بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
شاید بتوان امروز را روز کاهش فشار فروش سهامداران حقیقی دانست، ولی انتظار رشد سنگین قیمت‌ها را نخواهیم داشت.
کد خبر : ۲۲۶۰۷۸

انتظار کاهش فشار فروش

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار سرمایه بودیم. در حالی که انتظار حمایت از شرکت‌ها در قیمت‌های منفی وجود داشت، این اتفاق روی نداد و شاهد تشکیل صف‌های فروش سنگین در اکثر گروه‌ها بودیم. هر چند که در دقایق پایانی بازار شاهد تلاش برخی از سهامداران حقوقی در خصوص جمع آوری صف‌های فروش بودیم، لیکن قدرت فروشندگان حاضر در صف‌های فروش بسیار بیشتر از توان مالی خریداران بود. به این ترتیب شاهد سقوط سنگین دیگری در بازار سرمایه بودیم و شاخص کل با بیش از ۶۵ هزار واحد کاهش و معادل ۳.۸ درصد به یک میلیون و ۶۶۲ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با حدود ۲ درصد افت به ۴۶۵ هزار و ۱۲۰ واحد رسید.

ارزش معاملات نیز روند نزولی و سنگینی را تجربه کرد و به ۱۱۷ هزار میلیارد ریال رسید که تقریبا افت ۵۰ درصدی را نسبت به معاملات یک ماه گذشته نشان می‌دهد.

سیاست و اقتصاد کلان

در خصوص حمایت از بازار سرمایه، شاهد برخی تصمیمات جدید از سوی متولیان بازار سرمایه بودیم. در یکی از این اقدام ها، شاهد افزایش سقف اعتباری مشتریان به ۵۰ درصد بودیم. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش توانایی خریداران و رشد تقاضا در بازار شود.

همچنین در خبری دیگر، مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری قادر به صدور واحد‌های صندوق‌های سهامی از طرف صندوق‌های درآمد ثابت خود شدند و این موضوع نیز می‌تواند منجر به هدایت بخشی از وجوه صندوق‌های درآمد ثابت به صندوق‌های سهامی شود. با این حال، تصمیم گیری در خصوص خرید سهام شرکت‌ها بر عهده مدیران این صندوق‌ها خواهد بود.

همچنین در خبری دیگر، احتمال افزایش حمایت حقوقی‌ها در بازار امروز مطرح شده است. ظاهرا در جلسه‌ای در سازمان بورس این امر با مدیران صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری هماهنگ شده که از امروز شاهد جمع شدن صف‌های فروش شرکت‌ها باشیم. با این حال، این موضوع نیز تاکید شده که صرفا حمایت‌ها در قیمت‌های منفی صورت خواهد گرفت و این حمایت به منزله حرکت وی شکل و ناگهانی در روند صعودی نخواهد بود.

هیأت وزیران در جلسه روز یکشنبه، با توجه به ضرورت واگذاری سهام صندوق سرمایه گذاری پالایشی یکم (دارا دوم)، درخصوص تعیین مبنای محاسبه قیمت برای اعمال تخفیف در صندوق دارا دوم تصمیم گیری کرد. به موجب تصمیم دولت، مبنای محاسبه قیمت برای اعمال تخفیف صرفاً برای سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه گذاری پالایشی یکم (دارا دوم)، قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره نویسی صندوق یاد شده خواهد بود. اعضای دولت در ادامه جلسه، به بحث و بررسی پیرامون تعدادی از پیشنهاد‌های دستگاه‌های اجرایی پرداختند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش تولید فولاد خام به ۳۰ میلیون تن در سال ۹۹ خبر داد و گفت: همچنین تولید کنسانتره مس و گندله به ترتیب به ۵۰ و ۴۵ میلیون تن خواهد رسید.


بازار امروز
برای بازار امروز شاهد افزایش تحرکات سمت تقاضا در قیمت‌های منفی امروز خواهیم بود. به نظر می‌رسد که خریداران حقوقی از یک سو و فروشندگان حقیقی که قصد خروج از بازار را دارند و حمایت‌های امروز را فرصتی جهت خروج از بازار تلقی می‌کنند، در ساعت اول بازار تکلیف معاملات و روند بازار را مشخص کنند. با این حال، به نظر می‌رسد که در برخی ساعات شاهد برخی معاملات هیجانی در سمت مثبت نیز باشیم که انتظار می‌رود تا پایان بازار به تعادل برسد. شاید بتوان امروز را روز کاهش فشار فروش سهامداران حقیقی دانست، ولی انتظار رشد سنگین قیمت‌ها را نخواهیم داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
یه دیوونه سنگی میندازه توی چاه که هزارتا عاقل نمیتونن درش بیارن....