بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
ممکن است در ساعات ابتدایی و میانی روز شاهد تلاش‌هایی برای جمع شدن صفوف سهام و حتی معاملات در درصد‌های مثبت سهام باشیم.
کد خبر : ۲۲۶۷۶۳

معاملات مثبت در ساعات ابتدایی و میانی روز


آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، به نظر نمی‌رسد صف فروش‌های میلیاردی خودرو، "خساپا"، "خگستر" و بسیاری دیگر از سهام شرکت‌ها در صنایع مختلف در روز چهارشنبه با این نسخه‌های نخ نمای سازمان بورس و حقوقی‌ها به این راحتی‌ها برچیده شود.

تشکیل صفوف فروش بیش از چند صد میلیون سهمی در نماد‌های تاثیر گذار بازار و مهم‌تر از آن عدم توجیه پذیری برای سرمایه گذاران در این قیمت‌ها رخدادیست که نمی‌توان تاثیر آن را حتی بر روند معاملاتی کل روز‌های هفته جاری نیز نادیده گرفت.

افت ۵۲.۸۴۵ واحدی شاخص کل و ۶.۶۱۳ واحدی شاخص هموزن در شرایطی اتفاق افتاد که بسیاری از سهام بازار بورس و فرابورس به اندازه حجم مبنا معامله نشدند و چه بسا اگر معاملات در نماد‌های مختلف را شاهد بودیم افتی در حدود ۸۰.۰۰۰ واحدی شاخص کل و یا ۱۵.۰۰۰ واحدی شاخص هم وزن را هم شاهد بودیم.

اخبار اقتصاد بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را بتوان به مربوط به افت چشمگیر شاخص‌های بورس جهانی و به ویژه شاخص‌های نزدک و داوجونز دانست اتفاقی که بسیاری از کارشناسان آن را مرتبط با حباب موجود در این بازار‌ها آنهم بر خلاف گزارش‌ها و شرایط واقعی اقتصاد دانست.

افت در حدود ۶ درصدی نفت برنت و WTI در دو روز انتهای هفته بی شک تاثیرات منفی و مخرب خود را بر فعالیت‌های کلیه پالایشگاه‌های جهان خواهد داشت.

از دیگر خبر‌های منتشر شده بین المللی می‌توان به اظهارات جالب توجه مشاور بایدن در خصوص تمدید محرومیت‌های ایران اشاره داشت. بر این اساس"آنتونی بلینکن"، مشاور «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ضمن تمجید از مفاد برجام گفته این توافق به گونه‌ای طراحی شده که دولت آمریکا می‌توانست با ماندن در آن تحریم‌های تسلیحاتی ضد ایران را تمدید کند.

بلینکن که در اجلاس امنیتی آسپن سخنرانی می‌کرد درباره تلاش دولت فعلی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت: تا آنجا که الان می‌دانم حتی یک متحد ما با تمدید این تحریم‌ها برای مدت نامعلوم موافق نیست.

بلینکن که یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با ایران بوده تأکید کرد که در توافق هسته‌ای برجام بند‌هایی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در نظر گرفته شده است.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما با توجه به شرایط و البته ریزش بازار بورس در هفته‌های اخیر، اکثر اخبار داخلی اقتصادی پیرامون تلاش‌های زبانی مسئولین برای جلوگیری از افت مجدد بورس بود.

در روز پنجشنبه به مانند تمام آخر هفته‌هایی که بازار روندی نزولی را دارد، شاهد گردهمایی‌هایی منسوخ شده با حضور مسئولین سازمان بورس و نمایندگان نهاد‌های حقوقی بودیم. بر این اساس و پس از اتمام جلسه، قالیباف اصل اظهار داشت: مقرر شد فرآیند جدید بازارگردانی با هدف افزایش رونق بازار و تسهیل نقدشوندگی آغاز شود و قطعا نتایج مثبت این امر به سرعت در بازار مشاهده می‌شود.

وی در خصوص اثرات مثبت سایر تصمیمات که با محور بهبود روند بازار اتخاذ شد، افزود: از دیگر تصمیمات اخذ شده افزایش دامنه فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری است و بر این اساس تسهیلاتی هم برای صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام در نظر گرفته شده است.

قالیباف اصل یادآور شد: این تسهیلات سرمایه گذارانی را که دانش یا فرصت کافی سرمایه گذاری مستقیم برخوردار نیستند تشویق می‌کند از طریق صندوق‌ها به سرمایه گذاری اقدام کنند؛ فراموش نکنید همواره روش غیرمستقیم بهترین روش برای سرمایه گذاران بورسی است.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر ضرورت اجتناب از انتقال دارایی‌های ضروری سرمایه گذاران به بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در بازار سرمایه هم بحث سود مطرح است و هم بحث زیان؛ بر این اساس افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند، نباید دارایی‌های ضروری خود را وارد بازار کنند و تنها باید با دارایی کوتاه مدت که به آن نیاز ندارند به سرمایه گذاری اقدام کنند.

در همین راستا عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی صفحه خود نوشت: مالکان عمده سهام در بازار سرمایه نقش بازارسازی را ایفا کنند.

رئیس کل بانک مرکزی نوشت: مالکان عمده سهام که طی چند ماه اخیر به دلیل رشد قیمت سهام‌شان منتفع شده‌اند، نقش بازارسازی را ایفا کنند و برای اطمینان دادن به سرمایه گذاران خرد، درجهت نقدشوندگی بازار و محافظت در برابر نوسانات، اقدام کنند.

همتی درپست اینستاگرامی امروز خود تأکید کرد: اقبال مردم به بورس موضوع مهمی است و عملکرد سرمایه گذاران کوچک و بزرگ، پشتوانهٔ بازار سرمایه است. لذا، نظر به ورود طیف گسترده سرمایه‌گذاران جدید، تعامل حرفه‌ای، ارایه آموزش‌های سرمایه‌گذاری و شفافیت نهاد‌های مجری معاملات و معامله‌گران با این دسته از سرمایه‌گذاران، منجر به حفظ منافع و تداوم حضور بلندمدت و فعالیت آن‌ها در بازار خواهد بود.

بازار امروز:
اما همانگونه که در ابتدای گزارش نیز اشاره شد، علی رغم تمام تصمیمات موقتی و البته نمایش‌های عجیب مدیران سازمان بورس و متولیان امر، به نظر نمی‌رسد حالا حالا شاهد روان شدن و یا صعود بازار باشیم.

مسئولین و متولیان بازار سرمایه باید بدانند که بخش عمده‌ای از معاملات روزانه به ویژه در دو سال اخیر مربوط به سرمایه سهامداران حقیقی می‌باشد و نه حقوقی که در هر ریزشی پای سهامداران حقوقی را به میان می‌آورند.

آیا حقوقی‌ها چنین منابعی دارند که بتوانند صفوف فروش تمام سهام بی کیفیت بازار اعم سهام شرکت‌های خودرو سازی و ... را جمع کنند؟ آیا منابع صندوق‌های سرمایه گذاری با درامد ثابت جز اینکه متعلق به سرمایه گذاران کم ریسک می‌باشد که حالا رییس بانک مرکزی و رییس سازمان بورس مدام دم از خرید سهام مردم با این صندوق‌ها میزنند؟

در خصوص بازار سهام، ممکن است در ساعات ابتدایی و میانی روز شاهد تلاش‌هایی برای جمع شدن صفوف سهام و حتی معاملات در درصد‌های مثبت سهام باشیم، اما با این وجود، احتمال عرضه‌های سنگین و نقد کردن بخش عمده‌ای از فروشندگان روز چهارشنبه به مراتب بالاتر از تشکیل صفوف خرید در نماد‌های مختلف است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
بهترین روش اعمال مالیات سنگین بر عادیدی سرمایه برای حقوقی هاست