بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
به نظر می‌رسد که امروز شاهد معاملات مثبت تری در سطح بازار باشیم.
کد خبر : ۲۲۰۹۴۵

نوسانات قیمتی در گروه‌های مختلف


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد ادامه روند کاهشی قیمت‌ها در بازار سرمایه بودیم و در اکثر گروه‌ها کاهش قیمت را مشاهده کردیم. با این حال میزان افت شاخص جزئی بود و با ۷۹۴ واحد افت و معادل ۰.۰۷ درصد به یک میلیون و ۱۱۸ هزار واحد رسید تا برای دومین روز پیاپی شاهد نوسان قیمت‌ها در کلیت بازار باشیم. با این حال شاخص کل هم وزن رشد بیش از ۰.۶۸ درصدی را تجربه کرد.

نماد‌های "فارس"، "کگل"، "وبملت" و "اخابر" بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند و از سوی دیگر نماد‌های "فملی"، "وامید" و "پارسان" بیشترین اثر مثبت را در بازار دیروز داشتند.

ارزش معاملات به میزان قابل قبول و مثبتی رسیده و برای دومین روز پیاپی شاهد عبور ارزش معاملات از مرز ۲۰ هزار میلیارد تومان معامله در یک روز بودیم. ارزش کل معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۲۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که مجلس شورای اسلامی بنا ندارد بر روی سهام و سپرده‌های بانکی مالیات وضع کند گفت: اولویت ما در مالیات بر عایدی سرمایه، بخش املاک و مستغلات بوده و بحث خودرو هم فعلاً در دستور کار ما نیست. وی درباره علت اجرایی نشدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: علت تأخیر در اجرای این طرح، دولت بوده، زیرا مخالف این طرح بود. پورابراهیمی افزود: مالیات بر عایدی سرمایه از فعالیت‌های سوداگری جلوگیری می‌کند و مسیر حرکت بازار سرمایه، جذب نقدینگی برای ایجاد سرمایه گذاری مولد در اقتصاد کشور است. این روز‌ها برخی بر این اعتقاد هستند که کاهش شاخص بازار سرمایه و عدم رشد آن مربوط به بار روانی بیان اجرای احتمالی طرح مالیات بر عایدی سرمایه بوده است.

در خبری در حوزه مسکن، نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم با تشریح جزئیات طرح ملی مسکن انقلاب، گفت: دولت باید امتیاز‌هایی مانند زمین با قیمت صفر را در طرح ملی مسکن انقلاب عرضه کند. وی افزود: وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی از جمله دستگاه‌هایی هستند که در طرح ملی مسکن قرار داده شده‌اند. وی تصریح کرد: می‌خواهیم در گام دوم انقلاب اسلامی قدم بزرگ و اساسی را در بحث ساخت مسکن برداریم تا مشکل همه اقشار متوسط و پایین جامعه طی دو برنامه ۵ ساله حل شود.

در خبری در حوزه سیمان، تولیدکنندگان این فرآورده درخواست افزایش ۱۰۰درصدی قیمت سیمان را دارند، اما به‌نظر می‌رسد در نهایت بر سر افزایش ۶۳درصدی قیمت‌ها توافق شود. این در حالی است که در سال گذشته شاهد تغییر محسوس هزینه‌ها در هیچ یک از بخش‌های اصلی هزینه‌ای این شرکت‌ها از جمله گاز و برق نبوده ایم و مشخص نیست دولت بر اساس چه مستندات نسبت به افزایش قیمت این فرآورده اقدام می‌کند؟ به نظر می‌رسد صرفا قدرت لابی تولیدکنندگان تعیین کننده میزان گرانی کالا‌ها و خدمات در کشور شده و دولت که در آخرین سال فعالیت خود قرار دارد بار دیگر نشان می‌دهد که قدرت خرید آحاد جامعه کوچکترین اهمیتی برای گروه اجرایی کشور ندارد.

همچنین در خبری در حوزه معادن و فلزات، سخنگوی سازمان ایمیدرو از برنامه افتتاح دو واحد کنسانتره و گندله‌سازی در مجتمع معدنی سنگان (خراسان رضوی) که در مجموع افزایش ۷.۵ میلیون تنی را به همراه دارد، در روز‌های آتی با فرمان رییس‌جمهوری به شیوه ویدئو کنفرانس خبرداد. بر این اساس، کارخانه‌های پنج میلیون تنی کنسانتره «فولاد سنگان» با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه و ۲.۵ میلیون تنی "سیمیدکو" با سرمایه‌گذاری فولاد خوزستان در چارچوب سیاست‌های وزارت صنعت معدن و تجارت و برنامه‌های کلان ایمیدرو برای تامین خوراک صنعت فولاد و جلوگیری از خام‌فروشی افتتاح می‌شود.


بازار امروز
به نظر می‌رسد که امروز شاهد معاملات مثبت تری در سطح بازار باشیم. به نظر می‌رسد که در حال حاضر بر عکس هفته‌های گذشته که تمامی گروه‌ها به صورت یکپارچه سبز پوش یا قرمز پوش می‌شدند، شاهد نوسانات قیمتی مختلفی در گروه‌های متفاوت هستیم و این موضوع لزوم بررسی بیشتر و دقیق‌تر اخبار مربوط به صنایع و شرکت‌ها و همچنین بررسی‌های بنیادی و تحلیلی صنایع و شرکت‌ها را در کنار نگاه به وضعیت کلان اقتصادی، سیاسی و فضای خبر کشور و جهان را خاطر نشان می‌سازد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر