بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
برای بازار امروز با توجه به جمع شدن صف‌های فروش و احتمال فشار سازمان به صندوق‌ها و حقوقی‌ها در خصوص محدود کردن عرضه‌ها انتظار افزایش قیمت‌ها را خواهیم داشت.
کد خبر : ۲۲۵۶۹۲

جو مثبت بازار با تغییر عرضه سهام عدالت


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه پس از چند روز سقوط پیاپی، روز گذشته و در اولین روز دو مرحله‌ای شدن ساعات معاملات بازار بورس، با جمع آوری صف‌های فروش و بعضا ایجاد روند مثبت در برخی نماد‌های بزرگ همچون "شستا" و "فولاد" و "فخوز" مواجه بود. به این ترتیب، پس از افت ۳۵۰ هزار واحدی از نقطه اوج بازار، روز گذشته پس از رسیدن شاخص کل به کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی، مجددا و با تشکیل صف خرید شستا، وپارس و فولاد، این نماگر مددا به کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی بازگشت.

شاخص کل با رشد ۲ هزار و ۱۸۸ واحدی به یک میلیون و ۸۱۵ هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۰.۵۷ درصدی به ۴۸۷ هزار و ۷۰۰ واحد رسید تا همچنان در ارقامی کمتر از ۵۰۰ هزار واحد باشد.
ارزش معاملات هنوز به ارقام میانگین هفته‌های اخیر نرسیده است.

جمع کل ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۲۲۵ هزار واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
کاهش نرخ خوراک شرکت‌های پالایشگاهی یکی از اخبار مهم منتشر شده در روز گذشته بود. ظاهرا قرار است با هدف جذاب کردن صندوق دارادوم، نرخ خرید نفت خام شرکت‌های پالایشگاهی از متوسط نرخ منطقه‌ای نفت به متوسط نرخ محموله‌های صادراتی ایران تغییر یابد و این موضوع می‌تواند منجر به افزایش حاشیه سود این شرکت‌ها منجر شود. با توجه به ابهامات این موضوع و سطح اهمیت آن در سودآوری شرکت‌های پالایشگاهی، به نظر می‌رسد که دولت مردان سعی در برجسته کردن رسانه‌ای این موضوع خواهند داشت و به این طریق نسبت به تامین مالی تقریبا سنگین خود از طریق صندوق دارا دوم اقدام خواهند کرد.

با توجه به قیمت فعلی نفت خام در بازار‌های جهانی و همچنین قیمت‌های فرآورده‌های مربوط به آن از جمله بنزین، گازوئیل و نفت کوره که سهم بالایی از تولیدات شرکت‌های پالایشگاهی را به خود اختصاص می‌دهد، بسیار بعید است که اینگونه افزایش غیرقانونی رانت‌های ارائه شده به بازار سرمایه، بتواند منجر به تحول محسوس سودآوری در شرکت‌های پالایشگاهی شود و این موضوع صرفا حربه‌ای از سوی دولت و وزارت نفت در گرانفروشی صندوق دارادوم ارزیابی می‌شود.

دیگر خبر مهم در خصوص بازار سرمایه، تغییر مجدد نحوه فروش سهام عدالت متقاضیان بود. بر اساس اعلام متولیان مربوطه، سهام تجمیع شده ناشی از سفارش‌های فروش سهام عدالت در بخش بلوکی نماد‌های مربوطه عرضه خواهد شد. با این حال، مشخص نیست که در صورت عدم حضور خریدار در بخش بلوکی و افت قیمت سهام در بازار عادی، آیا مسئولین سازمان بورس نسبت به تامین خسارت و زیان‌های احتمالی سهامداران این حوزه اقدام خواهند نمود؟ و یا همچون همیشه در خصوص تصمیمات غیرکارشناسی و خلق الساعه خود فاقد پاسخگویی و احساس مسئولیت خواهند بود.

رئیس دفتر روحانی نوسان روز‌های اخیر بورس را عادی دانست و ضمن توصیه به مردم بر عدم رفتار هیجانی اعلام کرد: سیاست مبنایی دولت حمایت از بازار سرمایه و تقویت آن است. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور بعد از اعلام حمایت دیروز روحانی از بورس و وعده تداوم عرضه‌های اولیه سودآور در توییتر اعلام کرد: فراز و فرود‌های مقطعی بازار سرمایه بخشی از ماهیت این بازار است.

لازم به یادآوری به این مقام مسئول است که دولت محترم تدبیر و امید علاوه بر توییت کردن وضعیت بورس، وظایف خطیر دیگری همچون کنترل تورم، اصلاح دستورالعمل‌های فساد زا، رونق بخش تولید، اصلاح ساختار بودجه و... را نیز بر عهده دارد.

در بورس کالا، امروز شاهد عرضه بیش از ۱۶۰ هزار تن شمش فولاد و تختال فولاد خواهیم بود. در هفته‌های اخیر شاهد کاهش تعمدی عرضه‌های فولاد از سوی انحصارگران این حوزه بودیم. وزارت صمت پس از تعلل عجیب در روز‌های عدم عرضه، در حال حاضر با اعمال فشار به این فولاد سازان متخلف آن‌ها را مجاب به عرضه‌های سنگین در بورس کالا کرده و این موضوع منجر به شکسته شدن بخشی از حباب قیمتی در این حوزه شده است. به نظر می‌رسد با توجه به رکود بازار داخلی و پر شدن انبار سفته بازان این حوزه، شاهد ادامه روند کاهش قیمتی در این حوزه باشیم.

در بازار‌های جهانی شاهد رشد خوب قیمت روی و مس هستیم. قیمت جهانی روی با بیش از ۲.۳ درصد افزایش به ۲ هزار و ۴۳۹ دلار رسیده است. قیمت جهانی مس نیز با بیش از یک درصد افزایش به ۶ هزار و ۴۵۱ دلار رسید. قیمت جهانی نفت نیز با حدود ۲ درصد رشد به بیش از ۴۱ دلار و ۷۰ سنت رسید. طلا نیز روند صعودی خوبی را مجددا پشت سر گذاشت و در یکی از روز‌های عجیب بازار‌های جهانی، روند قیمت کالاها، بورس‌های جهانی، انرژی و طلا تقریبا همگی افزایشی بودند و طلا مجددا به مرز ۲.۰۰۰ دلار به ازای هر اونس رسید.

بازار امروز
برای بازار امروز با توجه به جمع شدن صف‌های فروش و احتمال فشار سازمان به صندوق‌ها و حقوقی‌ها در خصوص محدود کردن عرضه‌ها انتظار افزایش قیمت‌ها را خواهیم داشت. همچنین اخبار مربوط به افزایش سودآوری احتمالی پالایشگاهی‌ها که جزئیات آن مشخص نیست و فعلا صرفا هیاهوی زیاد آن بر تحلیل بنیادی آن خبر غلبه کرده و همچنین عدم عرضه سهام عدالت در بازار خرده فروشی، می‌تواند جو مثبت بازار را پر رنگ کند.

با این حال، ذکر این نکته ضروری است که رشد پرقدرت بازار همانند روند‌های روی داده در ماه‌های اخیر تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد و اخبار سیاسی و اقتصادی ماه‌های آتی در جهت کاهش قیمت ارز خواهد بود و هرگونه کاهش قیمت ارز منجر به افت شاخص‌های بازار سرمایه خواهد شدد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
بازم شروع شد بالا رفتن کزایی قیمت سهمها سقط شدن کسب و کار و تولیدیها برای همراه شدن با دولت بی تدبیر و نا امید برای جبران کسر بودجه دولت و ثروتهای باد آورده برای عده ای با اسم بزک شده سهمدار و درنهایت نابودی سرمایه های مردم . قمارخانه دولتی و یک طرفه .
وقتی چیزی برای دولت باشه نامشروع و آشغال باشه مشروع و طلاست ولی برای دولت نباشه مشروع و طلا باشه جرمه و آشغال .
اینه استسمار یک ملت برای..... بورس نیوز راست میگی اینو تایید کن.
ناشناس
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
شما طلا فروشها که اصلا حباب ندارید گرمی صد تومان را رسانیدید به گرمی 1 میایون و صد . حباب فقط برای بورس است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
به نظرتون یکم دیر نشده؟!بورس دو ماهه در حال اصلاحه و این اصلاح با قانون مزخرف افزایش شناوری شروع شد و ادامه دار شد و در حالیکه به ظن تمام کارشناسان هفته پیش زمان اتمام اصلاح بود از هفته پیش با تصمیمات خلق الساعه دو وزیر و تایید و تکذیب های مکرر ریزش بورس شروع شد و بعد هم با عرضه های آبشاری حقوقیها به دلایل مختلفی از جمله فروش سهام عدالت و... ادامه دار شد. تا الان هم فقط قوانین علیه بورس میریزن و در حرف میگن دولت قصدش حمایت از بورسه. به شخصه تمام دار و ندارم را وارد بورس کردم تا الان 350 میلیون ضرر کردم. از پولی که با بدبختی طی سالیان جمع کرده بودم. میتونستم طلا و زمین و دلار بخرم حماقت کردم به فکر حمایت از تولید بودم حماقت جبران نشدنی