بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
با توجه به افت سنگین بازار در چند روز گذشته، انتظار می‌رود که امروز شاهد جمع شدن صف‌های فروش برخی از نماد‌های بنیادی و با اصلاح جدی‌تر خواهیم بود.
کد خبر : ۲۲۵۶۳۵

پیش گشایش؛


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه یکی از شدیدترین ریزش‌های خود را در تاریخ خود را در جریان معاملات دیروز ثبت کرد. افت ۴.۷ درصدی شاخص کل تنها در یک روز کاری حکایت از روند نزولی سنگین بازار سرمایه دارد. به این ترتیب در روز‌های اخیر شاهد افت بیش از ۳۵۰ هزار واحدی شاخص کل از نقطه اوج ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی آن هستیم.

همچنین شاخص کل هم وزن با ۲.۱۲ درصد کاهش، کانال ۵۰۰ هزار واحدی را از دست داد و به ۴۹۰ هزار و ۵۶۴ واحد تنزل یافت.

ارزش کل معاملات نیز همچنان در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برد و در حالی که متوسط ارزش معاملات به ۳۰۰ هزار میلیارد ریال در هفته‌های اخیر رسیده بود، ارزش کل معاملات به ۱۵۵ هزار میلیارد ریال رسید.

نماد "شستا" که با افت در حدود ۲۰ درصدی در جریان معاملات روز گذشته بازگشایی شد، با اثر منفی بیش از ۲۱.۹۹۰ واحدی بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشت. نماد‌های "فارس"، "فولاد" و "فملی" نیز دیگر نماد‌های با اثر منفی بالا بر شاخص کل بودند.

سیاست و اقتصاد کلان
اوپک در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه جولای به ۱.۹۳۶ میلیون بشکه در روز و تولید نفت این سازمان به ۲۳.۱۷۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. سازمان کشور‌های صادرکننده نفت خام، اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه جولای ۲۰۲۰ برابر با تیر ماه ۱۳۹۹ به یک میلیون و ۹۳۶ هزار بشکه در روز رسیده است که نسبت به ماه پیش از آن ۱۱ هزار بشکه در روز کمتر است. بر اساس این گزارش، ایران در ماه ژوئن برابر با خرداد ۹۹ روزانه یک میلیون و ۹۴۷ هزار بشکه نفت تولید کرده که این رقم در ماه پیش از آن یعنی می ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۹۹) یک میلیون و ۹۵۴ هزار بشکه در روز بوده است.


در خبری از اوراق سلف نفتی، وزیر نفت گفت: یک خلط مبحثی میان طرح عرضه اوراق سلف نفتی در بازار بورس و پیشنهاد پیش فروش قطعی نفت با سررسید دو ساله انجام شده، البته هنوز طرح پیش فروش قطعی نشده است. زنگنه با بیان اینکه نگاه مجلس در طرح فروش اوراق سلف نفتی کمک به وزارت نفت است، تاکید کرد: قرار است، مشکلات قانونی و جزئیات این طرح طی این چند روز در جلسه مشترک دیوان محاسبات، وزارت نفت، سازمان بورس و اوراق بهادار و کمیسیون برنامه و بودجه بررسی و حل شود، زیرا کار خلاف قانونی قرار نیست، انجام شود.

در پی انتشار خبری از سوی یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر ارسال نامه‌ای از سوی روسای قوه قضاییه و قوه مقننه با موضوع فروش اوراق سلف نفتی محضر رهبر انقلاب اسلامی، مرکز رسانه قوه قضاییه ضمن تکذیب خبر منتشر شده اعلام می‌کند هیچ نامه‌ای چه از ناحیه رییس قوه قضاییه و چه نامه مشترک با رییس مجلس شورای اسلامی محضر رهبر انقلاب اسلامی در این مورد ارسال نشده است.

درحالی برخی با برداشت اشتباه از تصمیم اخیر بانک مرکزی از افزایش نرخ سود سپرده‌ها به ۲۲درصد می‌گویند و این مهم را ابزار تأثیرگذار در ریزش اخیر بورس می‌دانند که بانک مرکزی تغییری در نرخ سود سپرده‌های مردم در بانک‌ها نداشته است. کامران ندری، کارشناس پولی و بانکی در همین ارتباط تأکید کرده است که نرخ ۲۲ درصد اعلام‌شده نرخ سود سپرده نیست و فقط رقمی است که بانک مرکزی برای سقف نرخ بهره بانکی تعیین کرده است. باید توجه داشت که این دو با هم فرق دارند. نرخ سود سپرده را خود بانک‌ها زیر نظر بانک مرکزی اعلام خواهند کرد.

بازار امروز
با توجه به افت سنگین بازار در چند روز گذشته، انتظار می‌رود که امروز شاهد جمع شدن صف‌های فروش برخی از نماد‌های بنیادی و با اصلاح جدی‌تر خواهیم بود. با این حال، انتظار نمی‌رود که روند بازار از حالت فعلی خود فاصله چندانی بگیرد و همچنان سمت و سوی اصلی بازار در دست عرضه کنندگان خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر