بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
ادامه حمایت‌های حقوقی و به خصوص صندوق توسعه بازار در جریان معاملات امروز می‌تواند تا حدی اثر گذار باشد.
کد خبر : ۲۲۵۷۷۳

تاثیر ادامه حمایت‌های حقوقی درمعاملات امروز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته پس از شروع خوب بازار در ساعت ابتدایی آن، شاهد افزایش عرضه‌ها در نیمه دوم بازار بودیم. با این حال، پس از بازگشایی نماد‌های پالایشگاهی که با اعلام ناظر بازار صورت گرفت، شاهد تشکیل صف فروش سنگین در نماد "شپنا" بودیم و این امر منجر به تشدید عرضه‌ها در نماد‌های تاثیر گذار دیگر یعنی "فولاد" و "شستا" شد و در نهایت با تشکیل صف فروش مجدد ۱۵۰ میلیونی "شپنا" پس از جمع شدن صف فروش اولیه آن، روند بازار مجددا نزولی شد و شاخص کل که در ساعات ابتدایی بازار امروز رشد ۳۵ هزار واحدی را نیز تجربه کرده بود، با کمتر از ۱۰ هزار واحد رشد به عدد یک میلیون و ۸۲۵ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز با ۰.۷۶ درصد افزایش به ۴۹۱ هزار و ۴۵۸ واحد رسید.

ارزش معاملات روند خوبی داشت و پس از چند روز افت ارزش معاملات، روز گذشته مجددا جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۲۹۰ هزار میلیارد ریال رسید.

نماد‌های "فملی"، "شپنا" و "شتران" بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

سیاست و اقتصاد کلان
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران گفت: کار پذیرش و ورود به بورس همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مرتبط با سهام عدالت تا ۱۵ شهریور سال جاری به اتمام می‌رسد. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران در مورد اینکه تاکنون ۶۰ درصد از سهام عدالت آزاد شده آیا سهامداران به روش غیرمستقیم می‌توانند کل سهام خود را بفروشند، گفت:‌در حال حاضر متاسفانه برای سهامداران عدالت که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند بانک‌ها و کارگزاران وکالت می‌گیرند و اختیار فروش ۳۰ درصد یا ۶۰ درصد سهام آن‌ها را می‌گیرند و خودشان هر سهمی که خواستند را به فروش می‌گذارند. در حالی که باید طبق دستورالعمل آزاد سازی سهام عدالت باید اختیار تصمیم گیری برای خرید یا فروش سهام عدالت در اختیار دارنده باشد.

در خبری از حوزه بانکی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک‌ها باید درصدی از سپرده‌های خود را به صورت اوراق دولتی در ترازنامه‌هایشان نگهداری کنند. عبدالناصر همتی اظهار داشت: بر اساس سیاست‌های جدید پولی بانک مرکزی و در راستاى اقدامات احتیاطى اقتصاد کلان و تکمیل بسترسازى عملیات بازار باز، بانک‌ها و موسسات اعتبارى موظف خواهند شد درصدی از سپرده‌هاى خود را به صورت اوراق دولتی در ترازنامه خود داشته باشند.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دولت با وجود فشار‌های کنونی و به دلیل محدودیت ارز و کاهش واردات تصمیم دارد تا با صرفنظر از بخشی از منافع خود همچنان کالا‌های اساسی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین کند و روی همین ارز مصارف خود را در خزانه تعیین کند. وی گفت: در حال حاضر دولت سیاست خود را درباره تامین کالا‌های اساسی ادامه می‌دهد، زیرا با ورود ۱یک دلار به کشور و تبدیل آن به ارز نیمایی حدود ۱۸ هزار تومان به خزانه واریز می‌شود و اینگونه دست ما از نظر ریالی بازتر هست تا اینکه آن ارز به ارز ۴۲۰۰ تومانی تبدیل شود؛ بنابراین دولت ترجیح می‌دهد کالا‌ها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کند نه ارز ۱۸ هزار تومانی تا رفاه بیشتری حاصل شود.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه درخواست‌های افزایش سرمایه شرکتها، ۵ روزه پاسخ داده می‌شوند، گفت: با ایجاد شرایط فنی به دنبال این هستیم که هر روز هفته، شاهد عرضه‌های اولیه در بورس باشیم. وی میزان عرضه اولیه‌ها در سال جاری را ۲۰ هزار میلیاردتومان ذکر کرد و گفت: فعالان اقتصادی به این سمت حرکت کرده اند که شرکت‌های خود را در بازار سرمایه وارد کنند؛ ضمن اینکه در حوزه تأمین مالی نیز، باید به این نکته توجه کرد که یک تنوع خوبی از ابزار‌های تأمین مالی در بازار سرمایه وجود دارد که موضوع افزایش سرمایه یکی از آن‌هاست؛ ضمن اینکه دولت و مجلس نیز در سال جاری به بازار سرمایه کمک کرده اند که افزایش سرمایه از محل صرف سهام صورت گیرد. قالیباف اصل گفت: این امکان را در بازار سرمایه فراهم کردیم که بنگاه اقتصادی به ارزش بازار، افزایش سرمایه دهد و این افزایش سرمایه و رشد قیمتها، نصیب بنگاه‌ها نیز بشود؛ این در حالی است که در گذشته، دو سال افزایش سرمایه را در اختیار هیأت مدیره قرار می‌دادند و اکنون ما به دنبال این هستیم که این عدد به ۵ سال افزایش یابد.

بازار امروز
برای بازار امروز با توجه به اینکه در نیمه دوم معاملات روز گذشته شاهد معاملات منفی نماد‌های اثرگذاری همچون "شستا" و "شپنا" بودیم، انتظار داریم که معاملات با روند منفی آغاز شود. ادامه حمایت‌های حقوقی و به خصوص صندوق توسعه بازار در جریان معاملات امروز می‌تواند تا حدی اثر گذار باشد. با این حال، به نظر می‌رسد که با توجه به آخرین روز معاملاتی هفته جاری، روند افزایشی و محسوس قیمت‌ها تا حدی بعید باشد و نوسان قیمت‌ها در درصد‌های منفی محتمل‌ترین پیش بینی برای روند بازار امروز خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
کدوم حمایت این گندکاری خیلیس از صدقه سر حقوقی بود.
ناشناس
Canada
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
گند نزنن حمابت نخواستیم