بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
برای بازار امروز ادامه رشد قیمت‌ها در کلیت بازار را انتظار داریم. با این حال، سه ریسک بزرگ رشد بیشتر قیمت‌ها را تهدید می‌کند.
کد خبر : ۲۲۳۷۵۶

ادامه رشد قیمت‌ها در کلیت بازار

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته بازار شاهد دو نیمه کاملا متفاوت بود. در ابتدای بازار شاهد جمع شدن صف‌های فروش سنگین در نماد‌های بزرگ بازار بودیم. پس از بسته شدن موقت برخی نماد‌ها که به علت مشکلات روزمره هسته معاملات روی داد، شاهد تغییر کلی روند بازار در سهام شرکت‌های بزرگ از جمله بانک صادرات، تجارت، ملی مس ایران و فولاد مبارکه و شرکت‌های مشابه بودیم و در نهایت و تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه بسیاری از نماد‌های بزرگ علیرغم عرضه‌های سنگین با صف خرید به کار خود پایان دادند.

نماد‌های "شستا"، "دارا"، "خساپا" و "خودرو" نیز صف‌های خرید سنگینی داشتند و با صف‌های خرید بیش از ۲ میلیارد سهمی "خودرو" و "خساپا" به نظر می‌رسد که فضا جهت رشد بازار در معاملات امروز نیز مهیا شد.

سیاست و اقتصاد کلان

روز گذشته شاهد ابلاغ افزایش سهام شناوری شرکت‌های زیر مجموعه بخش‌های دولتی، صندوق‌های بازنشستگی و نهاد‌های عمومی بودیم. بر این اساس قرار است حداکثر تا پایان مهر ماه سال جاری میزان شناوری سهام شرکت‌های متعلق به مجموعه‌های اشاره شده به حداقل ۲۵ درصد برسد. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش سنگین عرضه‌ها در برخی از نماد‌های بزرگ بازار بینجامد و می‌تواند بیش از ۱۰۰ نماد بزرگ بازار را به جز موارد محدودی همچون بانک‌های تجارت و صادرات را در بر گیرد.

نرخ ارز در بازار همچنان به رشد خود ادامه داد و در معاملات دیروز در برخی ساعات قیمت ۲۶ هزار تومانی نیز برای هر دلار امریکا شنیده شد. با این حال در ادامه بازار و در بعدازظهر شاهد کاهش قیمت دلار و رسیدن آن به سطح ۲۵ هزار تومانی بودیم. بسیاری بر این عقیده هستند که با توجه به رکود سنگین اقتصادی کشور، افزایش محسوس قیمت ارز صرفا به دلیل ضرب العجل تعیین شده توسط بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز صادرکنندگان بوده و بسیاری از این صادرکنندگان بدقول و سواستفاده گر از شرایط فعلی در پی خرید ارز از بازار جهت جلوگیری از تبعات قضایی عدم رفع تعهدات ارزی خود هستند.

بر این اساس پیش بینی می‌شود که از ابتدای مرداد ماه شاهد سقوط سنگین میزان تقاضای ارز از این بابت و در پی آن کاهش محسوس قیمت‌ها در این بازار باشیم. کاهش محسوس قیمت ارز می‌تواند بازار سرمایه را نیز با واکنش‌های منفی همراه سازد، زیرا که در حال حاضر تمامی توجیهات خرید در بازار سرمایه علیرغم عدم ارزندگی سهام شرکت‌ها بر اساس میزان سودآوری آن‌ها صرفا به رشد قیمت ارز مرتبط شده است و بنابراین روند حرکتی قیمت ارز تعیین کننده اصلی جهت بازار خواهد بود.

در سامانه کدال شاهد ارائه گزارش‌های عملکرد سه ماهه شرکت‌ها هستیم. از گزارش های ارائه شده در صنعت پتروشیمی که در شرکت‌های پتروشیمی پردیس، زاگرس و پلی پروپیلن جم ارائه شده، عمدتا شاهد کاهش سودآوری هستیم. به عنوان نمونه شرکت پتروشیمی زاگرس با ۳۹ درصد کاهش سود نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه بوده است.

در گروه فلزات نیز گزارش عملکرد شرکت فولاد امیرکبیر کاشان وضعیت بهتری را در مقایسه با سایر شرکت‌های این گروه که تاکنون گزارش خود را ارائه داده اند، مشاهده می‌شود. فولاد هرمزگان جنوب نیز با رشد سودآوری مواجه شد، اما نتوانست انتظار سهامداران خود را برآورده کند.

در خبری دیگر از بازار سرمایه، رییس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد به مصوبات امروز هیات مقررات زدایی اشاره کرد و گفت: انحصار مجوز تاسیس کارگزاری بورسی لغو شد. بر این اساس سازمان بورس موظف است تا پایان مرداد ماه ساز و کار اعطای مجوز تاسیس شرکت‌های کارگزاری جدید را تدوین و ابلاغ نماید. در ماه‌های اخیر و با توجه به انحصار عجیب و غیرمنطقی صورت گرفته شاهد گرفتاری‌های بسیاری در زمینه عدم پاسخگویی کارگزاری‌ها به مشتریان و تضییع حقوق افراد با دانش کم و همچنین عدم جبران خسارت‌های صورت گرفته ناشی از ناتوانی و یا موارد مبهم صورت گرفته در فعالیت‌های و عدم فعالیت‌های برخی شرکت‌های کارگزاری بودیم و امید است با اعطای مجوز‌های جدید شاهد رشد رقابت در این صنعت باشیم.

بازار امروز
برای بازار امروز ادامه رشد قیمت‌ها در کلیت بازار را انتظار داریم. با این حال، سه ریسک بزرگ رشد بیشتر قیمت‌ها را تهدید می‌کند. ریسک اول مربوط به افزایش سهام شناوری شرکت‌های بزرگ است. اثرات روانی این خبر می‌تواند زودتر از اجرایی شدن آن منجر به رشد عرضه‌ها شود.

ریسک دوم بهبود ساز و کار فروش سهام عدالت و آزاد شدن مرحله دوم آن در ماه آینده است. ریسک سوم که شاید مهم‌ترین باشد نیز مربوط به افت احتمالی قیمت ارز در روز‌های پیش رو خواهد بود. به نظر می‌رسد که شاخص کل پس از دستیابی احتمالی به کانال ۲ میلیون واحدی کار بسیار سختی برای رشد بیشتر داشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر