بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
به نظر می‌رسد همچنان در قیمت‌های منفی نماد‌های لیدر شاهد حمایت سهامداران عمده باشیم.
کد خبر : ۲۲۶۹۲۷

حمایت سهامداران عمده از نمادهای لیدر


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته علیرغم شروع مثبت بازار، شاهد افت تدریجی قیمت‌ها در اکثر گروه‌ها و تشکیل صف‌های فروش تقریبا سنگین در برخی از نماد‌های لیدر بازار همچون خساپا و خودرو و شستا بودیم. این موضوع منجر به ایجاد روند منفی مجددی در اکثر گروه‌های بازار شد. با این حال، شاخص کل که متاثر از شرکت‌های بزرگ بوده، علی رغم قیمت‌های منفی بسیاری از نمادها، نه تنها کاهشی را ثبت نکرد بلکه ۵ هزار واحد نیز افزایش یافت تا بار دیگر عدم کارایی این نماگر اقتصادی در بازار سرمایه مشخص شود.

شاخص کل هم وزن، اما با کاهش ۰.۷۸ درصدی مواجه شد. این نماگر نیز نتوانسته بود نشان دهنده وضعیت کلی بازار باشد، زیرا که مبنای محاسبه آن قیمت‌های پایانی شرکت‌ها بوده که با توجه به عدم معاملات بسیاری از نماد‌های دارای صف فروش که با معاملاتی کمتر از حجم مبنا مواجه بودند، بسیار کمتر از افت میانگین قیمت‌ها در روز گذشته بوده است.

ارزش کل معاملات نیز به ۱۷۰ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به روز قبل از آن افزایش اندکی داشته است.

سیاست و اقتصاد کلان
شرکت‌های پالایشگاهی در حال ارائه صورت‌های مالی اصلاح شده سه ماهه خود هستند. پس از اعلام وزارت نفت مبنی بر تغییر مبنای قیمت گذاری نفت خام ارسالی به پالایشگاه‌های کشور، شاهد تعدیل مثبت در نماد‌های پالایشگاهی هستیم. با این حال، این تعدیلات در حدی نبوده است که قیمت‌های فعلی سهام این شرکت‌ها را توجیه پذیر کند. از جمله می‌توان به تغییر سود "شبندر" از ۳۱۱ ریال به ۵۰۰ ریال و تغییر مشابه سود هر سهم در نماد "شپنا" اشاره داشت. لازم به ذکر است که بخش مهمی از سودآوری سه ماهه نخست این پالایشگاه‌ها ناشی از تغییر ارزش موجودی نفت خام آن‌ها بوده که امکان تکرار در دوره‌های آتی را ندارد و سود غیرمترقبه و تکرارنشونده محسوب می‌شود.

در خبری دیگر از بازار سرمایه، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین در مجمع عمومی عادی سالیانه خود، تقریبا تمامی سود محقق شده را میان سهامداران خود تقسیم کرد تا به این ترتیب شاهد شناسایی سود سرمایه گذاری مناسبی توسط "شستا" از محل سود سهام صبا تامین باشیم. لازم به ذکر است، بخش مهمی از سود کسب شده صبا تامین از محل سود ناشی از فروش سرمایه گذاری‌های آن بوده که به طور معمول این نوع سود در شرکت‌های سرمایه گذاری تقسیم نمی‌شود و به افزایش سرمایه از محل سود انباشته و خرید سرمایه گذاری‌های جدید تخصیص می‌یابد.
در خبری دیگر از حوزه بازار، برخی خبر‌ها حاکی از تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار با هدف حمایت از بازار است. ظاهرا این قانون که در سال ۱۳۹۴ مصوب شده بود، در مراحل نهایی اجرایی شدن خود قرار دارد. با این حال، این خبر هنوز از سوی مراجع رسمی مورد تایید قرار نگرفته است و صرفا در حد شنیده‌های بازار محسوب می‌شود.
همچنین در خبری از حوزه بانکی، بر اساس اطلاعات منتشر شده حجم سپرده‌های ثبت شده در بانک‌ها کشور با ۳۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل، در پایان خرداد ماه سال جاری به ۲.۹۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این سپرده‌ها نسبت به ابتدای سال ۹۹ رشد بیش از ۸ درصدی را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد با توجه به روند منفی بازار سرمایه و سخت‌تر شدن فعالیت‌های سفته بازی در بازار‌های ملک، خودرو، ارز و طلا، شاهد رشد بیشتر سپرده‌های بانکی باشیم. علاوه براین، مانده کل تسهیلات بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته معادل ۳۲.۲ درصد و نسبت به پایان سال گذشته به میزان ۶.۹ درصد با افزایش مواجه شده است. طبق این گزارش، بیش‌ترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران بیش از ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۷۰۰۰ میلیارد تومان است.


بازار امروز
برای بازار امروز انتظار داریم که شاهد ادامه روند نوسانی بازار باشیم. به نظر می‌رسد همچنان در قیمت‌های منفی نماد‌های لیدر شاهد حمایت سهامداران عمده باشیم. از سوی دیگر هیجانات سمت عرضه همچنان فروکش نکرده و این موضوع می‌تواند روند بازار را در طول معاملات امروز با نوسانات زیادی همچون روز گذشته همراه سازد. همچنین، انتظار می‌رود که امروز نماد سرمایه گذاری صبا تامین نیز بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بازگشایی شود. همچنین در صورت روند مثبت بازار انتظار می‌رود نماد شرکت‌های سرمایه گذاری پتروشیمی ایرانیان، بانک ملت و نفت و گاز و پتروشیمی تامین نیز بازگشایی شود.

بازگشت شاخص کل به سطح یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی که در هفته گذشته منجر به شروع روند مثبت موقتی در بازار شده بود، امروز نیز می‌تواند مشخص سازد که آیا بازار قادر به روند مثبت ولو به طور موقت خواهد بود یا اینکه از این سطح نیز پایین‌تر خواهد رفت؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
سلام . مگه رئیس دولت نبود که میگفت مردم پولها شون رو بیارن تو بورس ، بهترین سرمایه گذاریه ... چند روز بعد گفت که گشایش اقتصادی و دقیقاً از همان روز بورس ریزش داشت ، آیا علاوه بر معیشت مردم ، پول پس انداز مردم رو هم گروگان گرفتند . اگر بزودی این وضعیت درست نشود ، این دولت بی تدبیر و ... باید منتظر عواقبش باشد .
خدا این دولت اگر قابل اصلاح است ، هدایتش کن و اگر نیست ، عذابشون رو بیشتر کن ...
#اعتراض به وضعیت بازار بورس و نقش دولت بی تدبیر و ...
#پیگیری و محاکمه عاملان این وضعیت بورس ...
# محاکمه مسئولان دولتی مرتبط با این قضایا ....
#تَکرار بی تَکرار
فرهاد
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۲
دوست عزیز خاطر اقتصاددانان دلواپس حامی دولت را مکرر نکنید مخصوصا جناب زعیم که فرمودند افرادی که در بورس هستند همه پولدارند دولت تسلیم مظلوم نمایی سهامداران نشود و فقط به کمیته امداد کمک کند اصلا هم دلواپسی ندارد که طلای جهانی پایین امد در ایران ساعت به ساعت بالا می رود مهم هم نیست ملک 5 بربر شود چون ملک 1000 برابر هم شود حباب نیست