بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
با توجه به روند منفی معاملات روز گذشته انتظار می‌رود که امروز شاهد روند مثبت بازار باشیم.
کد خبر : ۲۲۰۷۹۶

روند مثبت بازار


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد افزایش عرضه‌ها در سطح بازار بودیم. هر چند که مشکلات سیستم معاملاتی و هسته‌ی همیشه خسته‌ بازار در کنار بروز شایعاتی در خصوص ارائه طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی در روند نزولی بازار بی تاثیر نبودند، ولی می‌توان گفت که با توجه به رشد شارپ بازار در یک هفته اخیر انتظار متعادل شدن قیمت‌ها و اصلاح بازار وجود داشت.

شاخص کل در پایان معاملات دیروز با افزایش اندک ۲.۷۲۵ واحدی و معادل ۰.۲ درصد رشد به ۱ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۹۰۰ واحد رسید.

یکی از نکات مثبت بازار را می‌توان ادامه روند افزایشی ارزش معاملات عنوان کرد. ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۱۹.۸۰۰ میلیارد تومان رسید که در حد رکورد‌های بازار سرمایه محسوب می‌شود و این رقم نسبت به روز گذشته رشد در حدود ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

بیشترین اثر مثبت بر بازار را نماد‌های "فملی"، "وامید" و "پارسان" داشتند. بیشترین اثر منفی را نیز نماد‌های "فارس"، "اخابر" و "کگل" داشتند.

سیاست و اقتصاد کلان

آمار بانک مرکزی از افزایش ۲۷.۵ درصدی مانده سپرده‌ها و ۲۴.۳ درصدی مانده تسهیلات بانکی در پایان بهمن ماه ۹۸ نسبت به مقطع مشابه سال گذشته حکایت دارد.

گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در پایان بهمن ماه سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۵۷۸۰.۶ هزار میلیارد ریال شده که نسبت به مقطع مشابه سال گذشته ۵۵۵۷.۵ هزار میلیارد ریال (۲۷.۵ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۵۱۰۷.۳ هزار میلیارد ریال (۲۴.۷ درصد) افزایش نشان می‌دهد.

مانده کل تسهیلات بالغ بر ۱۸۱۲۰.۶ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مقطع مشابه سال گذشته ۳۵۴۶.۷ هزار میلیارد ریال (۲۴.۳ درصد) و نسبت به پایان سال گذشته ۳۰۳۰.۴ هزار میلیارد ریال (۲۰.۱ درصد) افزایش داشته است. بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۱۱۴۶۹.۶ هزار میلیارد ریال و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۶۶.۷ هزار میلیارد ریال است.

شرکت بورس انرژی ایران با نماد «انرژی» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد. در پی موافقت هیات پذیرش اوراق بهادار با پذیرش سهام شرکت بورس انرژی ایران (سهامی عام) در بورس اوراق بهادار تهران در جلسه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ و باتوجه به احراز موارد تعیین شده در مصوبه اخیر این شرکت از تاریخ ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۹ شرکت بورس انرژی ایران به عنوان پانصد و سی و نهمین شرکت پذیرفته شده در ﺑﺨﺶ "فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط"، گروه "فعالیت‌های کمکی واسطه‌گری‌های مالی به جز تأمین وجوه بیمه و بازنشستگی" و ﻃﺒﻘﻪ "فعالیت‌های مرتبط با اوراق بهادار" با کد صنعت «۶۷۱۲» و نماد "انرژی"، در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز (دوشنبه) با افت ۷۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به رقم هفت میلیون و ۲۶۵ هزار تومان فروخته شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۶۷۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۹۹۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۶۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۷۰۹ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۷۵ هزار تومان به فروش رسید. همچنین قیمت دلار نیز روند کاهشی را تجربه کرد و قیمت درج شده در صرافی‌های تهران قیمت ۱۶ هزار و ۹۳۰ تومان را نشان می‌داد تا به این ترتیب شاهد نزول قیمت دلار به کانال ۱۶ هزار تومانی باشیم.

بازار امروز
با توجه به روند منفی معاملات روز گذشته انتظار می‌رود که امروز شاهد روند مثبت بازار باشیم. با این حال به نظر می‌رسد که روند صعودی سنگین یک هفته گذشته قابلیت تکرار را نداشته باشد و رشد بازار را می‌بایست به صورت میان مدت و با شیب ملایم لحاظ کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر