بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
به نظر می‌رسد که در نماد‌های شاخص ساز اصلی شاهد تشکیل صف‌های فروش بعضا سنگین باشیم.
کد خبر : ۲۲۵۲۲۳

تاثیر نمادهای شاخص ساز بر بازار

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته و پس از شدت گرفتن حواشی و تاییدیه و تکذیبه‌های پیاپی مقام‌های مسئول در خصوص صندوق دارا دوم و همچنین با توجه به افت تقریبا محسوس نرخ دلار، شاهد سقوط سنگین قیمت‌ها در نماد‌های اصلی بازار بودیم. این در حالی بود که در ابتدای معاملات و همچنین برخی از دقایق میانی بازار شاهد برخی رنج‌های مثبت در نماد‌های پربیننده بازار همچون شپنا، شبندر و وبصادر بودیم. با این حال، پس از اعلام سازمان خصوصی سازی مبنی بر منتفی شدن عرضه صندوق دارا دوم که در برگیرنده سهام شرکت‌های پالایشگاهی بود، بازار سهام به صورت تقریبا یکپارچه‌ای با افت سنگین و ۵ درصدی قیمت‌ها همراه بود.

شاخص کل با بیش از ۱۳ هزار واحد کاهش به ۲ میلیون و ۶۵ هزار واحد رسید. با توجه به اینکه قیمت‌های پایانی شرکت‌ها افت کمتری را نسبت به معاملات سهام شرکت‌ها داشتند، شاخص کل با افت سنگینی همراه نبود. شاخص کل هم وزن با این حال با کاهش بیشتری مواجه بود و بیش از ۱.۶ درصد افت را تجربه کرد.

ارزش معاملات نیز با کاهش نزدیک به ۵ درصدی در مقایسه با روز یکشنبه به ۲۸۵ هزار میلیارد ریال رسید.


سیاست و اقتصاد کلان

پیشنهاد دولت برای مقابله با تحریم نفتی در جلسه شب گذشته سران قوا مورد بررسی قرار گرفت. در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، پیشنهاد مطرح شده از سوی ستاد اقتصادی دولت برای مقابله با تحریم نفتی و هدایت نقدینگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ضمن استقبال از این طرح، تصمیمات لازم جهت نهایی شدن آن اتخاذ شد. این در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این عقیده هستند که هر گونه تصمیم اقتصادی مهم دولت در سطح اقتصاد کلان می‌بایست در ابتدا در صحن مجلس به بررسی و در نهایت به تصویب برسد.

همچنین در خبری دیگر از سطح اقتصاد کلان، وزیر خارجه اعلام نمود که برخی از منابع ارزی کشورمان در کشور‌های واردکننده اجناس از کشورمان آزاد شده است. نرخ دلار در بازار ارز تهران به کمتر ز ۲۱ هزار تومان نیز رسیده بود و هر چند که مجددا این نرخ به بالای کانال ۲۱ هزار تومان بازگشت، اما شواهد نشان می‌دهد که افت قیمت دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان در روز‌های آتی دور از ذهن نخواهد بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سهام پالایشی‌ها که قرار بود در دارادوم عرضه شود، به علت آماده نبودن دستگاه ذیربط (وزارت نفت) به صورت بلوکی یا شناور عرضه خواهد شد. در حالی که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی علت لغو شدن عرضه صندوق دارا دوم در بورس را خواست وزیر اقتصاد برای لغو آن عنوان کرد و سازمان خصوصی سازی دلیل آن را عدم همکاری وزارت نفت در تاسیس صندوق مربط اعلام کرد، دژپسند هم علت عدم عرضه دارادوم با موضوع پالایشی را آماده نبودن دستگاه ذیربط عنوان کرد. هماهنگی اقتصادی و تصمیم گیری در سطح دولت آقای روحانی در سطح بی سابقه‌ای بالا و کارایی حداکثری خود را در موضوع واگذاری صندوق دارا دوم نشان داده است.

به هر حال می‌توان متوجه شد که تمامی مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تحریم‌ها نبوده و هماهنگی‌ها و مدیریت‌هایی همانند آن چه که در موضوع واگذاری دارا دوم در سطح کلان مسئولین اجرایی نشان داده شد، بار دیگر ثابت می‌کند که ناتوانی مدیریتی بسیار بیشتر از تحریم‌ها می‌تواند به اقتصاد کشور و در نهایت معیشت خانوار‌ها آسیب برساند.

در سطح سیاسی، امشب شاهد برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در خصوص پیشنهاد دولت آمریکا در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی کشورمان هستیم. به عقیده بسیاری از کارشناسان این جلسه منجر به شکست بزرگی برای آمریکا خواهد شد و این کشور حتی قادر به کسب ۹ رای لازم برای تایید قطعنامه پیشنهادی بدون لحاظ کردن حق وتوی کشور‌های چین و روسیه خواهد بود. به نظر می‌رسد که دولتمردان آمریکایی در ماه‌های پایانی تحریم تسلیحاتی کشورمان، درصدد هستند که به هر طریق ممکن امکان دستیابی کشورمان به تسلیحات دفاعی را سلب کنند.

بازار امروز
برای بازار امروز انتظار تشکیل صف‌های فروش سنگین را داریم. با توجه به اینکه بخش مهمی از سهام شرکت‌ها در معاملات روز گذشته قیمت‌های پایانی منفی را تجربه نکردند، امروز به نظر می‌رسد که در نماد‌های شاخص ساز اصلی شاهد تشکیل صف‌های فروش بعضا سنگین نیز باشیم و به نظر می‌رسد که روند اصلاحی بازار که از چند روز پیش در برخی گروه‌ها شروع شده بود، به شاخص کل نیز برسد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
حقوقی ها با ایجاد شوک تشکیل صندوق سرمایه گذاری و پرداخت کمک معیشتی دولت در پی جمع آوری سهم از سهامداران حقیقی و لذا افت قیمت سهم ها را به نحو چشم گیری ایجادکرده اند و اکثرا حقیقی ها در پی فروش سهام خود هستند،نا گفته نماند شرکت هایی مانند شسپا، نه تنها قیمت اصلی سهم خود را حفظ نمی کنندو در پی سرمایه گذاری در شرکت های پالایشی شپنا و روغنی شنفت هستند و با پایین نگهداشت قیمت سهم خود ضربه به شاخص بورس می زنند، لذا نا گفته پیداست که شرکت ها برای ابزار کمک به دولت و افزایش بهره وری حداقلی و نشاندن پیشرفت در تولید، باید P/E سهم خود را در حدی حفظ کنند که سرمایه گذاری در دیگر شرکتها را به ظاهر هم که شده داشته باشند.