بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۱
به نظر می‌رسد که چالش عبور از شاخص ۲ میلیونی حداقل چند روز شرایط نوسانی و بعضا کاهشی را در بازار بوجود بیاورد.
کد خبر : ۲۲۴۲۲۲

چالش عبور از شاخص ۲ میلیونی


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته همان گونه که پیش بینی می‌شد با توجه به نزدیک شدن شاخص کل به مرز روانی ۲ میلیون واحدی، شاهد افزایش عرضه‌ها و ایجاد روند منفی در برخی گروه‌های بازار از جمله گروه فلزات، کانه‌های فلزی، پتروشیمی و ... بودیم. شاخص کل با این حال با توجه به معاملات مثبت گروه‌های پالایشگاهی و برخی سرمایه گذاری ها، افت سنگینی را تجربه نکرد و صرفا ۶.۷۰۰ واحد افت کرد.

شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۰.۵۳ درصدی به ۵۰۷ هزار و ۵۳ واحد رسید تا در آستانه‌ از دست دادن کانال ۵۰۰ هزار واحدی قرار بگیرد.

در جریان معاملات دیروز شاهد بازگشایی نماد سایپا بودیم که با رشد قیمت خوبی همراه بود. با این حال برخی نماد‌های این گروه همچون زامیاد و پارس خودرو صف‌های فروش سنگینی را تجربه کردند.

ارزش کل معاملات بورس و فرابورس نیز به ۲۱۳ هزار میلیارد ریال رسید که رقمی کمتر از میانگین ارزش معاملات روز‌های اخیر بوده است.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از بازار سرمایه، رئیس جمهوری طی نامه‌ای لایحه دو فوریتی افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل سلب حق تقدم را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. به نظر می‌رسد که این لایحه در صورت تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی، روش مناسبی در خصوص تامین مالی سریع و کارآمد نسبت به سایر روش‌ها در خصوص طرح‌های نیمه تمام کشوری در حوزه بخش دولتی و عمومی باشد.

در خبری از اقتصاد کلان، در یک سال منتهی به خرداد امسال حجم پایه پولی ۳۹.۶ درصد و نقدینگی ۳۴.۲ درصد بوده که رشد اجزای نقدینگی رشد پول ۶۱.۵ درصد و رشد شبه‌پول ۲۹.۱ درصد بوده است. علت رشد شدید و کم‌نظیر حجم پول در یک سال منتهی به خرداد ماه امسال افزایش بی‌سابقه سپرده‌های دیداری است، به‌طوری که رشد سپرده دیداری در ۱۲ ماه منتهی به خرداد ماه سال جاری ۷۰.۴ درصد بوده است.

سپرده جاری که از اجزای سپرده دیداری محسوب می‌شود، در این دوره ۱۲ ماهه ۷۵.۵ درصد و در سه ماهه اول امسال ۲۴.۸ درصد رشد کرده است. همچنین خالص چک‌ها هم ۱۳۴.۹ درصد رشد کرده است.

در خبری از بازارمسکن، وزیر راه و شهرسازی از بررسی ابزار‌های مالی در بورس کالا برای تامین مالی در بازار مسکن خبر داد و گفت: انتشار اوراق سلف موازی استاندارد و امکان فروش متری مسکن، انتشار اوراق خرید دین مسکن، صندوق املاک و مستغلات و بازار تهاتری ملک و مصالح از ابزار‌های در دست بررسی هستند. وزیر راه و شهرسازی به مزایای انتشار اوراق سلف موازی استاندارد مسکن و به تبع آن طرح فروش متری مسکن در بورس کالا اشاره کرد و گفت: اوراق سلف موازی استاندارد مسکن دارای مزایا و کارکرد‌های متعددی است که از جمله آن‌ها، امکان تأمین مالی برای فعالان ساخت‌وساز و اطمینان از فروش، امکان خرید مسکن پیش از ساخت در یک بازار رسمی برای خانوارها، دسترسی به انجام معاملات از سراسر کشور، امکان سرمایه‌گذاری به‌صورت متری در مسکن و تضمین اجرای تعهدات سازندگان است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، خرید مسکن پیش از ساخت در بازار رسمی و امکان خرید متراژ‌های متفاوت از واحد‌های مسکونی، ریسک افزایش قیمت مسکن برای افرادی که توان خرید واحد مسکونی کامل را ندارند، پوشش خواهد داد.

بازار امروز
برای بازار امروز ادامه روند کاهشی قیمت‌ها در اکثر گروه‌ها را انتظار داریم. با این حال با توجه به رشد مجدد قیمت دلار انتظار می‌رود که صف‌های فروش و قیمت‌های منفی با تقاضا‌های خوبی مواجه باشد و ممکن است در ساعات میانی و پایانی بازار مجددا شاهد غلبه خریداران باشیم. به نظر می‌رسد که چالش عبور از شاخص ۲ میلیونی حداقل چند روز شرایط نوسانی و بعضا کاهشی را در بازار بوجود بیاورد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر