بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴
بازار سرمایه در ماه‌های اخیر رشد سنگین و بدون اصلاحی را تجربه کرده و بخشی از اصلاح و کاهش قیمت‌های ناگهانی نیز مربوط به این رشد بدون توقف در این مدت بوده است.
کد خبر : ۲۲۵۵۵۵

رشد بازار درماه‌های اخیر دلیل اصلاح این روز‌ها

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه روز منفی دیگری را نیز پشت سر گذاشت و شاخص کل با افت تاریخی و تقریبا بی نظیر ۷۲ هزار واحدی در آستانه سقوط به کانال یک میلیون و هشتصد هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص کل هم وزن نیز با ۲.۱ درصد افت به ۵۰۱ هزار و ۱۸۵ واحد تنزل یافت تا در آستانه از دست دادن کانال ۵۰۰ هزار واحدی باشد.

ارزش کل معاملات نیز سقوط سنگینی را تجربه کرد و در حالی که میانگین ارزش معاملات بازار در هفته‌های اخیر به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده بود، کل ارزش معاملات بورس و فرابورس در جریان معاملات روز گذشته به کمتر از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال رسید. این موضوع نشان دهنده افت معاملات و احتیاط سرمایه گذاران در روند‌های نزولی و احتمال کاهش حضور سرمایه‌های مازاد در هفته‌های آتی باشد.

نماد‌های "فارس"، "فولاد"، "فملی" و "شپنا" بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

سیاست و اقتصاد کلان

مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در موضوع «شناسایی الکترونیکی مشتریان و انعقاد قرارداد الکترونیکی» اعلام شد. نایب رئیس هیات مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اخیراً نامه مدیریت فناوری اطلاعات سازمان و نامه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درخصوص موضوع شناسایی الکترونیکی مشتریان و انعقاد قرارداد الکترونیکی، مورد بررسی قرار گرفت. عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: دریافت خدمات پایه از قبیل دریافت کد معاملاتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، نیازمند مراجعه حضوری بوده و در خصوص سایر خدمات (غیر پایه) نیاز به مراجعه حضوری مشتری نیست.

در خبری از گروه فلزات، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به هدف‌گذاری‌های انجام شده در زمینه تولید مس در افق ۱۴۱۰ اعلام کرد که برای سال جاری نیز برنامه تولید ۲۸۰ هزار تنی کاتد و ۳۳۵ هزار تنی آند در نظر گرفته شده است. اردشیر سعدمحمدی با اشاره به هدف‌گذاری‌های انجام شده در زمینه تولید مس در سال جاری و در  افق ۱۴۱۰ گفت: براساس یک برنامه‌ریزی مدون و حساب‌شده که برای شرکت مس تدوین کرده‌ایم، بنا داریم در سال ۱۴۱۰ تولید کاتد را به ۵۵۰ هزار تن و تولید آن را به ۶۶۶ هزار تن در سال ارتقا دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ضمن تاکید بر این‌که عملیات توسعه‌ای لازم برای دستیابی به هدف تولید ۵۵۰ هزار تن کاتد در سال تا سال ۱۴۰۳ انجام خواهد شد، افزود: تا سال ۱۴۱۰ بیش از ۲۴ میلیارد تومان و ۲.۴۷۳بیش از دو میلیون یورو در طرح‌های توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران سرمایه‌گذاری خواهد شد. تا پایان خردادماه ۹۹ نیز رقم نزدیک به سه میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و بیش از ۱۹ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی در ۲۳ طرح و پروژه توسعه‌ای سرمایه‌گذاری شده است.

در خبری از بازار طلا و ارز، پس از به آرامش رسیدن نوسان بازار جهانی طلا، امروز (شنبه) بازار سکه و طلای ایران روندی کاهشی را تجربه کرد. براین اساس سکه تمام بهار آزادی با قیمت ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شد. بازار طلا هم امروز با کاهش قیمت مواجه بود و یک گرم طلای خام ۱۸عیار به ارزش یک میلیون و چهار هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز با کاهش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی با قیمت چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش رسید. قیمت دلار نیز با کاهش در حدود ۲۰۰ تومانی به ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

بازار امروز

بازار سرمایه در ماه‌های اخیر رشد سنگین و بدون اصلاحی را تجربه کرده است. بخشی از اصلاح و کاهش قیمت‌های ناگهانی نیز مربوط به این رشد بدون توقف در این مدت بوده است. این در حالی است که بسیاری از به اصطلاح کارشناسان که می‌بایست اصول بی طرفی و تخصص را در مباحثات خود لحاظ می‌کردند، با توجه به ذینفع بودن خود و عدم اجرای اصول اخلاقی، همواره و در هر شرایطی و در هر قیمتی اشخاص را به خرید سهام ترغیب می‌نمودند و مشخص است که در حال حاضر نیز  دولت را مسئول اصلاح بازار و افت قیمت‌ها می‌دانند.

این در حالی است که رشد و افت قیمت‌ها در بازار سرمایه طبیعی بوده و افت شدید و سنگین پس از یک رشد بی وقفه و بعضا حبابی در برخی از صنایع همچون پالایشگاهی و خودرویی نیز روندی طبیعی لحاظ می‌شود.

برای بازار امروز کاهش فشار فروشندگان و همچنین احتمال فشار بر صندوق توسعه بازار از سوی وزارت اقتصاد در جهت جمع شدن صف‌های فروش سنگین نماد‌های پرطرفدار را انتظار داریم. با این حال، مشخص است که رشد مجدد بازارسرمایه در ماه‌ها و هفته‌های پیش رو بسیار سخت‌تر از روند طی شده در چند ماه گذشته خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ضعف‌هایی که منفی‌های بازار را تشدید کرد

فروش ۵ماهه این مس‌فروش ۴۰درصد رشد داشت؛

"فملی" افزایش‌ نرخ‌ها را ازآن خود کرد

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تشریح کرد:

دلیل عرضه بعضی حقوقی‌ها چیست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
حداقل یکی جلو فروش حقوقی ها را بگیره. اون موقع که قانون افزایش شناوری را میزاشتین باید فکر الان میبودید. هر چچند فولاد شناوریش بالای 26 درصده و همچنان حقوقیش با عرضه آبشاری در تمام لحظات تاب و توان سهم را گرفته