بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
بازار امروز نیز به نظر می‌رسد همچنان با رشد قیمت‌ها مواجه باشد و این موضوع تکرار مکررات به نظر می‌رسد.
کد خبر : ۲۲۲۰۲۷

ثبات قیمت ارز و روند مثبت بازار


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته مجددا شاهد رشد تقریبا یکپارچه بازار سرمایه بودیم و با افزایش بیش ز ۴۰ هزار و ۷۶۶ واحدی شاخص کل، این نماگر بازار سرمایه به ۱ میلیون و ۳۴۱ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن رشد کمتری را تجربه کرد و با ۲ درصد افزایش به ۴۱۹ هزار و ۳۱۸ واحد رسید.

نماد‌های "فولاد"، "فملی"، "فارس" و "شستا" همانند دیروز بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

ارزش کل معاملات نیز به ۱۷۹ هزار میلیارد ریال رسید که ۳۰ هزار میلیارد ریال کاهش ارزش را نسبت به روز قبل از آن نشان می‌دهد.

سیاست و اقتصاد کلان

شب گذشته رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تحولات و التهابات اخیر ارزی اظهار داشت که برای شوک‌های موقتی نمیتوانیم سیاست‌های کلان اقتصادی را تغییر دهیم. تمام تلاش برای کنترل است و در روز‌های آینده اثرات ان را می‌بینیم که در سامانه نیما بیشتر اثرات ان را خواهد داشت. ایفای تعهدات صادرکنندگان مهم است بخش عمده‌ای باید از طریق صادرات غیرنفتی تامین شود. امیدواریم در این مدت صادرکنندگان شتاب بیشتری به وارد شدن نرخ بدهند. وی همچنین عنوان داشت نوسان فعلی را کوتاه مدت میبینیم برای این نوسان ذخایر ارزی را خرج نمی کنیم. اگر از اهداف فاصله بگیرد قطعا دخالت میکنیم و اولویت ما برای واردات است.

در حوزه بین المللی، سخنگوی وزارت خارجه چین با یادآوری خروج آمریکا از برجام تأکید کرد این کشور از هیچ حقی برای درخواست از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران برخوردار نیست. «ژائو لیجیان» گفت: «ما با تحریم‌های یکجانبه و دست‌درازی‌های قضائی مخالفیم. از ایالات متحده می‌خواهیم به برجام و قطعنامه شورای امنیت بازگردد.»

در گروه لاستیک و تایر، شرکت‌های تولید کننده این حوزه با ارائه اطلاعیه شفاف سازی اعلام نمودند که مجوز افزایش نرخ ۳۰ درصدی را از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان دریافت کرده اند.

در بازار فولاد، قیمت هر کیلوگرم میلگرد سایز ۸ در بازار آزاد تهران به ۷ هزار و ۹۵۰ تومان رسید که بالاترین رقم ثبت شده در تاریخ فعالیت بازار فولاد ایران است. با انتظارات تورمی شکل گرفته در بازار‌ها و التهاب قیمتی در بازار ارز، نوردکاران کوچک با قیمت بالاتری جنس‌های خود را می‌فروشند.

در گروه قطعات خودرو، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان با بیان اینکه اگر خودروسازان قیمت خرید را تعدیل نکنند، فعالیت برای قطعه سازان غیرممکن خواهد بود، گفت: امروز قطعه سازان برسر دوراهی ضرر و زیان هستند و در این رابطه باید حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان این بخش صورت گیرد. آرش محبی نژاد با اشاره به اینکه قیمت فعلی قطعات خریداری شده توسط خودروسازان از تولیدکنندگان با دلار ۱۱ هزار تومانی است، اظهار داشت: درحال حاضر دلار بیش از ۸۰ درصد گران شده، اما هیچ تغییری در قیمت محصولات قطعه سازان با شرکت‌های خودروساز اعمال نشده است.

در گروه پالایشگاهی، شرکت پالایش نفت اصفهان در گزارش ارائه شده در قالب کنفرانس اطلاع رسانی خود اعلام کرد که قصد افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را خواهد داشت. به این ترتیب علت استقبال سنگین از سهام گروه پالایشگاهی در دو ماه گذشته مشخص شد. به نظر می‌رسد که در اولین مرحله از افزایش ناگهانی قیمت سهام شرکت‌های پالایشگاهی درز برخی اطلاعات نهانی در زمان افت سنگین قیمت جهانی نفت، منجر به رشد سنگین و بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها در این گروه شده است. این موارد در حالی روی می‌دهد که رئیس سازمان بورس ابراز کرده که درز اطلاعات و استفاده از اطلاعات نهانی در بازار سرمایه ایران صفر است. به نظر می‌رسد که منظور ایشان از صفر میزان نظارت مجموعه تحت مدیریتشان در خصوص نحوه ارائه اطلاعات و استفاده از اطلاعات نهانی بوده است.

بازار امروز

بازار امروز نیز به نظر می‌رسد همچنان با رشد قیمت‌ها مواجه باشد و این موضوع تکرار مکررات به نظر می‌رسد. تا زمانی که شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار ارز نباشیم، روند بازار سرمایه نیز مثبت و بالارونده خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر