اخبار خوب مخابره شده در روز‌های گذشته و همچنین نحوه بسته شدن بازار در روز چهارشنبه را بازاری مثبت و البته با افزایش عرضه‌ها در نماد‌های بزرگ پیش بینی می‌کنیم. با این وجود انتشار صورت‌های مالی سالانه شرکت‌ها و البته نزدیکی به انتشار گزارش های عملکرد سه ماهه، افت محتمل قیمت ارز، شفاف شدن مکانیزم فروش سهام عدالت همچنان از مهمترین چالش‌های پیش روی بازار در روز‌ها و هفته‌های آتی است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر