بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
عرضه‌های سنگین روز چهارشنبه و اظهارات بسیاری از کارشناسان بر حباب موجود در ارزش شرکت‌های بورسی از جمله موارد تاثیرگذار بر ریزش احتمالی قیمت‌ها در روز جاری است.
کد خبر : ۲۲۴۰۶۶

افزایش تقاضا در نماد‌های بزرگ


آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، عرضه‌های سنگین و تشکیل صفوف فروش در نماد‌های "فولاد"، "فارس"، "تاپیکو"، "پارسان" و "غدیر" از اصلی‌ترین دلایل افت بیش از ۱۵.۰۴۵ واحدی شاخص کل در روز چهارشنبه بود. با این حال افت شاخص هم وزن و البته عرضه سنگین در نماد‌های بزرگ بازار حاکی از افزایش میل شناسایی سود و البته خروج تدریجی بخشی از سهامداران در روز‌های اخیر دارد.

آنچه در رزو‌های گذشته به شکل گسترده تری شاهد هستیم اظهارنظر و اخطار طیف بیشتری از اقتصاددانان به مسئولین در خصوص وضعیت نگران کننده رشد بازار بورس دارد که این موضوع در کنار اخبار منتشر شده در خصوص احتمال توافق ایران و چین در حوزه اقتصادی و افزایش احتمال حضور دموکرات‌ها بر مسند قدرت در آمریکا و احتمال کاهش بیشتر قیمت ارز، منجر به تغییر دیدگاه و استراتژی‌های بسیاری از سرمایه گذاران بازار سهام در روز‌های اخیر شده است.

اخبار اقتصاد بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را بتوان به اخبار منتشره در خصوص متن منتشر شده دموکرات‌ها در خصوص برنامه‌های خود در ارتباط با مسایل ایران نسبت داد.

بر اساس این گزارش دموکرات‌ها از مسیر دولت ترامپ برای "جنگ با ایران" برمی‌گردند و به دیپلماسی هسته‌ای، کاهش تنش و گفتگوی منطقه‌ای اولویت می‌دهند.

همچنین "دموکرات‌ها معتقدند که ایالات متحده نباید تغییر رژیم را به دیگر کشور‌ها تحمیل کند و در ارتباط با ایران هم تفییر رژیم را به عنوان یکی از اهداف سیاست آمریکا رد می‌کنند. "

آن‌ها با ستایش توافق هسته‌ای گفته‌اند که برجام "بنا بود آغاز دیپلماسی ما با ایران باشد، نه پایان آن" و بر این مبنا خواهان مذاکرات جامع برای تمید محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران شده‌اند.

برنامه دموکرات‌ها همچنین به دنبال مذاکراتی برای حل به گفته آن‌ها "اقدامات تهدیدآمیز" ایران است، اقداماتی نظیر "سرکوب داخلی"، "تجاوز‌های خارجی" و برنامه موشکی.

از دیگر اخبار متاثرکننده سیاسی مرتبط با کشورمان می‌توان به اتفاقات پیرامون پرواز ماهان در روز پنجشنبه اشاره کرد. هواپیمای مسافربری ماهان که اواخر شامگاه پنجشنبه مورد تهدید و مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی واقع شده بود پس از سوختگیری در فرودگاه بیروت به تهران بازگشت.

این ایرباس A۳۱۰ که متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان بوده در آسمان سوریه از سوی دو جنگنده آمریکایی مورد تعرض و تهدید قرار گرفت.

خلبان پرواز پس از تهدید این جنگنده‌های آمریکایی با کاهش ارتفاع به سمت فرودگاه بیروت حرکت کرد و به سلامت در فرودگاه بیروت هواپیما به زمین نشست. این در حالی است که به دلیل کاهش ارتفاع سریع هواپیما و تصمیم خلبان برای گریز از هواپیما‌های جنگنده، چند نفر از مسافران این پرواز مصدوم شده‌اند که با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند و حال بقیه مسافران خوب است.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما از جمله مباحث با اهمیت روز‌های گذشته با بازار بورس می‌توان به اظهارات رییس سازمان خصوصی سازی در خصوص عرضه یونیت‌های صندوق قابل معامله سهام پالایشگاهی اشاره داشت. بر این اساس علیرضا صالح رئیس کل سازمان خصوصی سازی از عرضه دومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) در مرداد ۹۹ خبر داد.

صالح اعلام کرد: اقدامات لازم به منظور تشکیل دومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) با نام «صنایع پالایش نفت» متشکل از شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران ازجانب وزارت نفت در مرحله انجام بوده و امید است تا پایان مرداد این صندوق نیز از طریق پذیره نویسی عمومی تشکیل شود.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: عرضه این صندوق‌ها با هدف دسترسی اکثریت مردم به بازار سرمایه و ارتقای وضعیت اقتصادی خانواده‌ها از سوی دولت عرضه می‌شود و ثبت نام در این صندوق نیز مانند صندوق دارا یکم برای همه شهروندان ایرانی که دارای کد ملی هستند آزاد است.

از دیگر اخبار اقتصادی با اهمیت برای بازار ارز هم می‌توان اطلاعیه بانک مرکزی در خصوص معرفی اشخاص حقیقی و حقوقی که ارز حاصل از صادرات را برنگردانده اند به قوه قضاییه اشاره داشت.

بر اساس این بیانیه در کنار این موضوع عده‌ای در شرایط جنگ تمام عیار بر علیه کشور، بدون توجه به سیاست‌های کلان ابلاغی با بهره‌مندی از منابع و امکانات کشور مبادرت به صادرات کالا از کشور کرده و هیچ‌گونه مدارک و مستنداتی درخصوص برگشت ارز حاصله به چرخه اقتصادی ارائه نکرده‌اند. بانک مرکزی در مرحله اول اطلاعات مربوط به ۲۵۰ نفر شخص حقیقی و حقوقی، که بخشی از مجموع ۲۷ میلیارد دلار ارز صادراتی را برنگردانده‌اند، را به مرجع محترم قضایی ارسال کرده و حتی بعد از شکایت نیز به منظور مساعدت، جلسات متعدد به منظور برگشت ارز حاصل از صادرات با آن‌ها برگزار کرده، لیکن متأسفانه کماکان از برگشت ارز اجتناب کرده‌اند.

ضمن تشکر از همکاری و پیگیری‌های بسیار موثر مراجع محترم قضایی و دستگاه‌های نظارتی در تحت پیگرد قرار دادن افراد متخلف، بانک مرکزی به منظور پیگرد سایر افراد که در برگشت ارز حاصل از صادرات برابر سیاست‌های ابلاغی اقدام ننموده‌اند، از طریق مراجع محترم قضایی اقدام خواهد کرد.


بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز اشاره شد، عرضه‌های سنگین روز چهارشنبه و اظهارات بسیاری از کارشناسان بر حباب موجود در ارزش شرکت‌های بورسی از جمله موارد تاثیرگذار بر ریزش احتمالی قیمت‌ها در روز جاری است.

علیرغم آنکه ممکن است در دقایق نخست بازار شاهد افزایش تقاضا در نماد‌های بزرگ نظیر "فولاد"، "پارسان"، "غدیر"، "فارس" و "تاپیکو" باشیم با این وجود به نظر می‌رسد با گذشت ساعات ابتدایی معاملات مجددا شاهد افزایش عرضه و تشکیل صفوف فروش در این نماد‌ها باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶
بادرودوادب ای آقاتمام بورس هم همانطورکه قبل گفتم دستوری وتامین کننده کسری حکومت بی کفایت است وقتی شرکتهای اسم ورسم داروسودده هیچ جایگاهی ندارندولی هرشرکت دولتی وورشکسته هرروزبدون دلیل ۵درصدافزایش می یابدوبورس هم حساب جداگانه وتایم جداگانه می گذاردوفروش حقیقی وحقوقی رانشان نمی دهندتامردم به هرقیمتی بخرندبهترازاین نمی شودبرتی دولت چون صندوق دوم راهم می خواهدگران به مردم بیندازدحالاپالایشی هارابدون دلیل بالامی بردووقتی به مردم فروخت مانندصندوق اول رهایش می کندشادوپاینده باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
سهام ايران خودرو سايپا و بانك تجارت سهامهاى پرانرژى مى باشند كه ظرف دوماه آينده حداقل ٦٠٠ درصد رشد خواهند داشت